Sida 1 av 1

Kopplingslager Sachs

Postat: 25 nov 2011, 23:40
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En tanke slog mig...

Det är ju i princip likadan koppling på de gamla Sachs motorcykelmotorerna < 175cc som på Sachs mopedmotorerna. På sprängskissen nedan ser även kopplingslagret lika ut.

Är det samma lager i de här motorcykelmotorerna som i mopedmotorerna?

Hur i så fall kan det pyttelitenlagret då motstå påfrestningarna från vridmomentet och de 9 hästarna i 175 cc motorn??? :shock:


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2011, 23:46
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins ju dom som har mera än 9 hp i mopparna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2011, 23:47
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm menar du pos. 35 ??
Har du mått + gänga där 56.a <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 00:03
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det fins ju dom som har mera än 9 hp i mopparna.
Jo... men inte 175 kubiks vridmoment på låga varv..... :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 00:08
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmm menar du pos. 35 ??
Har du mått + gänga där 56.a
Nej, tyvärr, och det är därför jag frågar. Kopplingslager till Sachs moped har jag och då hade jag kunnat jämföra.

Den enda ytterligare information jag har är ett reservdelsnummer ur NV katalogen och det är: 686085 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 00:19
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
billykid skrev:Hmm menar du pos. 35 ??
Har du mått + gänga där 56.a
Nej, tyvärr, och det är därför jag frågar. Kopplingslager till Sachs moped har jag och då hade jag kunnat jämföra.

Den enda ytterligare information jag har är ett reservdelsnummer ur NV katalogen och det är: 686085
I NV:s reservdelskatalog för mopeder har kopplingslagret nr. 286791
katalogen är från 1957. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 02:03
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De alltför få gånger jag kommer till veteranmarknad finns alltid minneslapp och skjutmått i fickan förutom plånboken förstås. Den är ju allra viktigast.... :lol: Ett förstoringlas kan vara bra också. Jag har ett litet som man vrider ut ur fodralet. Det blir bra. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 13:11
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är samma kopplingslagerlager, samma lameller, likvärdigt kopplingspaket rymmer bara en lamell mer. Funkar utmärkt på våran 150cc 6-6,5hk Sachs utan att strula. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 17:52
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ersättningslameller för dom där korklamellerna brukar finnas på tyska ebay ibland. lite tjockare än vanliga moppelamellen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2011, 20:47
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har läst någon stans att lagrett är lite längre övrigt samma mått så det kan gå att flytta över lager +korg om det får plats bakom kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2011, 00:10
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, okej... här är fler bud... Om lagret är längre kan det bli problem med att axeln inte når ut tillräckligt på mopedmotorn. I varje fall ska jag söka efter sådan motor eller delar på nästa veteranmarknad. Det känns intressant på något vis tycker jag..... <!-- </EdIndex> --></div>