Sida 1 av 3

Räddningsaktion för en Skoterett 1966 - färdigrenoverat!

Postat: 16 mar 2009, 22:44
av Monarkskoterett
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen! Man kan ju verkligen undra var det senaste halvåret tog vägen. Har tänkt att uppdatera med några bilder sedan oktober, men här kommer de nu. Provkörningen gick bra - det var riktigt kul att motorn startade utan missöden. Fästena till stödet fick jag tag på under hösten, så nu är det bara luftburken kvar (om nu det är helt nödvändigt, då moppen funkar som den ska). Monark-emblemen saknas på bilderna och det är därför att jag ska fixa iordning dem. Klarlackning av bensintanken tog jag hand om under julen och resultatet blev fint. Hälsningar Micke

Här kommer fler bilder från den så gott som återställda Skoteretten. Den sak jag nu saknar är en luftburk till förgasaren. Är det någon som kan hjälpa mig med den delen? Hör gärna av er i så fall :wink:

Popnitningen av aluminiumlisterna och stänklappen gick riktigt bra, jag har också bytt ut gaswiren mot en ny. Nu återstår klarlackering av bensintanken - men jag får inte tag på 2 komponentslack :( Jag får väl förutsätta att den renoverade motorn startar (vilket jag inte prövat ännu), så ska jag nog hinna med några turer innan hösten. Det har varit ett riktigt kul uppdrag som tog ca 8 månader och många arbetstimmar. Jag har sedan tidigare en Puch Alabama, och ska det bli ännu en moped fortsätter jag på den inslagna skotervägen och försöker hitta en Monarscoot alternativt en Crescent 2000...men det återstår att se det! Ha det fint i sommar! Hälsningar Mikael

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...tidigare;
Hej igen, det var ett tag sedan sist, men nu har det hänt saker. För några dagar sedan hämtade jag alla delar från lackeringsfirman. Vilket kul och efterlängtat jobb att få sätta ihop skoteretten igen! Här kommer några första smakprov;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Kommer under sommaren att slutföra min berättelse och visa det färdiga resultatet. Skoteretten som gick från vrak till pånyttfödelse. Nu återstår det att klarlacka bensintanken och att montera motorn :D

Hälsningar
Mikael

Historik;
Jag är ny medlem i forumet och tänker här berätta om en renovering jag just nu håller på med hemma i garaget. Skoteretten köpte jag i oktober 2009 för 3 500 kr. Den startade, men motorn lät inte frisk. Under den fula ytan kunde jag ändå se att det skulle kunna gå att göra den körduglig. Det saknades förstås både den långa originalbensinkranen och hastighetsmätarwiren. När jag var tonåring i början av 80-talet hade jag under en period 2 skoteretter, så besiktningen av den här vita skönheten gick förvånansvärt bra! Så här såg den ut då jag slog till.

Bild

Efter att ha lyft det här problemet från säljarens axlar bar det av hem. Det tog inte lång tid förrän jag började riva ner mopeden bit för bit. Motorn som hade låtit plågad vid provstarten var det första som skulle åtgärdas. Som ni vet är utbudet klent på delar till Husqvarna-motorer, men jag fick tag på ny kolv & kolvringar, ramlager, brytarspetsar, topplock, kickdrev, packningssats, tändspole & packboxar. Puh, sedan var det bara att lämna in alltihop till den lokala cykelaffären (som tack och lov är av den gamla skolan och klarar av sådana här jobb). Jag kände att just de inre delarna av motorn inte är min starka sida, så det fick lov att kosta - den här mopeden tänker jag inte göra mig av med.


Innan jag fortsätter att berätta om renoveringen skickar jag några bilder till för beskådan.


[/img]
Bild


Bild

Ja, motorn åkte in för en behövlig genomkörare. Efter någon dag ringde killen som skulle hjälpa mig med ett dystert besked. Vevpartiet var slut - förutom ett regält glapp var den också amatörmässigt lagad på ett sätt som gjorde den omöjlig att reparera. Tack vare Rösebäckens Cykel & Motor levererades ett mycket fint vevparti (som nytt), tyvärr till en hög kostnad. Efter leverans till Ingarö Cykel, sattes motorn ihop, och hämtades av mig någon vecka senare. OK, nu borde det värsta = dyraste vara över...

