Sida 1 av 2
Dags för det stora testet... men kopplingen kärvar!
Postat: 15 jan 2012, 12:30
av monark_1209
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var det dags för dagen D! Motorn är, efter 2 ytterligare spräckningar (hade kvar lite saker efter första gången), nu ihopsatt! Alla delar är på sina ställe, olja i växellådan, gick på Rexxys tips i nåt forum. Biltema transmission 80W90. Jag vet att många kommer gnälla men jag testar

.
Redan innan jag hällde i olja och monterade motorn märkte jag att kollpingsarmen var trög, snarare sitter fast. Men va f*n, jag testar ändå... Tji fick jag naturligtvis....
Läget är nu sådant att jag kan inte frikoppla motorn alls! Däremot är det än fröjd att se och höra hur den snurrar fint när jag kickar och gnistan kan inte annat än att tända motorn, men först bör den ju vara frikopplad.
SÅ.... Vad har jag gjort för fel och hur ska detta avhjälpas??????
Please... hjälp mig. Det är nära nu....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 19:28
av monark_1209
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hahaha!!!!!!!!!!!! Det var ju justerskruven till kopplingen som var för hårt åtdragen... Nu slirar kopplingen härligt, så det blir väl att lyssna på rävarna å byta olja... eller nån som har andra idéer.
MEN!!!! Jag monterade allt och hällde i lite soppa. På ca. tionde kicken så hände något, nästa lite mer å sen..... Ett bröl!!!!!!!!
Det blev ca. 50 meter med crossväxling å sen mot en väg för att döda. Men, den går!!!!!!!!!!
F*N vad jag är nöjd!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 20:16
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crossväxling... Vill du byta motor istället för att laga kopplingen?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 20:18
av monark_1209
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Crossväxling... Vill du byta motor istället för att laga kopplingen?

SANT, men jag var tvungen....

Ska fixa kopplingen... tips?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 20:18
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slirande koppling vid start kan undvikas gemom att inte röra kopplingen efter man stängt av motorn, om man drar in kopplingen kan ju ny olja sippra in mellan lamellerna med slir som följd.
Rätt eller fel olja jag kör på sae 50 rak olja de som finns på biltema funkar för mig

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 20:24
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har jag aldrig tänkt på volvomannen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 21:07
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Rätt eller fel olja jag kör på sae 50 rak olja de som finns på biltema funkar för mig

Jag slängde några literflaskor med sådan olja på återvinningen i somras. Jag hade fått dem efter en äldre man som sysslat med Harley Davidson tidigare men jag tyckte den oljan var ungefär lika tjock som sirap så vad skulle med den till? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 21:18
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om inte annat så kan det vara nått till oljekannan. Det går alltid hitta nått användningsområde för olja... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 22:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tända pannan med. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 22:43
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->just nu kör jag med diesel olja i motorn på fs1an, o de funkar kalas. men det är ju en yamaha, o inte en sachs... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 23:08
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:just nu kör jag med diesel olja i motorn på fs1an, o de funkar kalas. men det är ju en yamaha, o inte en sachs...
FInns ju en anledning till att det inte används som smörjmedel i motorer utan som drivmedel. Men fortsätt kör så om du vill, i längden är det garanterat inte bra, men för stunden så nog fungerar det, man kan köra väldigt länge utan olja i växellådan på en moped också, men det är ju inte bra för det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 23:14
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att han menade motorolja för dieselmotorer, inte bränslet...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 23:27
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Jag tror att han menade motorolja för dieselmotorer, inte bränslet...

Ja det är ju en annan sak

(dock är det ju en vanlig Multigrade Motorolja som möjligen har additiv för just Dieselmotor) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 23:37
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:G-son skrev:Jag tror att han menade motorolja för dieselmotorer, inte bränslet...

Ja det är ju en annan sak

(dock är det ju en vanlig Multigrade Motorolja som möjligen har additiv för just Dieselmotor)
formulerade mig lite fel, så tack g-son för att du förklarade.
Polaren(läs syrrans kille) drog med sig en dunk olja, och den var mer trögflytande än vanlig olja, så jag provade, och den har funkat finfint. Fast jag och olja....mja, jag kör nog på det jag hör är bäst, eller funkar bäst, om det inte är en skrothög, så slår jag i det som finns hemma (solrosolja, majsolja med mera)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2012, 04:02
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:volvomannen skrev:Rätt eller fel olja jag kör på sae 50 rak olja de som finns på biltema funkar för mig

Jag slängde några literflaskor med sådan olja på återvinningen i somras. Jag hade fått dem efter en äldre man som sysslat med Harley Davidson tidigare men jag tyckte den oljan var ungefär lika tjock som sirap så vad skulle med den till?
Kör ett mopperally och töm ur oljan när motorn är genomvarm så vet du vad du skulle ha oljan till... <!-- </EdIndex> --></div>