Sida 1 av 5
Renovering av en Husqvarna Roulette Lyx
Postat: 09 mar 2009, 19:56
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena alla glada.
Tänkte bara skriva några rader om mitt påbörjade renoverings objekt. En Husqvarna Roulette lyx -58. Första målet är att få igång den så man får köra lite i sommar, sen blir det nog det utvändiga nästa vinter. Har börjat med att plocka ned motorn i molekyler

för att rengöra allt, byta det som behövs och sen sätta ihop den igen.
På sidan av detta så håller jag också på med en Dakota av än så länge okänt årtal som är en moped som jag hade som 15åring (är 27 idag) den är mycket ombyggd i HD stuk. Den har dock stått utomhus utan förgasare och tändstift så den är ju en hel del renovering på den. även en massa annat på den som måste fixas.
Ska fixa fram bilder så ni får se skönheterna
uppdaterar med lite bilder
Rouletten
Motorn Nerplockad och svänghjulet borttaget
Framdrevet från Rouletten som hade gjort sitt
Min custom Dakota som är ett sidoprojekt
Har plockat lös motorn från den för att renovera lite
Kolv och cylinderlopp har onekligen blivit lite rostiga av att stå utomhus utan tändstift
Kommer mer bilder eftersom, och om nån är intresserad av att se

tar gärna emot tips om hur man bäst rengör och fräshar upp motorer. Har väl tänkt att först och främst rengöra alla saker i dieselbad, men sen vet jag inte riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 08:08
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Modig man , du har verkligen något att bita Lycka till Mvh Alf-Johan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 11:12
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä nu blir jag sur, har ALLA Rouletter utom jag? Det är inte rättvist!
Kul med en riktig värsting på renoveringstråden, DETTA ska jag följa

Lycka till!
Mvh
En inte alls avundsjuk Lord

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 12:18
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att det finns intresserade, kanske skulle gjort separata trådar för varje moppe dock. Kanske blir lite rörigt. Tror jag gör det faktiskt.
Det som hänt idag på Rouletten är: har konstaterat att jag måste trycka ut alla lager för att kunna dela på motorn och då den verkar riktigt fräsh i lager och växeldrev m.m börjar det kännas lite överkurs att göra det. Men tyvärr har växelföraren ramlat ner i växelhuset, så frågan är om denna går att få tillbaka ordentligt utan att dela motorn. Nån som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 15:52
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Nä nu blir jag sur, har ALLA Rouletter utom jag? Det är inte rättvist!
Kul med en riktig värsting på renoveringstråden, DETTA ska jag följa

Lycka till!
Mvh
En inte alls avundsjuk Lord

Lordhelmet har du sätt Rouletten på tradera då?
1000:- utropspris <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 16:23
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körmoped: Yesbox den vill jag ha!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 16:51
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl inte så långt att åka för att hämta den eller?
Den var väl i falun väl? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 17:06
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dakotan ser ju skithäftig ut

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 17:35
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D tackar Bodda <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 22:02
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var på Teknikhistoriska i Köping i går, där står en lika HVA som ny och tre fina Puch moppar

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2009, 22:28
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälp!! Har kört fast, har ju aldrig delat en moppemotor och fattar inte hur jag ska kunna få isär den nu. Ni ser på bilderna vart jag är nånstans (ungefär)
Skruvarna har jag tagit bort.
Låsbrickorna och det är borttaget från pedalvevaxeln
Så vad gör jag nu? är ju bara pedalvevaxeln och vevaxeln kvar, förmodar att jag måste banka eller dra nånstan men vart. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2009, 18:04
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägg motorn med magnetsidan uppåt, lyft ngt i övre motorhalvan och knacka samtidigt försiktigt på änden av vevaxel och trampaxeln med en plastklubba eller skruvmejselskaft så ska den släppa isär. Kolla för säkerhets skull en sista gång så ingen skruv är missad innan du provar.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2009, 20:11
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för tipset Lorden, gjorde vissa framsteg men den gled ju inte bara isär riktigt, frågan nu är ju bara hur jag ska bända isär den utan att skada nåt. Kanske får fråga nån polare om hjälp så man kan dra isär den från varsitt håll. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2009, 21:16
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, fick isär den till slut. krävdes lite mer våld än jag trodde men motorn tog inte nån skada tror jag.
Skulle bara kolla hur den skulle ihop och blev lite fundersam på hur växelföraren ska sitta.
ska den vara här, se pilen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2009, 21:34
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nää den ska väl in i falsen på medbringaren ca 1,5cm till vänster.. <!-- </EdIndex> --></div>