Crescent orange

Tips & frågor.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Crescent orange

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet vad Crescents oranga färg på cyklar, har för färgkod. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarar på min egen fråga.... Det är PMS 021 som är koden <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket fabrikat, PPG eller? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stod inte i mailet, så jag vet inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade för mig att PMS koder hade med tryckta färger att göra så jag googlade lite..... :?

Citat från en sida:
PMS betyder Pantone Matched System och är, precis som du säger, pantonefärger.
Skrolla ner lite på denna länk så hittar ni PMS 021 Basic Orange
http://www.leewardpro.com/pricing/standard-colors.html

Kanske vilken lackfirma som helst kan översätta PMS 021 till sin egen färg :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
äckelpekkasin
Inlägg: 240
Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
Ort: Dalom, Sverige

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag som trodde PMS var nå´t helt annat :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det snackar man inte om lika ofta :lol:
Det kan bli för besvärligt mistick_badwords <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hållar fortfarande på med renovering av en pepitaracer från ca: 1971, och den orange färg är förbannad svår att få korrekt. Den är inte alldeles ren - faktiskt tycks den ha blandads med båda svart och vit. Eller kanske det bara är inngrodd damm, och solen som har ljusnad färgen under de nästan 40 år? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
äckelpekkasin skrev:Jag som trodde PMS var nå´t helt annat :lol:
Är ganska säker att det är något annat :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christian skrev:Jag hållar fortfarande på med renovering av en pepitaracer från ca: 1971, och den orange färg är förbannad svår att få korrekt. Den är inte alldeles ren - faktiskt tycks den ha blandads med båda svart och vit. Eller kanske det bara är inngrodd damm, och solen som har ljusnad färgen under de nästan 40 år?
Kan tänka mig att det är svårt att få till en "exakt" nyans av Pantone 021,
då man använder helt andra pigment till tryckfärger än till våtfärg. Det brukar resultera i att man får en metamer effekt, dvs att kulören skiljer sig åt i olika ljuskällor.
Men det normala är att när man ska få till en tryckfärgskulör i våtfärg, så ställer man den i dagsljus (d65) och rent sonika struntar i hur det ser ut i övriga ljuskällor. (glödlampa, lysrör etc.)
Brukar vara det enda sättet att komma i närheten överhuvudtaget.

Jag kan mäta in PMS 021 och matcha den mot närmsta RAL eller NCS kulör i veckan som kommer om det är intressant. <!-- </EdIndex> --></div>
KimT
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 maj 2010, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja! det är jätteintressant! :D Jag kommer att använda mig av den kulören på några ställen när jag lackar mitt projekt om ett tag. Vore superbra att ha en RAL på den :P <!-- </EdIndex> --></div>
KimT
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 maj 2010, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade en bra hemsida som kan konvertera de flesta färger. Nu kan man inte helt lita på detta eftersom färgerna framställs på olika sätt, men det ger en bra riktlinje.

I länken nedan kommer man till PMS 021

http://www.perbang.dk/rgb/FF5800/

Där kommer man fram till att den bäst passande RAL-koden för PMS 021 är 2008 med 92% passning. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sent ska den late vakna. (Ursäkta sent svar)

Men nu har jag gjort lite mätningar på jobbet. Det finns ingen standard kulör i RAL eller NCS som ser bra ut mot PMS 021.
De ser "lortiga" ut, 021:s tryckfärgspigment är väldigt rena gentemot våtfärgspigmenten som finns.

Bäst mätvärde fick jag på NCS S0585-Y50R dE 3,50 och sedan RAL 2008 som fick dE 5,58.
Den som ser bäst ut visuellt är NCS 0090-Y50R i gamla skalan, fast den är i princip omöjlig att tillverka pga att den är så skarp.

Så kontentan av det hela torde vara att de Crescent detaljer som är våtfärgsmålade med PMS 021 ej stämmer i kulör mot 021.
Skulle vara skoj att få tag i en Crescent-Orange orginal detalj att matcha i kulördatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Sent ska den late vakna. (Ursäkta sent svar)

Men nu har jag gjort lite mätningar på jobbet. Det finns ingen standard kulör i RAL eller NCS som ser bra ut mot PMS 021.
De ser "lortiga" ut, 021:s tryckfärgspigment är väldigt rena gentemot våtfärgspigmenten som finns.

Bäst mätvärde fick jag på NCS S0585-Y50R dE 3,50 och sedan RAL 2008 som fick dE 5,58.
Den som ser bäst ut visuellt är NCS 0090-Y50R i gamla skalan, fast den är i princip omöjlig att tillverka pga att den är så skarp.

Så kontentan av det hela torde vara att de Crescent detaljer som är våtfärgsmålade med PMS 021 ej stämmer i kulör mot 021.
Skulle vara skoj att få tag i en Crescent-Orange orginal detalj att matcha i kulördatorn.
Jag undrar på varför jag alldrig så detta innläg.

Anyway, tack för innsattsen (om du fortfarande läser med). Får se om jag kan hitta en färg-affär där dom har koll på koderne du uppger.

Jag fattar egentligen inte att nogon (från Crescent?) har pratad om att Crescent-orange skulla vara en Pantone-kulör. Det ger ingen mening att uppge en tryckfärg-kulör för att ämne som lackeras :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar