Sida 1 av 2
Hur går en ommålning till?
Postat: 12 apr 2008, 09:03
av cyklamera
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er.
Jag har en Crescent 1206 som jag lurar på att måla om så att den stämmer med originalfärgen.
Frågan är bara hur gör man detta jobbet bäst?
Hur gör man om man börjar från början med slipning, grundning osv....
Ska man slipa plåtrent?
Finns det någon bra guide att ta till?
Vad skall man ha för typ av spackel, grundfärg och slutfärg och topplack?
Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp av er proffs här på forumet som vet hur det går till med en dylik ommålning.
Ha dé gott!
Mats McLund <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2008, 14:15
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Cyklamera!
Har planerat på att lägga ut en utförlig guide på mektips men inte hunnit än. Så till vidare....
1. Slipning - Det behövs inte slipas plåtrent om det inte är rost eller om färgen flagar. Slipa så du ruggar upp en bra yta för vidhäftning. Och slipa bort alla ojämnheter. Känn med handen, inte bara med ögonen. Börja med grövre slippapper och avsluta med 500:a i kornstorlek. Torrslipa.
2. Spackling - Ojämnheter du inte kan slipa bort. Spacklar du upp. (Spackel för plåtrarbeten krävs). Låt torka ordentligt innan du slipar spacklet jämnt. 500s papper blir bra.
Innan du lackar: Tänk på att lacka vinklar och vrår först. Då färgen har svårt att blåsa in där. Lacka sen hela ramen, men nu försiktigt i vinklarna. Du vill inte ha rinning (för mycket färg). Grundarbetet är det viktigaste. Du kan inte gömma skavanker med topplacken (färgen), det kommer att synas ännu mer.
Köp grund, topplack och klarlack av samma märke så de är kompatibla med varandra.
Om du ska lacka med burk finns det att köpa burkar med bra munstycke som ger avlång sprutbild, hos färghandlare. Det ger bra resultat. Inte hos Claes Ohlsson och dyl. det har rund sprutbild.
3. Grundlack - Se till att ytan är ren och dammfri. Grundlacken bygger/täcker bättre än topplacken. Lägg ett varv grundlack. Låt torka. Titta efter ojämnheter. Blir det en rinning eller annan defekt så måste du slipa bort den, blir det plåtrent igen så måste du lägga mer grundlack på stället. Torrslipa med 500 kornstorlek. Du behöver inte måla hela igen. Se över igen. Grundlack ska vara ett varv/lager.
4. Topplack (Färgen) - Se till att ytan är ren och dammfri. Lägg lacken enligt samma princip som grundlacken. OBS! Bara ett varv behövs om det inte blir rinningar så klart. Alla mopeder, bilar m.m lackdes då som nu bara med ett varv lack.
Innan du klarlackar kan du för bästa vidhäftning, gnida ytan försiktigt med scotch-brite.
5. Klarlack - Samma princip igen. Vinklar och vrår först. Sedan hela. Lägg tills ytan är blank. Är det lite damm i lacken kan du våtslipa och polera bort det försiktigt. Var NOGA med att den har härdat ordentligt. Vänta gärna något dygn, har du rinning ytterligare någon dag. Slippapper 1200 är för grovt det måste vara finare än så. Det finns kornstorleken upp till 2500. Svårt att säga eftersom pappret används efter problemets storlek. Går du igenom klarlacken. Måste du lacka om, det är lästtast att måla om hela.
Det var allt!
Skriv om det är något annat du undrar över. Lägga gärna in bilder hur det går. Det skulle vara kul. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 apr 2008, 08:10
av cyklamera
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Hej Cyklamera!
Har planerat på att lägga ut en utförlig guide på mektips men inte hunnit än. Så tills vidare....
Tack så mycket Josefine för denna oerhört fina guiden som du skrivit!
Nu blir ju arbetet väldigt mycket enklare och man slipper fallgroparna som jag antar ni proffs redan varit i....
Nu skall jag bara försöka hitta rätt färg och material. På tal om material, vad använder du för spackel om det skulle behövas?
Du skriver även att man bör köpa grund, topplack och klarlack av samma märke så de är kompatibla med varandra, vad rekommenderar du för märke?
Ha dé gott och tack än en gång!
Mats McLund <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 apr 2008, 14:47
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var så lite så.
Kommer inte ihåg vilket märke vi använder på spackel , men det ska vara två komponent. Fråga på färg handel där du köper lacken.
