Sida 1 av 1

Autoped 53 i slutfasen av renovering

Postat: 09 nov 2011, 20:42
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan alla!

Har nu gjort rent och satt ihop, men är inte nöjd med resultatet. När jag fingranskar andras autopeder ser min annorlunda ut...

Gasreglaget: Hur skall det sitta? Vajrarna på ovansidan eller undersidan?
Hylsan till pysen, är den rak eller böjd?

Lampor: 6V 1,5 W där bak och strålkastare 6V, 5 watt, från motornr. 10500 6V 15W.

Något särskilt här att beakta, eller är det allmän lampa som uppfyller kraven?

Lampa, baklykta 6V 1,5 watt. Samma här.

Signalhorn: Någon som gjort en fuling och låter motorn mata tutan?

Pysen: Kan någon bistå med en närbild nere vid cylindern? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2011, 20:50
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->matade tutan på min autoped med motorn. det fungerade bra!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2011, 15:36
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, bara göra en snygg "överhalning". <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2011, 16:02
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Tack, bara göra en snygg "överhalning".
jajjemen de där fixar du till. upp me bilder på pärlan!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2011, 12:48
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir ingen totalbild då den ännu inte är färdigmonterad, men lite godbitar som kan beaktas och kommenteras kommer här.

Bild
Framhjulet tyvärr från en Monarkoped, men ett äkta vara kommer inom kort att monteras på.

Bild
Bild
Skall det verkligen se ut så här kring gashandtaget?

Bild
Lite suddig bild från pysen. Kabelns sluthylsa sitter ju i en "hatt" som är monterad i pysens hävstång. Skall hylsan sitta fast eller halvlöst i "hatten"?

Bild
Bild
Njut av ett fint drev!

Bild
Bild
Någon som kan tipsa om bästa sätt att fästa lösa trådar i skyddet?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Och slutligen:
Bild
Denna bild är från en ram som ligger till övers. Det är troligen en som passar en sen 53:a eller en 54:a. Min ram är en 53:a och den står det inte Autoped på. Serienumret på ramen är dock inte så många hundra bort från mitt.
Den är med andra ord tillgänglig för andra/s projekt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2011, 14:16
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min var original o hade ej justerare uppe vid hadtaget. för gasen fanns endast en liten justerare på förgasare. så wiren skall gå rakt in i hadtaget utan några andra saker i vägen!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2011, 15:54
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att se att andra intresserar sig för Autopederna!
Har två -53'or ingen av dom har Autoped dekalen på ramen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2011, 17:58
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Josefin, då är den ramen troligen en 54:a.
Likväl till salu. :wink:

Nu skall jag bara ordna resten innan snön faller. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 19:21
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag var Autopeden ute och körde riktigt mycket.

* Lyset fungerar fram och bak
* Broms på fram- och bakhjul
* Pysen inställd lite snålt, men fungerar
* Något mysko med bensintillförseln, men det kan jag leva med
* Stället är inte bra, men fungerar tills jag hittar ett som är otänjt

Provat den i områdets grymmaste backe, och den klarar inte en vanlig moppe utan att växla ner ordentligt, det var full fart hela vägen upp!

På sträckan idag har tre "gubbar" varit framme och dregglat på Autopeden.

Nu skall jag bara bli klar med 40 cc-motorn (annan tråd) så har jag blivit lite mer autopediserad.

Tack till alla som hejat på under renoveringen och kommit med mycket goda råd! :D <!-- </EdIndex> --></div>