Sida 1 av 2
Sachs 3vxl membrancyl.
Postat: 31 okt 2011, 18:08
av Frisbee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, så var det dax igen för problem.
Tändningen går inte att justera. Trots att jag vrider plattan i bottenläge så får jag fortfarande en tändning 6 mm före ö.dödpunkt.
Funderar på om det är sånt glapp i kilen/svänghjulet så att det blir så här.
Kanske lättare att fila upp hålen till plattan så jag kan justera ytterligare?
Nån som varit med om detta?
Tacksam som alltid för svar.
Frisbee <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 18:13
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde funka om du har rätt svänghjul/tändplatta kontra vevaxeln. Konstigt annars.
Om inte, så ta bort krysskilen och ställ in tändningen och skruva fast svänghjulet ordentligt så sitter det ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 18:34
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har inte lyckats montera plattan uppochner? <!-- </EdIndex> --></div>
Sachs 3vxl membrancyl.
Postat: 31 okt 2011, 22:09
av Frisbee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte satt plattan fel. Troligen är det så att plattan på nåt sätt inte stämmer med denna motorn. Kan vara att det är olika årgångar.
Jag har kollat närmare och jag skulle kunna fila plattans monteringshål så de blev lite längre.och om det inte räcker får jag lossa svänghjjulet och se hur mycket jag kan flytta det utan att ta bort kilen. Annars blir det som sista utväg att kolla om det stämmer bättre med annat hjul/platta okm jag hittar båda från samma moppe.
Frisbee <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 nov 2011, 18:48
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sökte lite på forumet och hittade detta, sedan har du ju mektipsen på raketsports hemsida.
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5714&highlight=t%E4ndinst%E4llning&mforum=raketsport
Kan det vara vevtappen som ändrat läge eller har du fel grejer helt enkelt? Skiljer inte vevpartierna på Sachsen (frågar en som inte har riktig koll)?
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 nov 2011, 19:58
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du bytt till ett nyare vevparti ?
Det finns några nytillverkade i omlopp som är felgjorda.
Krysskilen sitter på fel ställe.
Om kolven är i TDC så ska kilspåret sitta ungefär "klockan 5"
Sitter det inte omkring 5 så är det nog ett av dom felgjorda.
Det höll på att driva mig till vansinne innan jag kom på att det var det som var fel på min motor...... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 nov 2011, 20:42
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Har du bytt till ett nyare vevparti ?
Det finns några nytillverkade i omlopp som är felgjorda.
Krysskilen sitter på fel ställe.
Om kolven är i TDC så ska kilspåret sitta ungefär "klockan 5"
Sitter det inte omkring 5 så är det nog ett av dom felgjorda.
Det höll på att driva mig till vansinne innan jag kom på att det var det som var fel på min motor......
Samma råkade jag utför,var lagomt uppgiven ett tag

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 nov 2011, 23:23
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är/var det 15 eller 17mm axlar som är i omlopp med felplacerat kilspår.
eller både och?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2011, 07:03
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:är/var det 15 eller 17mm axlar som är i omlopp med felplacerat kilspår.
eller både och?
erlan
Eftersom sura hade en sån i räsern så var det nog på 17mm iallafall
Men det finns också gamla 15mm till kedjeprimär
Perra i HM (han som alltid får fel grejor) lyckades ropa in en sån nos på tradera <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2011, 07:11
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->17mm,sen stiftade dom om den sändningen med felaktiga axlar.
Men det florerar säkert många felaktiga ute på marknaden,så man får va vaken där. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2011, 10:15
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, i räsern var det väl inte, för där var det 44 slag EKF.
Den satt i Raketarn.
Men det är ju inte helt fel att kalla min gamla ramsnea Raketare för räser heller
Den veven är till salu om nån känner för att jävlas lite i garaget

<!-- </EdIndex> --></div>
Sachs 3 vxl membrancyl.
Postat: 02 nov 2011, 10:29
av Frisbee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för uppmärksamheten.
Problemet ligger i svänghjul och axel. Ganska mycket slitet och svänghjulet går att vrida runt med kilen på plats. Så när jag drog bulten flyttade sig hela (skiten). Nu har jag satt svänghjulet utan kil och flyttade det så jag fick rätt tändinställning.
Nu kommer nästa problem det är ju membran och det verkar som om det inte öppnar? Får inte in soppa via förgasaren (torrt stift) hur vet jag om ventilen funkar? Kan jag sätta den på fel håll? Borde väl vara så att
"propellern" med skruven sitter in mot cylindern?
Tänk om nån av er hade ett tips på detta. Kan jag blåsa lite lätt med luft och kolla om membranet öppnar?
Kan vi köra denna cylindern utan fläkt? originalet är ju med fläkt?
P.S. skall det sitta packning vid membranet? Kan ju va en orsak.
Frisbee <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2011, 11:38
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blås i insuget då ska det bli nästan tät när du blåser,
och sug då ska du käna att membranet öpnar, om den gör det så ska mrmbranet fungera <!-- </EdIndex> --></div>
Membran
Postat: 02 nov 2011, 11:54
av Frisbee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det. Hur är det med packningar?
På min sitter förgasare-membran-cylinder men inga packningar.
Borde väl vara en på var sida om membranet?
Frisbee <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 nov 2011, 12:02
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får göra egna pakningar eller använda pakningsklister <!-- </EdIndex> --></div>