Det är märkligt hur snabbt fokus ändrades från min ursprungliga idé om att köpa in en Skoterett och med enkla medel få den ut på vägarna. Det måste ha varit investeringen i motorrenoveringen som gjorde att jag nästan maniskt rev ner mopeden i beståndsdelar (för att se mig själv bygga upp den igen i toppskick någon gång i framtiden). Det tänkte jag innan jul och har inte ändrat den målsättningen än! Så, jag började med att scanna av Tradera efter Skoterett-auktioner. Ganska snart dök den osannolika auktionen upp med en hastighetsmätarwire. Den skulle bli min, det bestämde jag mig för. Tyvärr var jag inte ensam om den tanken, så slutbudet hamnade på 710 kr. Det är ju helt galet pris egentligen, men när kommer nästa chans till att lägga vantarna på en oanvänd wire? Om 10 år eller aldrig?

Bild

Bild

Bild

Ja, inte såg det trevligt ut under gummimattorna som jag tog bort, men det visade sig att under geggan och gruset, så var plåten perfekt, inte rost någonstans. Nya gummimattor (exakt som original) fick jag tag på genom Örebro agenturaffär www.agenturaffaren.se

Den gamla mattan;

Bild

...och den nya;

Bild



Bild

Nya däck med vit däcksida och innerslanger väntar.

När jag fick tillbaka motorn insåg jag att det vore fel att montera den på en moped som mest liknade något som var färdigt för tippen. Nä, jag la motorn på en hylla och började så montera ner se sista delarna för att slipa bort den gamla färgen (på många håll uselt bättringslackerad) och de ytliga rostangreppen. Skoteretten har stått emot väldigt bra under de dryga 40 år som den existerat. Hittills har det varit ett relativt enkelt jobb - sidokåpor, framskärm och stora delar av själva chassit är klara för att lämnas in till lackering. Målsättningen är att alla delar ska vara genomgångna under april.

Bild

Fixa kantlisterna för fotplatta
Jo, i förra veckan borrade jag bort popnitarna som håller fast de här två kantlisterna i aluminium. När det var gjort bankade jag till dem (för de hade fått sina törnar genom åren). Därefter tog jag det finaste våtslippappret jag har (finkornighet 800) och gick över dem ordentligt för att få bort de värsta reporna och samtidigt få upp lystern. När det var gjort gick jag över med stålull (Svinto), och resultatet blev riktigt fint!

Bild

Jag berättade tidigare om Tradera-auktionen. Jag blev den glade vinnaren, och det var nog samma dag jag tog hem det vinnande budet som jag upptäckte en annan auktion som var minst lika intressant. En bensinkran i all sin originalprakt låg där till beskådan. Det var ju inte precis det jag önskat mig att de här två saknade delarna skulle gå på samma månadslön, men det var givet att jag skulle buda på kranen. Det var också samma person som bjud emot men till slut vann jag även den andra budrundan på kort tid. Tjoho!


Bild

Äntligen fick jag loss bakstycket, och gummibussningarna höll. Den här delen är nu klar för lackering.

Bild

Delarna som göms under den stora karossdelen. Tanken saknas då den är på en verkstad som ska svetsa dit röret som går upp till tanklocket. Jag har köpt den grön/grå färg som delarna ursprungligen var lackerade med (även om det kliade i fingrarna att byta till en annan färg).


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2009, 22:04
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästa dyra sak är hastighetsmätar vajern dom är skitsvåra gick en för 710 kr nyss på tradera.
Dreva motorn ordentligt dom tål inte höga varv har ett hemgort 16 kugg och lite större däck den går 50 enligt gps och då skriker motorn :cry:
Kollade bara på skoj vad den toppade, 40 lagom machfart.
Vill jag köra fort har jag andra moppar som är mer lämpliga. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2009, 22:32
av turbozoo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevlig tråd, denna ska jag följa, är mäkta avundsjuk dock, vill också ha en skoterett :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2009, 10:14
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Renoveringar har tendens att spåra ur och bli lite mer avancerade än man från början tänkt sig. :D
Den ser riktigt fin ut i plåten.

