Sida 1 av 1

Nygammal luftburk...

Postat: 22 nov 2011, 20:58
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till kyrkportarn tydligen nytillverkning lika fel (får för lite luft) som orginalburken som ser likadan ut?


Bild
såg på tradera finns säkert lite överallt

http://www.tradera.com/ny-liten-kort-luftburk-bing-orginal-auktion_302510_144099015 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 22:19
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, jag är ju ett stort fan av de där burkarna, eller åtminstone utseendet. MEn man måste ju ta bort filtret om man ska få tilllräkligt med luft. Eftersom den ser exakt likadan ut som de gamla kan man nästan anta att det är lika risig lufttillförsel på den där? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 22:27
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fugerar dom här burkarna bättre eller sämre än en upp sågad orginal burk med orginal filter <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 22:28
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte kanske själva filterdelen hade bättre flöde på den här... :blush: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 22:29
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar såga ur hela botten och limma med epoxy fast ett glest skummgummifilter. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 22:33
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag brukar såga ur hela botten och limma med epoxy fast ett glest skummgummifilter.
Conrad, du som vet, blir det mycket kortare livslängd om man kör utan filter eller med ett nästan helt öppet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 22:52
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte Conrad men om kolv och cylle är full av längsgående smårepor så har motorn förmodligen gått utan eller med dåligt luftfilter.

Dappar med hel och tät luftkanal hela vägen från cylle till luftburk med pappersfilter hade oftast fin kolv utan repor vad jag minns....

Förlåt om jag la mej i... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 23:09
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade tänkt skriva samma sak, vaddå lägga sig i det är ju det som är vitsen med ett forum.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 23:29
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis - så fortsätt lägga näsan i blöt... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 nov 2011, 06:49
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:blir det mycket kortare livslängd om man kör utan filter eller med ett nästan helt öppet?
Bland ungdomssynderna har jag minnen av en Yamaha DT50MX med så gott som det vassaste köptrimmet som fanns att uppbringa, så kallad 70cc cylinder med alla lämpliga tillbehör alltså. Med det insuget blev förgasarens placering mot luftburken fel, så gummianslutningen passade inte - vilket inte hindrade mig från att åka 1000 mil med den mopeden till stor del på grusväg där motorn fick i sig både det ena och det andra som ett filter borde ha stoppat.

Hur bra det höll? Som sagt, jag körde 1000 mil med moppen - med en lista på förbrukade delar som såg ut såhär:
Oräknade kolvringar
2st kolvar
2st vevstakar
5st ramlagerbyten inkl. alla packboxar
1st cylinder - på avgassidan under vändkanten har ett stort område av nikasilet nötts bort helt så det alltså är aluminium direkt i cylinderloppet.

Nu för tiden har jag insett nyttan av luftfilter... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 nov 2011, 21:17
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att inte nämna loppa på stiftet, i min ungdom kan jag inte komma ihåg att jag någonsin hade ett vettigt luftfilter och loppa var mera regel än undantag.
Nu har jag ordentliga luftfilter på alla mina moppar och aldrig råkat ut för loppa på mina stift. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 nov 2011, 23:06
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör helt utan och loppa har jag aldrig fått...
livslängden på en cylinder förkortas av annat :lol: <!-- </EdIndex> --></div>