Sida 1 av 2
Ingen gnista på flakmopeden MCB 1187 sachs 505 2vxl(Blå)
Postat: 23 jan 2012, 18:24
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
När jag va ute och körde häromdagen så började mopeden misstända och gå ojämt, efter 300m så gick den inte alls.
Nu vill den inte starta längre.
Jag tog ur stiftet och tittade om jag fick gnista, ingen gnista.
Testade mett ett annat stift, ingen gnista.
Hur går jag vidare i felsökningen?
Jag har troligen ett brytarlöst system.
Kan jag mäta tändspolen eller vad skall jag hitta på!
Tråkigt att både bilen och moppen skulle lägga av!
mvh ulf <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jan 2012, 18:30
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett enkelt test. Prova knacka ihop gnistgapet på tändstiftet till nästan minimalt. Får du gnista då, då är tändspolen slut! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2012, 13:54
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy:
har testat dit tips, ingen gnista då heller! kan det va spolen som spökar då eller? Kan man mäta denna på något sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2012, 15:28
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan alltid mäta spolen i i just en tändspoleprovare, kan finnas på mekfirmor i din närhet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2012, 15:42
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...om det inte är en spole med inbyggd elektronik, som är rätt vanligt på brytarlösa tändsystem.
Med tanke på årstiden hade jag fungerat på om lite för mycket fukt (kanske med vägsalt som gör att det leder el mycket bättre) kommit in där det inte hör hemma. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2012, 15:56
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag bytt till en annan spole, dock beg!
samma fel kvarstår tyvärr.
Det sitter ju en röd "nödstopp??" knapp
samt en dödare knapp på höger hantag, kanske är det elen som spökar här pga fukt???? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2012, 16:04
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ju värt ett försök att kolla upp.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2012, 16:12
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ulfen skrev:Nu har jag bytt till en annan spole, dock beg!
samma fel kvarstår tyvärr.
Det sitter ju en röd "nödstopp??" knapp
samt en dödare knapp på höger hantag, kanske är det elen som spökar här pga fukt????
Ja det har hänt mig flera gånger faktiskt. Köp Oxidclean eller prova att skrapa lite på kontaktytorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 18:56
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det va mycket sladdar i handtaget, borde jag inte kunna koppla motorn direkt till tändspolen och skita i att dra upp den till hantaget med dödaren och stoppen?
jag har en röd och en gul sladd från motorplus en jord.
den gula går till spänningsreg, så denna kan jag ju låta va va?
Den röda går till handtaget, troligen då till dödaren.
Borde jag inte kunna dra denna direkt till tändspolen i stället?
På så sätt kopplar jag väll förbi dödaren eller?
Jag har även testat med ny tspole, tändkabel tändhatt.
Tror jag snart får frispel på moped faan! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 19:45
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dödaren kortsluter oftast tändningen till jord när man stänger av moppen med den, kopplar man ur dödarkabeln kopplar man alltså ur dödaren och alla potentiella fel man kan ha i den. Vet dock inte hur det ser ut på din moppe, alla regler har undantag. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 21:04
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack G-som!
Men tyvärr funka det då heller.
Det är ju den röda i bilden som jag bara drar direkt till tspolen.
Är jag fel ute eller borde det inte va som G-som skriver?
Har grejat en del med Motorcyklar i mina dagar men inget med mopeder, borde inte detta va lite lättare?
Någon som har något tips på vad jag kan prova mer? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 21:05
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->missa bilden
http://www.imagestime.com/show.php/647811_elen.JPG.html
detta tror jag är elsystemet <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 21:11
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Av det schemat att döma stämmer mina tidigare teorier. Det borde funka...
Resistansmät mellan den röda kabeln från motorn och jord. Sedan är frågan vilken resistans den borde ha, svårt att hitta uppgifter om sånt... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 21:26
av ulfen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick gå ut i kylan och prova!
Den röda från motorn till jord= avbrott
den röda från styret 2Megaohm när jag trycker på döda knappen blir det
0 ohm= dödar knappen verkar ok va?
Jag testa även att trycka på nödstopp knappen eller va det heter, en röd knapp på styret med 2st fasta lägen. Då händer inget.
Hur funkar denna knappen? jag får nog erkänna att jag brukar trycka på denna ibland. kan denna pajat? Hur funkar den i så fall?
Kan det hänt något inne i motorn tro? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2012, 21:34
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Röd från motorn bör komma från en typ av spole som brukar ha en resistans på några hundra ohm. Nu har jag som sagt ingen aning om hur bra detta systemet stämmer överens med hur grejer brukar vara gjorda, men eftersom din mätning säger att det är fullständigt avbrott där så är det helt klart nästa sak att titta närmre på. Har du tur är det ett simpelt kabelbrott eller något liknande.
Dödarknappen verkar okej, ja. 2 megaohm är inte riktigt rätt, borde visa avbrott, men det är inte ditt problem om du inte ens får gnista när dödaren kopplas bort. <!-- </EdIndex> --></div>