Då REA men idag raritet :)
Postat: 13 nov 2011, 01:35
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den sista Zündapp KS100 var -69 års modell, i varje fall här i Sverige. Året efter kom KS125 som bara fanns ett enda år. Vi killar beundrade KS125:an och en del av oss var på väg till lätt MC kort då, men jag hade ett par år kvar. KS125 var lockade med de stora 150 mm bromsarna, allt krom och den nya 5-växlade motorn på 10 hästar. Någon kille köpte en, eller fick av föräldrarna och jag fick prova en bit på en avskild väg. Du milde! Vilket drag!!! Uj, uj,....... man blev ju nästan rädd och inte visste man vilken växel man hade i heller....
Ytterligare ett år efter, 1971, var jag femton och KS125 Sport kom med sina 15 DIN hk men jag kände ingen som hade någon. Däremot köpte/fick en klasskompis på FO/BM (fordonsmek./bilmekanikerutbildning) en -72 års modell i orange färg. Jag minns den hade cylle med andra kylflänsar. När han kom och körde hördes motorförbränningarna som resonansljud genom det stora kylflänsarna.
Nej, det blev ingen KS125 för min del men jag hämtade ut en broschyr hos Stig Nilsson på Södra Vägen. Den har jag tack och lov sparat liksom andra motorrelaterade trycksaker. Även bilbroschyrer har jag sparat men har nu konstaterat att sådana är det ingen vidare kurs på hos Tradera.
Här nedan är en skalad bild från -71 års broschyr. MotorKraft säljer ut kvarvarande exemplar genom återförsäljarna för 3.300 kronor till kund. Det måste varit ett bra pris. En KS50 kostade nog runt 2.600 då och en MCB SM50 kostade 2.600 året efter.
3.300 kronor 1971 skulle motsvara c:a 22.500 kronor idag vilket måste vara ett mycket bra pris även nu för en sådan MC.
Ja, den som har en sådan i gott skick idag skulle säkert få mer tror jag. Kanske får man hålla med om att dåtidens reklam om dappens andrahandsvärde i särklass faktiskt var helt sann och dessutom i allra högsta grad gäller fortfarande....

Visst är den läcker och visst är det något fullvuxet över den.....
Det måste väl även den mest inbitne Sachsentusiast hålla med om....
<!-- </EdIndex> --></div>
Ytterligare ett år efter, 1971, var jag femton och KS125 Sport kom med sina 15 DIN hk men jag kände ingen som hade någon. Däremot köpte/fick en klasskompis på FO/BM (fordonsmek./bilmekanikerutbildning) en -72 års modell i orange färg. Jag minns den hade cylle med andra kylflänsar. När han kom och körde hördes motorförbränningarna som resonansljud genom det stora kylflänsarna.
Nej, det blev ingen KS125 för min del men jag hämtade ut en broschyr hos Stig Nilsson på Södra Vägen. Den har jag tack och lov sparat liksom andra motorrelaterade trycksaker. Även bilbroschyrer har jag sparat men har nu konstaterat att sådana är det ingen vidare kurs på hos Tradera.
Här nedan är en skalad bild från -71 års broschyr. MotorKraft säljer ut kvarvarande exemplar genom återförsäljarna för 3.300 kronor till kund. Det måste varit ett bra pris. En KS50 kostade nog runt 2.600 då och en MCB SM50 kostade 2.600 året efter.
3.300 kronor 1971 skulle motsvara c:a 22.500 kronor idag vilket måste vara ett mycket bra pris även nu för en sådan MC.
Ja, den som har en sådan i gott skick idag skulle säkert få mer tror jag. Kanske får man hålla med om att dåtidens reklam om dappens andrahandsvärde i särklass faktiskt var helt sann och dessutom i allra högsta grad gäller fortfarande....

Visst är den läcker och visst är det något fullvuxet över den.....

