Räddningsaktion för en Skoterett 1966 - färdigrenoverat!
Postat: 16 mar 2009, 22:44
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen! Man kan ju verkligen undra var det senaste halvåret tog vägen. Har tänkt att uppdatera med några bilder sedan oktober, men här kommer de nu. Provkörningen gick bra - det var riktigt kul att motorn startade utan missöden. Fästena till stödet fick jag tag på under hösten, så nu är det bara luftburken kvar (om nu det är helt nödvändigt, då moppen funkar som den ska). Monark-emblemen saknas på bilderna och det är därför att jag ska fixa iordning dem. Klarlackning av bensintanken tog jag hand om under julen och resultatet blev fint. Hälsningar Micke
Här kommer fler bilder från den så gott som återställda Skoteretten. Den sak jag nu saknar är en luftburk till förgasaren. Är det någon som kan hjälpa mig med den delen? Hör gärna av er i så fall
Popnitningen av aluminiumlisterna och stänklappen gick riktigt bra, jag har också bytt ut gaswiren mot en ny. Nu återstår klarlackering av bensintanken - men jag får inte tag på 2 komponentslack
Jag får väl förutsätta att den renoverade motorn startar (vilket jag inte prövat ännu), så ska jag nog hinna med några turer innan hösten. Det har varit ett riktigt kul uppdrag som tog ca 8 månader och många arbetstimmar. Jag har sedan tidigare en Puch Alabama, och ska det bli ännu en moped fortsätter jag på den inslagna skotervägen och försöker hitta en Monarscoot alternativt en Crescent 2000...men det återstår att se det! Ha det fint i sommar! Hälsningar Mikael








...tidigare;
Hej igen, det var ett tag sedan sist, men nu har det hänt saker. För några dagar sedan hämtade jag alla delar från lackeringsfirman. Vilket kul och efterlängtat jobb att få sätta ihop skoteretten igen! Här kommer några första smakprov;









Kommer under sommaren att slutföra min berättelse och visa det färdiga resultatet. Skoteretten som gick från vrak till pånyttfödelse. Nu återstår det att klarlacka bensintanken och att montera motorn
Hälsningar
Mikael
Historik;
Jag är ny medlem i forumet och tänker här berätta om en renovering jag just nu håller på med hemma i garaget. Skoteretten köpte jag i oktober 2009 för 3 500 kr. Den startade, men motorn lät inte frisk. Under den fula ytan kunde jag ändå se att det skulle kunna gå att göra den körduglig. Det saknades förstås både den långa originalbensinkranen och hastighetsmätarwiren. När jag var tonåring i början av 80-talet hade jag under en period 2 skoteretter, så besiktningen av den här vita skönheten gick förvånansvärt bra! Så här såg den ut då jag slog till.

Efter att ha lyft det här problemet från säljarens axlar bar det av hem. Det tog inte lång tid förrän jag började riva ner mopeden bit för bit. Motorn som hade låtit plågad vid provstarten var det första som skulle åtgärdas. Som ni vet är utbudet klent på delar till Husqvarna-motorer, men jag fick tag på ny kolv & kolvringar, ramlager, brytarspetsar, topplock, kickdrev, packningssats, tändspole & packboxar. Puh, sedan var det bara att lämna in alltihop till den lokala cykelaffären (som tack och lov är av den gamla skolan och klarar av sådana här jobb). Jag kände att just de inre delarna av motorn inte är min starka sida, så det fick lov att kosta - den här mopeden tänker jag inte göra mig av med.
Innan jag fortsätter att berätta om renoveringen skickar jag några bilder till för beskådan.
[/img]


Ja, motorn åkte in för en behövlig genomkörare. Efter någon dag ringde killen som skulle hjälpa mig med ett dystert besked. Vevpartiet var slut - förutom ett regält glapp var den också amatörmässigt lagad på ett sätt som gjorde den omöjlig att reparera. Tack vare Rösebäckens Cykel & Motor levererades ett mycket fint vevparti (som nytt), tyvärr till en hög kostnad. Efter leverans till Ingarö Cykel, sattes motorn ihop, och hämtades av mig någon vecka senare. OK, nu borde det värsta = dyraste vara över...
Det är märkligt hur snabbt fokus ändrades från min ursprungliga idé om att köpa in en Skoterett och med enkla medel få den ut på vägarna. Det måste ha varit investeringen i motorrenoveringen som gjorde att jag nästan maniskt rev ner mopeden i beståndsdelar (för att se mig själv bygga upp den igen i toppskick någon gång i framtiden). Det tänkte jag innan jul och har inte ändrat den målsättningen än! Så, jag började med att scanna av Tradera efter Skoterett-auktioner. Ganska snart dök den osannolika auktionen upp med en hastighetsmätarwire. Den skulle bli min, det bestämde jag mig för. Tyvärr var jag inte ensam om den tanken, så slutbudet hamnade på 710 kr. Det är ju helt galet pris egentligen, men när kommer nästa chans till att lägga vantarna på en oanvänd wire? Om 10 år eller aldrig?