Det finns inte så gott om Skoterett delar så priserna kan bli rätt dyra.

Vodka - Hur fixade du drevet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2009, 23:07
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en på nymek skar ut ett drev med ett runt hål tror det var hardox plåt. tog ett dåligt drev monterade det på en axel från lådan svarvades av till klämpassning och klämde dit det la det plant och tig svetsade. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 apr 2009, 18:13
av Mcb1203+1209
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för en trevlig berättelse. Har sjäv hamnat i samma situation som du.
Köpte en MCB 1209 i julas. Det är en stor och stadig moped för mig som bor på landet. Den var komplett, fungerande. Prutade ner den till 1800kr(bra pris). Var helt inställd på att jag bara skulle få den att fungera, sen "tuta och köra". Sen blev det klyvning av sachs-motorn. Upptäckte då att någon hade svetsat i vevpartiet. Så det fick bli ny vev och nya ramlager. 1100kr. Efter det Schimsade jag glapp i växellådan.mm. Motorrenoveringen slutade på över 2000kr med alla delar. Då gjorde jag allt själv. Sen kom jag till den kritiska punkten. ska jag hänga på min påkostade motor på ett vrak? Svar: Nej.

Nu 2 månader och många gropar i plånboken :oops: senare, hänger den i taket nylackerad och under slutmontering. :D Det känns som att listan aldrig tar slut på delar som ska köpas nya, om man vill nå det där riktiga dröm-skicket.

Några prisexempel för er som går i renoveringstankar:

Verparti, från 850kr
Alla slitdelar i motorn ca 1500kr
Ny sadel 450kr/klädsel 250kr
Växelhandtag Magura 650kr(passa på att köp nytt växelhandtag nu. ryktet säger att dom slutat tillverkas av hos magura)
Gashandtag 250kr
Nya ekrar till hjul, 450kr. (ekra om själv. enklare än man tror)
Hel-lackering av billackerare 1000kr (bra pris. jag hade gjort allt förarbete)
Avgassystem, komplett 700kr
Dekaler 220kr.
Kupolmuttrar till hjul 50kr st.
.......................listan kan fortsätta och fortsätta



Bild


Bild

Bild

Bild
Riktigt mycket jobb med med hjulen, men bra blev det.
Bild
här står motorn och väntar. ska blästra toppen.
Bild
Ska man måla i linjerna på sidorna också?
Bild
min 1203:a bruksmoped. Kostade 700kr i höstas. efter 500kr i nya delar går den som en raket. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 apr 2009, 18:20
av Mcb1203+1209
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->klicka på bilderna en gång till när fönstert med bilden kommit <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 apr 2009, 19:22
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyyygg 1209:a.
Monarkskoterett: Blir nog fin den där, köpte en likadan i fint bruksskick i höstas, sambon ville ha nåt att åka på. Trots ett bra skick finns det en massa som jag vill åtgärda men var sak har sin tid. Skulle iallafall byta koppling en kväll förra veckan och efter nån timmes mekande var det dags att montera de nya lamellerna som köptes på tradyra i vintras. Fina 16-bommars lameller som jag hade hållit span efter ett tag innan de behagade dyka upp. Mycket nöjd med livet monterade jag dom på kopplingscentrum och började trycka in dom i korgen, tvärstopp!!
Mopeddjäv... mistick_badwords
Nu ska jag köpa nya fina 12-bommare att montera nästa gång andan faller på. Nåja, man lär sig nåt nytt varje dag som tex att inte lita på minnet utan att kolla innan man beställer.
Lycka till med renoveringen! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 apr 2009, 11:13
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag känner också igen mig MYCKET i denna tråd. Vår Scoterette, som hunnit bli en riktig långtråd här på forumet, skulle också "bara" fixas och köras... Antalet körda kilometer kan räknas på ena handens fíngrar och när jag äntligen trodde jag fått den att lira, med justerbart munstycke på utsidan kåpan, så nöp eländet! Håller också på att leta delar på Tradera men priserna blir lätt väldigt sjuka där staff_annoyed
Så jag släpper hellre om det bär iväg och hoppas på sommarens marknader. Visserligen kan priserna vara höga där också men slipper auktionshetsen och hamnar kanske på en hög men i alla fall inte fantasinivå.
När det gäller Flintamotorerna så är vevpartiet den svagaste länken och går inte att reparera själv om du inte har specialmaskiner och -kunskap. Proffsrenovering eller nytt är vad som gäller om man helrenoverar. Glappet är dessutom svårt att bedöma om du inte är van och chansar du med en till synes fräsch vev så kan lagerytorna ändå vara dåliga och/eller rostanlupna som du inte upptäcker utan demontering.
Jag känner också igen mig i känslan att om nu motorn blir fräsch så vill man ju ha hela paketet. Står som åsnan mellan två hötappar, å ena sidan fixa så billigt och snabbt som möjligt och hoppas få ha lite roligt med den några år eller köra på helrenovering och inte kunna köra på länge än. Så länge samlar jag på mig motordelar och sedan får jag se hur illa det är när jag klyver motorn.
Men grattis till en häftig moppe, i alla fall! :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 apr 2009, 15:32
av Hank
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även min Skoterett har lite märkligheter för sig.

