Sida 1 av 4

Nedslipade spårkullager istället för magnetlager?

Postat: 31 jan 2012, 21:38
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag funderar på att ta SKF C3-lager och slipa ner dom till rätt dimension för att ersätta magnetlagrena på veven i några motorer.
Anledningen är dels för jag tror dessa håller en högre kvalite och det måste ju underlätta schimsningen.
Nu säger jag inte att dom är schimsningsfria MEN jag upplever det svårt att få shimsat magnetlagrena för det är ju så många parametrar som påverkar spelet i lagrena som tex. åtdragningsmoment, packningen och värmens påverkan m.m.
Vet att flera jag talat med upplever samma sak nämligen att hur väl man än schimsat in motorn så kan spelet öka efter en tid likväl som motorn kan börja gå trögt när den blir varm...

Finns det några nackdelar med att slipa ner spårkullager för att ersätta magnetlagrena?

Har sökt och gått igenom massa trådar som allt för ofta handlat om hurvida nedslipade spårkullager är schimsningsfria eller ej...
...så just detta behöver vi inte diskutera nu igen!? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 jan 2012, 21:48
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inne på precis samma spår till ena dackemotorn. Ettan har färdigslipade 6203 C3 för ersättare som L17, nog så enkelt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 jan 2012, 22:29
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kanske det finns slipfria alternativ. I alla fall till E15.

http://www.bocabearings.com/bearing-inventory/Radial-Bearings/1659/MR6202W8-15x35x8 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 06:54
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->SKF 98203 lagret håller exakt samma mått som L17 lagren och då slipper man hålla på och slipa i lagren.
Men dom lagren är inte helt lätta att få tag på (det ligger en uppsättning i garaget 8) )

Sen är jag lite skeptisk till nerslipade lager, det ska kylas bra vid slipningen och sen tvättas väääldigt noga med ultraljudstvätt efter.
Och helst så ska inte lagret få rotera något från det att det börjar slipas tills det är helt urtvättat. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 08:05
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oops !
98203 lagret är bara 9 mm brett så man får lägga några extra shims på veven.

Här finns en ganska så bra lista för att kolla lagermått och beteckningar.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?presentationType=3&lang=en&newlink=1&tableName=1_1_1

Bara att klicka på ett lager så kommer all info om lagret. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 08:29
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan förtydliga att jag har bra kontakter när det gäller planslipning, har tillgång till ultraljudstvätt samt kontakter ang. avmagnitisering och där kan vi även mäta hur mycket magnetism det finns i materialet.

Projektet fortlöper men jag ska kolla lite med mina kontakter på kullager om dessa ni tipsat om... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 08:40
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är magnetlagrena magnetiska? Om så är fallet kanske det fyller en funktion typ magnetisk oljeplugg? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 09:18
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Är magnetlagrena magnetiska? Om så är fallet kanske det fyller en funktion typ magnetisk oljeplugg?
Tvärt om, lite dumt om lager drar åt sig spånor...
Anledningen till att man måste avmagnetisera efter slipningen är att man håller fast lagrena med en magnet när dom slipas. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 09:25
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte mer på e15 och e17 lagrena de kallas ju magnetlager. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 09:57
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Tänkte mer på e15 och e17 lagrena de kallas ju magnetlager.
Jag är också nyfiken på varför dom heter/kallas för magnetlager... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 11:44
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:
volvomannen skrev:Tänkte mer på e15 och e17 lagrena de kallas ju magnetlager.
Jag är också nyfiken på varför dom heter/kallas för magnetlager...

Rätta namnet är väl vinkelkontaktlager? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 16:05
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Rätta namnet är väl vinkelkontaktlager?
Jag är inte riktigt hundra på de du.... :)

Vinkelkontaktkullager är konstruerade för både radiella och axiella belastningar och oftast då i en blandning. En vanlig användning för vinkelkontaktkullager är hjullager på moderna bilar. (och gamla cyklar förstås.... 8) )

Magnetlager däremot är liksom spårkullager konstruerade för att uppta radiella belastningar i huvudsak men klarar i viss mån även axiella belastningar.


P-plats.se skrev:Jag är också nyfiken på varför dom heter/kallas för magnetlager...
Dom kallas magnetlager för dom ursprungligen utvecklades för tändmagneter och mindre elektriska maskiner.

Fördelen är att dom är delbara varför exempelvis en tändmagnet blir enkel att ta isär och sätta ihop.

Jag håller precis just nu på att hjälpa en veterangubbe med en tändmagnet som heter Ruthardt Magneto. Jag har aldrig sett en sådan tidigare men så här ser den ut:

http://www.flickr.com/photos/9383961@N05/with/3025394760/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 16:06
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Oops !
98203 lagret är bara 9 mm brett så man får lägga några extra shims på veven.

Här finns en ganska så bra lista för att kolla lagermått och beteckningar.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?presentationType=3&lang=en&newlink=1&tableName=1_1_1

Bara att klicka på ett lager så kommer all info om lagret.
Om man "bara" ska kolla måtten välj "unsealed" i högra hörnet så slipper du alla tätningsvarianter
Samma fast unsealed <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 21:51
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen mer som har något konstruktivt att komma med, erfarenheter eller funderingar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2012, 22:45
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Ingen mer som har något konstruktivt att komma med, erfarenheter eller funderingar?
När ett vinkelkontaktlager blir glappt som t.ex. hjullager, vevparti eller gaffel på en cykel kan man genom ansättning justera bort lagerspelet och fortfarande ha full bredd på kulornas kontakt med lagerbanorna.

Detsamma tror jag ej gäller magnetlagren och skulle man ändå försöka justera bort radialt lagerglapp så reduceras kulornas kontakt till lagerbanornas kanter vilket inte lär hålla någon längre tid i alla fall.

Magnetlager måste liksom spårkullager bytas ut när de blir slitna och glappa.
(om man nu inte lyckas hitta några kulor i överdimension att stoppa dit :hide: ) <!-- </EdIndex> --></div>