Ja, inte såg det trevligt ut under gummimattorna som jag tog bort, men det visade sig att under geggan och gruset, så var plåten perfekt, inte rost någonstans. Nya gummimattor (exakt som original) fick jag tag på genom Örebro agenturaffär www.agenturaffaren.se
Den gamla mattan;

...och den nya;


Nya däck med vit däcksida och innerslanger väntar.
När jag fick tillbaka motorn insåg jag att det vore fel att montera den på en moped som mest liknade något som var färdigt för tippen. Nä, jag la motorn på en hylla och började så montera ner se sista delarna för att slipa bort den gamla färgen (på många håll uselt bättringslackerad) och de ytliga rostangreppen. Skoteretten har stått emot väldigt bra under de dryga 40 år som den existerat. Hittills har det varit ett relativt enkelt jobb - sidokåpor, framskärm och stora delar av själva chassit är klara för att lämnas in till lackering. Målsättningen är att alla delar ska vara genomgångna under april.

Fixa kantlisterna för fotplatta
Jo, i förra veckan borrade jag bort popnitarna som håller fast de här två kantlisterna i aluminium. När det var gjort bankade jag till dem (för de hade fått sina törnar genom åren). Därefter tog jag det finaste våtslippappret jag har (finkornighet 800) och gick över dem ordentligt för att få bort de värsta reporna och samtidigt få upp lystern. När det var gjort gick jag över med stålull (Svinto), och resultatet blev riktigt fint!

Jag berättade tidigare om Tradera-auktionen. Jag blev den glade vinnaren, och det var nog samma dag jag tog hem det vinnande budet som jag upptäckte en annan auktion som var minst lika intressant. En bensinkran i all sin originalprakt låg där till beskådan. Det var ju inte precis det jag önskat mig att de här två saknade delarna skulle gå på samma månadslön, men det var givet att jag skulle buda på kranen. Det var också samma person som bjud emot men till slut vann jag även den andra budrundan på kort tid. Tjoho!

Äntligen fick jag loss bakstycket, och gummibussningarna höll. Den här delen är nu klar för lackering.

Delarna som göms under den stora karossdelen. Tanken saknas då den är på en verkstad som ska svetsa dit röret som går upp till tanklocket. Jag har köpt den grön/grå färg som delarna ursprungligen var lackerade med (även om det kliade i fingrarna att byta till en annan färg).
<!-- </EdIndex> --></div>
Här kommer fler bilder från den så gott som återställda Skoteretten. Den sak jag nu saknar är en luftburk till förgasaren. Är det någon som kan hjälpa mig med den delen? Hör gärna av er i så fall

Popnitningen av aluminiumlisterna och stänklappen gick riktigt bra, jag har också bytt ut gaswiren mot en ny. Nu återstår klarlackering av bensintanken - men jag får inte tag på 2 komponentslack









...tidigare;
Hej igen, det var ett tag sedan sist, men nu har det hänt saker. För några dagar sedan hämtade jag alla delar från lackeringsfirman. Vilket kul och efterlängtat jobb att få sätta ihop skoteretten igen! Här kommer några första smakprov;









Kommer under sommaren att slutföra min berättelse och visa det färdiga resultatet. Skoteretten som gick från vrak till pånyttfödelse. Nu återstår det att klarlacka bensintanken och att montera motorn

Hälsningar
Mikael
Historik;
Jag är ny medlem i forumet och tänker här berätta om en renovering jag just nu håller på med hemma i garaget. Skoteretten köpte jag i oktober 2009 för 3 500 kr. Den startade, men motorn lät inte frisk. Under den fula ytan kunde jag ändå se att det skulle kunna gå att göra den körduglig. Det saknades förstås både den långa originalbensinkranen och hastighetsmätarwiren. När jag var tonåring i början av 80-talet hade jag under en period 2 skoteretter, så besiktningen av den här vita skönheten gick förvånansvärt bra! Så här såg den ut då jag slog till.

Efter att ha lyft det här problemet från säljarens axlar bar det av hem. Det tog inte lång tid förrän jag började riva ner mopeden bit för bit. Motorn som hade låtit plågad vid provstarten var det första som skulle åtgärdas. Som ni vet är utbudet klent på delar till Husqvarna-motorer, men jag fick tag på ny kolv & kolvringar, ramlager, brytarspetsar, topplock, kickdrev, packningssats, tändspole & packboxar. Puh, sedan var det bara att lämna in alltihop till den lokala cykelaffären (som tack och lov är av den gamla skolan och klarar av sådana här jobb). Jag kände att just de inre delarna av motorn inte är min starka sida, så det fick lov att kosta - den här mopeden tänker jag inte göra mig av med.
Innan jag fortsätter att berätta om renoveringen skickar jag några bilder till för beskådan.
[/img]


Ja, motorn åkte in för en behövlig genomkörare. Efter någon dag ringde killen som skulle hjälpa mig med ett dystert besked. Vevpartiet var slut - förutom ett regält glapp var den också amatörmässigt lagad på ett sätt som gjorde den omöjlig att reparera. Tack vare Rösebäckens Cykel & Motor levererades ett mycket fint vevparti (som nytt), tyvärr till en hög kostnad. Efter leverans till Ingarö Cykel, sattes motorn ihop, och hämtades av mig någon vecka senare. OK, nu borde det värsta = dyraste vara över...
Det är märkligt hur snabbt fokus ändrades från min ursprungliga idé om att köpa in en Skoterett och med enkla medel få den ut på vägarna. Det måste ha varit investeringen i motorrenoveringen som gjorde att jag nästan maniskt rev ner mopeden i beståndsdelar (för att se mig själv bygga upp den igen i toppskick någon gång i framtiden). Det tänkte jag innan jul och har inte ändrat den målsättningen än! Så, jag började med att scanna av Tradera efter Skoterett-auktioner. Ganska snart dök den osannolika auktionen upp med en hastighetsmätarwire. Den skulle bli min, det bestämde jag mig för. Tyvärr var jag inte ensam om den tanken, så slutbudet hamnade på 710 kr. Det är ju helt galet pris egentligen, men när kommer nästa chans till att lägga vantarna på en oanvänd wire? Om 10 år eller aldrig?



Ja, inte såg det trevligt ut under gummimattorna som jag tog bort, men det visade sig att under geggan och gruset, så var plåten perfekt, inte rost någonstans. Nya gummimattor (exakt som original) fick jag tag på genom Örebro agenturaffär www.agenturaffaren.se
Den gamla mattan;

...och den nya;


Nya däck med vit däcksida och innerslanger väntar.
När jag fick tillbaka motorn insåg jag att det vore fel att montera den på en moped som mest liknade något som var färdigt för tippen. Nä, jag la motorn på en hylla och började så montera ner se sista delarna för att slipa bort den gamla färgen (på många håll uselt bättringslackerad) och de ytliga rostangreppen. Skoteretten har stått emot väldigt bra under de dryga 40 år som den existerat. Hittills har det varit ett relativt enkelt jobb - sidokåpor, framskärm och stora delar av själva chassit är klara för att lämnas in till lackering. Målsättningen är att alla delar ska vara genomgångna under april.

Fixa kantlisterna för fotplatta
Jo, i förra veckan borrade jag bort popnitarna som håller fast de här två kantlisterna i aluminium. När det var gjort bankade jag till dem (för de hade fått sina törnar genom åren). Därefter tog jag det finaste våtslippappret jag har (finkornighet 800) och gick över dem ordentligt för att få bort de värsta reporna och samtidigt få upp lystern. När det var gjort gick jag över med stålull (Svinto), och resultatet blev riktigt fint!

Jag berättade tidigare om Tradera-auktionen. Jag blev den glade vinnaren, och det var nog samma dag jag tog hem det vinnande budet som jag upptäckte en annan auktion som var minst lika intressant. En bensinkran i all sin originalprakt låg där till beskådan. Det var ju inte precis det jag önskat mig att de här två saknade delarna skulle gå på samma månadslön, men det var givet att jag skulle buda på kranen. Det var också samma person som bjud emot men till slut vann jag även den andra budrundan på kort tid. Tjoho!

Äntligen fick jag loss bakstycket, och gummibussningarna höll. Den här delen är nu klar för lackering.

Delarna som göms under den stora karossdelen. Tanken saknas då den är på en verkstad som ska svetsa dit röret som går upp till tanklocket. Jag har köpt den grön/grå färg som delarna ursprungligen var lackerade med (även om det kliade i fingrarna att byta till en annan färg).