När man kört några kilometer blir kopplingen knas. Den slirar till varje gång man släpper ut handtaget efter växling. Slirar 1-2 sekunder varpå kopplingen liksom klonkar i och biter. Sedan slirar det inte alls förrän man trycker in kopplingen nästa gång. Då upprepas fenomenet.

Såvitt jag vet beror det inte på kärvande vajer eller något annat som sitter utanpå motorn.
Några idéer?

--------------------------

Dessutom får motorn spatt när man kört många kilometer (över 1 mil, typ).
Den blir svag, börjar hosta och hacka och det kan i värsta fall sluta med att den blir helt okörbar.
Efter avsvalning funkar den som vanligt igen.

Hur :evil: ska man kunna utröna huruvida det rör sig om tändnings- eller bränslefel? Kåporna är :evil: -igt mycket i vägen vid dessa tillfällen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 apr 2009, 21:17
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hank skrev: När man kört några kilometer blir kopplingen knas. Den slirar till varje gång man släpper ut handtaget efter växling. Slirar 1-2 sekunder varpå kopplingen liksom klonkar i och biter. Sedan slirar det inte alls förrän man trycker in kopplingen nästa gång. Då upprepas fenomenet.
Jag var ute och körde i det fina vårvädret idag och upplevde precis samma sak med min flintamotor!?! Någon som har en teori vad det kan bero på? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 apr 2009, 21:38
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De måsste la va hugget i sten...
Banka två styckkenmot varann så kanse de kommer gnista så domm tänner
staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 apr 2009, 22:46
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Agent.007 skrev:
Hank skrev: När man kört några kilometer blir kopplingen knas. Den slirar till varje gång man släpper ut handtaget efter växling. Slirar 1-2 sekunder varpå kopplingen liksom klonkar i och biter. Sedan slirar det inte alls förrän man trycker in kopplingen nästa gång. Då upprepas fenomenet.
Jag var ute och körde i det fina vårvädret idag och upplevde precis samma sak med min flintamotor!?! Någon som har en teori vad det kan bero på?
Har aldrig hänt på våran, men nu var det ett tag sen vi körde den. Skulle inte förvåna mig om den har får samma flunsa i som era i sommar :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 apr 2009, 13:47
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med svag motor - skulle inte förvåna mig om det har med kylningen (eller snarare bristen på det) som spökar: Ånglås, trasig toppackning el dyl. Scoteretten kallades ju Tryckkokaren... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 apr 2009, 14:46
av Flakmopednr1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Schimsa kopplingsfjädrarna och laborera lite med annan olja.... men ärligt. Det där med kopplingen är ett tecken på att den går för varm. Det finns ställbara munstycken att få tag i. Kör med halvsyntetolja och låt den gå lite för fett så håller motorn bättre, en del handlare har fasta munstycken kvar i lite olika storlekar, den är helt klart för snål original...........

Kolla mina grejor och lämna ett bud på rubbet utan bakhjulet till scoteretten....

http://s669.photobucket.com/albums/vv54/flakmopednr1/ <!-- </EdIndex> --></div>