Knilsknilsson's Volvo Amazon [[Fått tummen ur... 17/6!!!]]

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Mycket fin bil Pälle!
Hoppas att 58'an kommer som renoveringstråd här på forumet :D
Tackar, bilder ljuger som alltid men den är i grunden mycket frisk då den bara har gått drygt 13000 mil.

58an har jag bara sett på bild, eller rättare sagt 97 bilder så jag är lite spänd på vad jag har köpt. På lördag morgon levereras den :shock:

Kanske blir det en liten bild här också. Det är ju ett objekt kan man säga. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
knilsknilsson skrev:Mycket fin bil Pälle!
Hoppas att 58'an kommer som renoveringstråd här på forumet :D
Tackar, bilder ljuger som alltid men den är i grunden mycket frisk då den bara har gått drygt 13000 mil.

58an har jag bara sett på bild, eller rättare sagt 97 bilder så jag är lite spänd på vad jag har köpt. På lördag morgon levereras den :shock:

Kanske blir det en liten bild här också. Det är ju ett objekt kan man säga.
En liten bild kan du väl bjuda på får vi hoppas, du får gärna lägga den i denna tråd om du vill :D <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okejdå, några teaserbilder som kanske säger en del om skicket på objektet. I grund och botten mycket frisk men med en del patina om man säger så :) En del NOS-delar med också :lol:
Riktigt fin inredning som är förvarad utanför bilen.

Bild

Bara lite ytrost :shock:
Bild

Rostfri front av rätt modell. Snudd på omöjligt att få tag i numera.
Bild

Friska hjulhus.
Bild

Med risk för att framstå som överoptimistisk så tror jag att jag har mindre att svetsa än vad du har :roll: Bilen blev avställd 1980 och har stått inomhus ialla år. Dock inte i varmgarage :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmm, en vit/svart 58, min drömamazon :) Bakdelen är så snygg med delade handtag, Volvo i skrivstil under bakluckan, Amazon i skrivstil på skärmarna, värmereglagen på vänster sida o.s.v. Vill verkligen ha, mycket därför min Morfar hade en sån, som jag lekte i när jag var liten (ställdes bort 1975), och tyvärr förstörde lite då. Men bakljus, baklucka o.s.v fanns kvar när jag blev bilintresserad, tyvärr stals detta av någon innan jag hann ta rätt på det :( (fanns även en 59), nu är dom nergrävda. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Mmm, en vit/svart 58, min drömamazon :) Bakdelen är så snygg med delade handtag, Volvo i skrivstil under bakluckan, Amazon i skrivstil på skärmarna, värmereglagen på vänster sida o.s.v. Vill verkligen ha, mycket därför min Morfar hade en sån, som jag lekte i när jag var liten (ställdes bort 1975), och tyvärr förstörde lite då. Men bakljus, baklucka o.s.v fanns kvar när jag blev bilintresserad, tyvärr stals detta av någon innan jag hann ta rätt på det :( (fanns även en 59), nu är dom nergrävda.
Prexis, ljusgrå med svart tak och i övrigt som du skriver, reglage på vänster sida ratten. Lite annat än min 63a som är väldigt modern i jämförelse :D Gick nyss in på svar-ra.se och beställde allt som fanns på just denna bil i deras register. Brukar inte vara sååå intressant men jag gör alltid det när jag köper en gammal bil. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Volvo B16 motor som jag ska försöka sälja när det börjar våras. Den är komplett sånär som på en frostplugg men det har jag varit och köpt en. Jag har försökt baxa runt motorn men den sitter fast.

Har tänkt begära 500 kronor för motorn. Är det rimligt och blir den såld då?

  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Med risk för att framstå som överoptimistisk så tror jag att jag har mindre att svetsa än vad du har :roll: Bilen blev avställd 1980 och har stått inomhus ialla år. Dock inte i varmgarage :cry:
Ja vi får hoppas att du inte har så mycket rost men jag har inte heller så mycket,
inget i underredets balkar. Den rost jag har är i bagaget och nederkant på dörrar och runt hjulhusen bak samt framskärmsbalken :wink:
Men man vet aldrig och särskilt med Amazoner och rost, de är ju kända för att rosta nästan överallt :(
Men med en 58'a så är ju all rostlagning värd att göra :) <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Okejdå, några teaserbilder som kanske säger en del om skicket på objektet. I grund och botten mycket frisk men med en del patina om man säger så :) En del NOS-delar med också :lol:
Riktigt fin inredning som är förvarad utanför bilen.

Bild

Bara lite ytrost :shock:
Bild

Rostfri front av rätt modell. Snudd på omöjligt att få tag i numera.
Bild

Friska hjulhus.
Bild

Med risk för att framstå som överoptimistisk så tror jag att jag har mindre att svetsa än vad du har :roll: Bilen blev avställd 1980 och har stått inomhus ialla år. Dock inte i varmgarage :cry:

kan väl aldrig vara Fru Krooks gammla amazon i björna som du hittat Pälle.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:
Pälle skrev:Okejdå, några teaserbilder som kanske säger en del om skicket på objektet. I grund och botten mycket frisk men med en del patina om man säger så :) En del NOS-delar med också :lol:
Riktigt fin inredning som är förvarad utanför bilen.

Bild

Bara lite ytrost :shock:
Bild

Rostfri front av rätt modell. Snudd på omöjligt att få tag i numera.
Bild

Friska hjulhus.
Bild

Med risk för att framstå som överoptimistisk så tror jag att jag har mindre att svetsa än vad du har :roll: Bilen blev avställd 1980 och har stått inomhus ialla år. Dock inte i varmgarage :cry:

kan väl aldrig vara Fru Krooks gammla amazon i björna som du hittat Pälle.. :wink:
Näe, denna kommer från Söderut :D Fru Krooks gamla amazon?:shock: Det lät spännande. Berätta mer! Ta det gärna via PM så slipper vi besudla denna tråd med gamla skrönor :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag har en Volvo B16 motor som jag ska försöka sälja när det börjar våras. Den är komplett sånär som på en frostplugg men det har jag varit och köpt en. Jag har försökt baxa runt motorn men den sitter fast.

Har tänkt begära 500 kronor för motorn. Är det rimligt och blir den såld då?

  • Bild
Hade du bott i närheten så att man bara kunnat slänga upp motorn på flaket så hade jag köpt din motor. Farsan har en pv med b16 och det kan ju va bra med reservdelar. 500 spänn är ett bra pris. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:
56:an skrev:Jag har en Volvo B16 motor som jag ska försöka sälja när det börjar våras. Den är komplett sånär som på en frostplugg men det har jag varit och köpt en. Jag har försökt baxa runt motorn men den sitter fast.

Har tänkt begära 500 kronor för motorn. Är det rimligt och blir den såld då?

  • Bild
Hade du bott i närheten så att man bara kunnat slänga upp motorn på flaket så hade jag köpt din motor. Farsan har en pv med b16 och det kan ju va bra med reservdelar. 500 spänn är ett bra pris.
Jag delar din åsikt :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild



Bild

någon tyckte i tidigare inlägg att huven var lång här är min som är styvt 20 cm längre.
Ja det är inte orginal !! så hoppas ingen misstycker lånar tråden lite :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket fuskbygge Mats :whistle2:

:lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Jämrans vilken läcker. Supersnygg bil du byggt Mats T . thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev::shock: Jämrans vilken läcker. Supersnygg bil du byggt Mats T . thumb_up
Alla kan inte spela fotboll och golf!! några måste pyssla med annat,typ moppar och bilar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar