Sida 1 av 1
Puch Z-50 motor
Postat: 01 jan 2012, 13:15
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha bytt packboxar plus lite annat på några zündappmotorer, tänkte jag ge mig i kast med en Puch Z 50 motor, tvåväxlad.
Detta är motorn till den Puch Kansas, som ska göras i ordning i vinter.
Den läckte olja genom packboxen i vevhuset, så jag måste byta åtminstone den boxen.
Var inga större problem att ta i sär, men huuva, lagerrullar rasade ut från flera ställen!
Hade ingen aning om att den var konstruerad på det sättet, så det blev ett plockande av lösa rullar här och var.
Hoppas att jag hittade alla.
Nu ska det göras rent, och så får vi se om jag får ihop den.
Köpte lite packboxar från en kille i Österrike, men det tog exakt en månad för brevet att nå mig, helt otroligt.
Jag måste byta packboxen för kickaxeln också, men där har jag inte klurat ut hur jag smidigast tar bort kickaxeln, för att göra det ingreppet, någon som har ett tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 14:37
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lagerrullar till sachs finns på momentum. förmodligem finns det rullar som passar puch där ochså.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 16:14
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm konstigt... Lagerrullar 3,5*7,5mm finns inte att få tag på enligt momentum i Umeå?
I V3-motorn (dakota m.fl) skall det gå åt 46 st rullar, undrar om det är nåt liknande i Z50-motorn?
Annars har Puchverkstan rullar i påse om 50 st. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 16:22
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset om lagerrullarna, jag tror dock att jag har alla, men felar det så tar jag kontakt med Puchverkstan.
Funderar mest just nu hur jag kommer åt packboxen för byte på kickkåpan uppe till vänster i bild.
Måste antagligen få bort skruven som håller det mindre drevet, för att få bort hela mekanismen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 16:24
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yep du må riva bort hela arrangemanget för att få bort kickaxeln <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 17:05
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:Hmm konstigt... Lagerrullar 3,5*7,5mm finns inte att få tag på enligt momentum i Umeå?
I V3-motorn (dakota m.fl) skall det gå åt 46 st rullar, undrar om det är nåt liknande i Z50-motorn?
Annars har Puchverkstan rullar i påse om 50 st.
finns dom på puchverkstan så borde momentum kunna få fram dom. men det blir förmodligen dyrare än att köpa från puchverkstan.
lagerrullarna till sachs är 4x6 mm.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Lagerrullar
Postat: 01 jan 2012, 17:43
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du slarvat bort nån så kan jag skicka, så slipper du köpa 50 pack.
Kul att få se den motorn invändigt, har aldrig behövt riva en sån. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jan 2012, 09:28
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Caddylasse, jag hör av mig ifall det behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 jan 2012, 09:09
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kväll kom packboxarna i brevlådan, så samtliga byttes.
Sen kunde jag inte hålla mig, trots kvällen var sen.
Motorn skulle ihop.
Lagerrrullarna fettades in och sattes på plats, ny packning på och sen ett första försök.
Jag kan säga att det tog ett antal försök innan jag lyckades.
Nya packboxar är lite stela, och den för drevaxeln jävlades. På grund av de lösa lagerrullarna kunde jag inte heller använda gummiklubban för att slå ihop.
Så det fick bli rena handkrafter istället, vilket faktiskt fungerade efter en fyra-fem försök.
Sen kan man ju undra vad man håller på med. Har ju faktiskt en till motor, fullt fungerande.
Men den här ska ju sitta på sambons Puch Kansas, och jag tycker det känns lite roligt med matching numbers på ram och motor.
Nu återstår lackning av själva moppen mm, men det arbetet återkommer jag till så smånigom i en annan tråd. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jan 2012, 19:43
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lurat lite att montera ett tändsystem från en Puch Hero Turbosport (vilket namn....), som jag har liggande sen ett tidigare nu avyttrat projekt.
Fördelen med detta brytarlösa tändsystem är att det ger 12 volt ut till belysningen, vilket inte är helt fel.
Vid något tidigare tillfälle har jag hört att detta tändssytem är varvtalsbegränsat.
Är det någon som vet nåt om detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jan 2012, 20:41
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Jag har lurat lite att montera ett tändsystem från en Puch Hero Turbosport (vilket namn....), som jag har liggande sen ett tidigare nu avyttrat projekt.
Fördelen med detta brytarlösa tändsystem är att det ger 12 volt ut till belysningen, vilket inte är helt fel.
Vid något tidigare tillfälle har jag hört att detta tändssytem är varvtalsbegränsat.
Är det någon som vet nåt om detta?
Ja, man får inte åka så fort som man vill
Nä.... skoja bara, nu går jag å lägger mig

<!-- </EdIndex> --></div>