Sida 1 av 2
Packbox funderingar..
Postat: 14 nov 2011, 23:09
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packboxar för vevparti vill säga, tog ju upp
EKF:en tidigare, där hade packboxarna rent lämnat gummirester efter sig

, & "läpparna" var något nernötta, gått torrt eller?
(bytte naturligtvis..) den andra undran som är svår & svara på förstår jag, är ju tex på
2013 man köpt på sig sitter orginal på från -62 är det bara att vänta byte eller ska man hoppas på flera års problemfri moppeåkning...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 nov 2011, 23:22
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är nog en god ide att ha ett par nya hemma.
och verktyg att dra ut dom utan att klyva motorn, för nytillverkade packningar är ju som bekant lite tjockare så byter man packning så måste man schimsa motorn sen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 nov 2011, 23:36
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den tiden, när jag var yngre tonåring alltså, fettade jag alltid in axel och packboxar vid montering därför jag ansåg att det behövdes för att inte packboxens läppar skulle nötas ned. Ofta fanns bara dubbelläpp som reservdel och på magnetsidan får den yttre läppen ingen som helst smörjning. Det var ett logiskt tankesätt som jag begåvats med och som förgyllde min mekarbana. Dock var jag betydligt sämre det mesta annat.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 13:40
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:det är nog en god ide att ha ett par nya hemma.
och verktyg att dra ut dom utan att klyva motorn, för nytillverkade packningar är ju som bekant lite tjockare så byter man packning så måste man schimsa motorn sen.
erlan
verktyg?
en avslipad spik funkar perfekt!
jag använder alltid på et specielt packbox fet på mina packboxar så de inte går tort <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 17:52
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fetta alltid in packboxarna vid montering/byte precis som 56:an skriver dom går torrt. Sen ser enkelläpp och dubbelläpp olika ut enkelläpp är mera platt på tätytan sätt alltid dit dubbelläppar. Varför jo dubbelläppen tätar från båda hållen.
Att byta är enkelt borra försiktigt ett litet hål med en infettad borr den tar åt sig borrresterna skruva dit en plåtskruv och dra ut knacka dit nya med ett lagomt grovt rör <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 20:59
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar mest vräka på motorolja på p-boxarna... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 21:00
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta kunde ju skrivas om i "mektips"

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 21:05
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jag brukar mest vräka på motorolja på p-boxarna...
De e´väl smörja de också...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 21:55
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:Fetta alltid in packboxarna vid montering/byte precis som 56:an skriver dom går torrt. Sen ser enkelläpp och dubbelläpp olika ut enkelläpp är mera platt på tätytan sätt alltid dit dubbelläppar. Varför jo dubbelläppen tätar från båda hållen.
Att byta är enkelt borra försiktigt ett litet hål med en infettad borr den tar åt sig borrresterna skruva dit en plåtskruv och dra ut knacka dit nya med ett lagomt grovt rör
det är lättare att slipa av ca halva skalen på en spik som bu sedan böjer in i packboxen sen är det bara att rycka ut den. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 nov 2011, 22:24
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:vodka skrev:Fetta alltid in packboxarna vid montering/byte precis som 56:an skriver dom går torrt. Sen ser enkelläpp och dubbelläpp olika ut enkelläpp är mera platt på tätytan sätt alltid dit dubbelläppar. Varför jo dubbelläppen tätar från båda hållen.
Att byta är enkelt borra försiktigt ett litet hål med en infettad borr den tar åt sig borrresterna skruva dit en plåtskruv och dra ut knacka dit nya med ett lagomt grovt rör
det är lättare att slipa av ca halva skalen på en spik som bu sedan böjer in i packboxen sen är det bara att rycka ut den.
Har faktiskt inte testat det dock låter det som att det funkar lika bra minst.
Ser ligger faktiskt fett kvar längre än olja på tätytorna <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 nov 2011, 10:12
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:sachs skrev:vodka skrev:Fetta alltid in packboxarna vid montering/byte precis som 56:an skriver dom går torrt. Sen ser enkelläpp och dubbelläpp olika ut enkelläpp är mera platt på tätytan sätt alltid dit dubbelläppar. Varför jo dubbelläppen tätar från båda hållen.
Att byta är enkelt borra försiktigt ett litet hål med en infettad borr den tar åt sig borrresterna skruva dit en plåtskruv och dra ut knacka dit nya med ett lagomt grovt rör
det är lättare att slipa av ca halva skalen på en spik som bu sedan böjer in i packboxen sen är det bara att rycka ut den.
Har faktiskt inte testat det dock låter det som att det funkar lika bra minst.
Ser ligger faktiskt fett kvar längre än olja på tätytorna
jag använder ett fet som är till packboxar det är tyvär lite dyrt (en burk kostar några tusen men det kostar att liga på topp) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 nov 2011, 19:41
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett fett som jag tror skulle funka bra är girlingfett alltså det fettet man skulle smörja bromskolvar med på volvo samt lämna lite innan för kolvdamaskerna, inte dyrt heller.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 nov 2011, 20:42
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Ett fett som jag tror skulle funka bra är girlingfett alltså det fettet man skulle smörja bromskolvar med på volvo samt lämna lite innan för kolvdamaskerna, inte dyrt heller....
Jag har sån't men det hör hemma på bromscylindrar och inte i en motor hur fint det än verkar vara. Jag tror inte det funkar tillsammans med mineralolja och då blir det som dålig grädde i kaffet. Det liksom bara skär sig.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 nov 2011, 22:40
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar fint med o-rings fettet som finns att köpa i små svarta tuber m. gul kork på hydraulikfirmor..
Men på tal om P-boxar så är jag sååå less på dom som finns i mina butiker! Det är dom nya modellerna som är helt gummiklädda dvs. även ytan som ligger mot blocket. dessa är äckligare att montera å har en tendens att krypa, är svåra att få monterade spikrakt & ibland har det även hänt att dom skalat av en gummikant å börjat separera ...NÄÄÄ tacka vettja dom modellerna med metall yttersida dom e smutt! skitlätta att få på rätt ställe. Å dessutom snyggare än dom där svarta gummipuckarna.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2011, 00:27
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->momentum här i stan kan beställa den typ av packbox man vill ha.
det borde butiken där du handlar ochså kunna göra.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>