Sida 1 av 1

Om komponenttillverkarna

Postat: 18 dec 2011, 01:24
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade lite om Bing och Noris på webben. Båda tillverkarna har funnits i Nürnberg och tycks ha en liknande historia inom tillverkning av tekniska leksaker och då främst små ångmaskiner. I går på Tradera fastnade jag för en leksaksångmaskin som hette Bing. Jag sparade den i "kom ihåg listan" men då jag har ont om pengar kunde jag inte bjuda på den.

http://www.tradera.com/bing-angmaskin-auktion_2939_145286958


Bings var tydligen en judisk släkt och de fick därför problem i trettiotalets Tyskland och fick flytta därifrån så firman splittrades till andra tyska tillverkare. Vad som sedan hände och våra Bing förgasare vet jag inget om än. Om nu Bingförgasarna har någon anknytning till leksaker blir jag inte förvånad för om jag tänker efter så är förgasarna gjorda av samma typ av Zinklegering som många av den tidens leksaker var gjorda av.

Firman Noris verkar ha startats av en Ernst Plank som även han specialiserade sig på leksaksångmaskiner och även modelltåg tror jag... efter kriget övergick tillverkningen till hastighetmätare, varvtalsräknare och filmprojektorer samt även då tändljusmagneter för tvåhjulsfordon.

http://www.beemergarage.com/documents/noris.pdf

(Ovan kombinerade likströmsgenerator och magnetapparat tror jag specialdesignades för BMW R51 motorcyklar)


http://home.scarlet.be/stef49/Collection/Noris/en_Noris_8D.html

http://johno.myiglou.com/plank.html

http://johno.myiglou.com/bingsteam.html



För någon vecka sedan kollade jag lite om den svenska tillverkaren Stefa (Stensholms Fabriker) som har sitt ursprung ur ett bruk som hette Stensholm och som ligger strax utanför Huskvarna. På senare tid utökades och flyttades tillverkningarna till Halmstad och Landskrona på västkusten. Tillverkningarna skiftade men om vi håller oss till "mopedtiden" så var huvudtillverkningen taxametrar som såldes under namnet Haldex. Kan Haldex vara en förkortning av Halmstad Exportindustri? Ännu senare än mopedmagneterna tillverkades kilometerräknarna för dieselbilar på den fabriken.

För någon vecka sedan köpte jag en låda blandat mopeddelar på Tradera. Bl.a. var där med fem svänghjul så lådan blev rätt tung.... Ett Bosch typ Zundapp, Puch å Sachs, ett Bosch typ JLO, ett Stefa typ JLO G50 Piano samt ett Stefa typ HVA Flinta. Det var även med ett svänghjul jag inte känner igen alls... Det är ett aluminium Stefa typ JLO Piano, och JLO Piano tändplatta passar, men kona är typ Sachs, Zyndapp Puch och fästet för avdragen är 26x1,5 mm gänga så det går att ha 17 mm svänghjulsmutter. Finns det någon här som har någon aning om vad svänghjulet kan vara till?

Själv vet jag inte alls men blir inte förvånad om det skulle vara till någon av de svenska mindre utombordsmotorerna eller kanske till en motorsåg???

Nu ska jag inte skriva mer i kväll.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 dec 2011, 11:12
av Anglia59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stefa svänghjulet kan ev komma från en Puch, dom tidiga Puchmotorerna har Stefa svänghjul och 17mm axel.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 dec 2011, 01:39
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset Anglia -59 :)

Det konstiga är bara att jag inte kan se några fästhål för ett fläkthjul men kanske den monterades fast med hjälp av svänghjulsmuttern som på JLO V50? :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 dec 2011, 01:53
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Besök länken nedan så ska det komma ett gammalt foto från Stensholms Fabriker. På fotot kan jag se legotillverkning av handbromsband till Volvo LV eller kanske Scania. Det görs av mannen vid excenterpressen närmast kameran.

Lägg märke till remdriften av maskinerna, det måste varit ett fasligt oväsen när allt var igång. Lägg också märke till belysningsarmaturerna och punktbelysningarna som hänger ned med långa smala rör. Tänk om man haft dem idag det hade varit något att lägga ut på Tradera..... 8)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/5/5a/20110201093730!Stensholms_maskinverkstad_1934.jpg

(Kopiera hela länken och klistra sedan in den i adressfönstret!)


Här är en historik över fabrikerna vid Stensholm. Även tillverkningen av svänghjulsmagneterna omnämns i historiken men de är nog till Husqvarna 98:a kubikare och 120 kubikaren....

http://jbgf.se/socknar/hakarp/foretag/stensholmsfabriksab/stensholmsfabriksab.htm


Anledningen till jag skrev det här nu var att jag tidigare var nere i källaren och kollade lite på en jättegammal liten elmotor jag fick tag på i våras. Jag tror den drivit någon maskin vid elektrifieringens början. Kanske någon större symaskin, kaffekvarn eller dylikt. Inom vissa branscher ville man säkert bli av med remdriften så snart som möjligt.

Elkuriosa är ett specialintresse som jag haft länge men där är meningslöst att lägga ut på Tradera för då värderar jag de sakerna högre själv. Tragiskt sälja en hundra år gammal elmotor för nio kronor..... :( <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 dec 2011, 02:00
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på snubben till högers ansikte! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 dec 2011, 02:12
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det ser ut som en siamesisk tvilling men det är säkert jättelång slutartid på kameran så gubben hinner vända sig medan linsen är öppen.... :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 dec 2011, 02:27
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns det några komponenttillverkare kvar i europa?
eller är det öststaterna som tagit över?
kina japan o thailand förståss e stora på
div. okvalitativa komponenter som går sönder
som oftast och måste ersättas med annat ev.
skrota konceptet den suttit i. <!-- </EdIndex> --></div>