Sida 1 av 4
Bygga om Sachs kickstartad till trampstartad??
Postat: 22 dec 2011, 13:03
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, alla specialister och hobbymekare!
Kan man praktiskt bygga om en kickstartad trevaxlad hand till trampstartad?? Har en norsk treväxlad Sachs med kickstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 16:51
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det beror på om du har lös bussning eller inte där kickaxeln styr i höger blockhalva. är det lös bussning så är det bara att plocka i trampdelarna.
är det litet hål i blocket så kan du antingen byta block. eller arborra så hylsan till bromsen går i.
är det lös busning så köper jag gärna bussningen av dig.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 22:02
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svar! Säkert en dum fråga, men man kickar ju bakåt för start med kick och trampar framåt för start med trampor? Motorn är pålägg till mig så jag har inte hunnit titta ordentligt. Tanken är att installera den i en flakmoped. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 22:16
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kickstart är kraftöverföring via kugghjul vilket vänder rotationsriktningen så du kan kicka bakåt.
Trampstart är kraftöverföring via rullkedja som inte ändrar rotationsriktning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 22:49
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter alltså lite mer komplicerat att bygga om? Återigen, går det? Vad behöver jag i så fall? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 22:56
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En hel trampkickaxel med drev, medbringare och kedja. Dessutom ett drev som skall sitta mot ettans drev,på växelaxeln. och en massa krafs på höger sida för bromsen. Dessutom skiljer det mellan dreven på kickaxeln, två och treväxlade. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 22:57
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har köpt lite Sachsdelar och ska laborera med det där framledes men jag är faktiskt lika undrande som du....

men jag tror inte det är något omöjligt, förmodligen bara skruva och hitta rätt bitar....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 23:00
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går bra jag har byggt om, men till kick på dom motorena. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 23:01
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rent teoretiskt funkar det med rätt delar men vissa av dessa kan vara lite krångliga att få tag på,
kanske det är bäst att sälja den motorn du har och försöka få tag i en sådan som du söker efter

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 23:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjed001 skrev:Tack för svar! ............. Tanken är att installera den i en flakmoped.
Det måste var enklare att låta motorn vara som den är och montera fotpinnar och en bromspedal där du bromsar med hälen...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 03:58
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:bjed001 skrev:Tack för svar! ............. Tanken är att installera den i en flakmoped.
Det måste var enklare att låta motorn vara som den är och montera fotpinnar och en bromspedal där du bromsar med
hälen...

Hur ska en sån pedal se ut?
Är det en komplett 3 växlad fot med kåpör och allt så kan du lätt byta den mot en flakamotor

<!-- </EdIndex> --></div>
Ytterligare undring - annorlunda kolv/topp
Postat: 23 dec 2011, 08:30
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, igen.
Se bilden på motorn jag har köpt och notera tändstiftets placering. Har ni sett denna typ av cylinder/topp tidigare? Kan man byta till "vanlig" originaltopp med tändstift placerat på ovansidan??
Bilderna kan kankse också ge ytterliagre tips kring min första fråga om det är möjligt att bygga om denna motor till trampmodell.
(Kämpar med ImageShack, vet inte om bilderna kommer med)

[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 10:11
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den motorn är nog tillräkligt tidig för att ha lös bussning runt kickaxeln.åtminståne om toppen är orginal. men det syns om du plockar bort kopplingskåpan. i så fall är det bara att leta delar. har du hittat sprängskisserna på hemsidan? 50/3 LS heter packmoppemotorn.
jag har delar men inte allt.
jag skulle behålla toppen om den ska sitta på en packmoppe. för jag skulle tycka att det kostar mer än det smakar att skaffa annan fläktkåpa också.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 10:45
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag vet att motorn är från 1967. varför har jag aldrig sett denna typ av topp förut?? Är blocket samma som vanliga Sachs? Är intresserad av delar för ombyggnad, kan byta med det jag inte behöver. Har du delar, eller kan du tipsa mig om vad jag behöver? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 12:58
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en originell motor jag aldrig har sett. Verkar oskruvad också. Hade den varit min hade jag inte rört den för jag tror inte det finns så många av just den sorten. Tändstiftets placering i topplocket tillsammans med den extremt korta kicken gör motor kompakt och till ett drömläge ex. vis för en minibike...
Braxmatte,
I bland får man försöka vara lite innovativ så löser det sig. För mig smäller en lyckad konstruktionslösning, som funkar bra och ser bra ut, långt högre en en bling bling polerad bromssköld.... <!-- </EdIndex> --></div>