Vi har mest använt märket Dupont thinnerbaserade lack och nu även vattenbaserad. I dag finns bara vattenbaserad lack att köpa i handeln. Vi lackar med lackeringsspruta, men det går att få ett bra resultat med sprayburk om man köper en med bra munstycke.
Om du handlar på en Riktig färghandel så får du bra varor som är kompatibla, märke har ingen större betydelse. De kan ge dig rätt grejer på en gång.
Lite dyrare - lite bättre.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 19:31
av Rofferaket
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska man spackla innan man grundlackar? Skyddar spacklet mot rost? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 19:37
av henrik123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alltid fått lära mig att man spacklar efter grunden. men jag kan ha lärt mig fel <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 19:43
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
henrik123 skrev:Jag har alltid fått lära mig att man spacklar efter grunden. men jag kan ha lärt mig fel
Ja eller så spacklar man direkt på plåten! Vilket som funkar... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 19:44
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att man ska spackla direkt på plåt är för att det fästr bäst då, spacklar du på grundfärgen så fäster det ju bara i färgen.
En sak reagerar jag på, att lägga bara ett varv färg? Så har jag aldrig gjort, ingen annan jag känner har någonsin gjort så heller.
Man lägger ju först ett "klibblager", sen lägger man ett tjockare skickt, o så helst ett till så det verkligen täcker.
Klarlack på en solid lack är ju ett modernt påfund (tack vare vattenbaserat), förr så fanns ju ingen klarlack utan det var bara färgen i sig, så den var ju tvungen att ha en viss tjocklek, och det får man bara med flera varv med färg.
Men med klarlack får man ju slitstyrkan i den, och då klarar man sig ju med ett tunnt varv med färg.
(men detta är ju min åsikt, alla som nån gång lackar har ju sin metod

) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 19:53
av henrik123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:henrik123 skrev:Jag har alltid fått lära mig att man spacklar efter grunden. men jag kan ha lärt mig fel
Ja eller så spacklar man direkt på plåten! Vilket som funkar...
Mycket sant . Han som sa det till mig tyckte att det va enklare att se ifall det va skador när man lagt grundfärgen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 20:08
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Att man ska spackla direkt på plåt är för att det fästr bäst då, spacklar du på grundfärgen så fäster det ju bara i färgen.
En sak reagerar jag på, att lägga bara ett varv färg? Så har jag aldrig gjort, ingen annan jag känner har någonsin gjort så heller.
Man lägger ju först ett "klibblager", sen lägger man ett tjockare skickt, o så helst ett till så det verkligen täcker.
Klarlack på en solid lack är ju ett modernt påfund (tack vare vattenbaserat), förr så fanns ju ingen klarlack utan det var bara färgen i sig, så den var ju tvungen att ha en viss tjocklek, och det får man bara med flera varv med färg.
Men med klarlack får man ju slitstyrkan i den, och då klarar man sig ju med ett tunnt varv med färg.
(men detta är ju min åsikt, alla som nån gång lackar har ju sin metod

)
Ja jag vet inte om jag gör rätt eller fel men nog brukar det bli mer än ett lager färg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 21:15
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi lackar Volvo delar där jag arbetar och det är ett lager primer, ett lager täcklack och ett lager klarlack även om det är två robotar som läggger täck och klarlack, först med pistol som kommer åt i vinklar och vrår och sen elektrostat målning med klocka för att få bra täckning på dom stora ytorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 21:39
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Johan Lat - helt klart ett riktigt proffs som uttalar sig i lackerarnas värld.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 21:56
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Host, host..
Glöm inte bort torrhalten pojkar!
LS kvalitet - 3 lager
MS kvalitet - 2 lager
HS kvalitet - 1 lager
Ovanstående är bara en riktlinje för hur tjockt skikt det
blir kvar när det torkat om man jämför olika kvaliteter,
sedan beror det ju förståss på
hur många Micron (my) man vill ha totalt för täthet, rostskydd, slitage etc.
En ny bil har ca 150 my, dvs 0,15 mm färgskikt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 23:24
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Host host igen
vill nån ha lösningsmedelsbaserad färg kan jag tipsa om 30-40 ställen att handla på
(minst) 
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2011, 19:35
av bjo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En lackfråga. Vi lackade en bil nyss, och den fick en rinning, och en "gardin på 15 cm i klarlacken.
Min far tror att man kan skrapa bort det med rakblad och sen polera upp. Går detta eller hur skall man göra? <!-- </EdIndex> --></div>