Sida 1 av 2

Köptips för påhängare?

Postat: 02 feb 2012, 16:42
av MagnusBj
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan allihop!

Jag är ordentligt sugen på att köpa mig en påhängare och skulle önska lite tips och erfarenheter i ämnet. Funktion, kvalite, tillgång på reservdelar, etc. De motorer jag snöat in mig på är:

Berini: Min favorit! Ruskigt snygg liten motor enligt mig. Har läst en hel del bra om den, men också att den är tämligen slö med runt 0.6hk(?)

Velmo "tefatet": Rolig konstruktion, inte heller helt fel men lite synd på den luriga tanklösningen. Men hur är den kvalitetsmässigt...

Cyclemaster: Snygg lösning med allt inbyggt i bakhjulet! Denna verkar vara rätt vanlig och säker lätt att hitta reservdelar till(?) Men lite synd att man iom att man byter ut bakhjulet inte kan använda ett växlat bak nav om man skulle vilja.

-Alla tips, länkar i ämnet och erfarenheter mottages tacksamt! :research:

Alla: http://mo-ped.se/help/teknik53.htm#a2
http://mo-ped.se/brommers/berini13.htm
http://mo-ped.se/help/cmaster.htm
http://mo-ped.se/help/velmo.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2012, 18:52
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är också sugen på det här. Liksom du vill jag också ha möjlighet att använda fordonet både som cykel och cykel-med-hjälpmotor men för det erfordras en drivanordning som helt och hållet kan kopplas ifrån annars går det hopplöst trögt att cykla och då återstår endast alternativet med friktionsrulle mot däcket som lösning.

Berini har den lösningen och den hjälpmotorn är heller inte särskilt mycket ivägen då den monteras på framgaffeln över framhjulet. Berinimotorn är förvisso lätt men cykeln kommer få en högre tyngdpunkt p.g.a. motorplaceringen.

En annan kanske ännu mer intressant motor för ändamålet är JLO F48:an som monteras under cykelns vevparti och där driver bakhjulet med en friktionsrulle och den motorn är även helt frikopplingsbar med en spak som manövreras med ett enkelt handgrepp. Det såldes en sådan motor på Tradera för någon vecka sedan men jag hade inte råd att köpa den. Priset har jag för mig stannade på lite drygt åttahundra kronor vilket jag tycker är helt OK.

Själv har jag två Berini som jag haft mycket länge och snart ska någon av dem igång hoppas jag. Jag kan sälja saker ibland men just dom vill jag behålla.

Jag har Cyclemaster motor också men cycla kan man nog glömma med en så'n klump i bakhjulet där en utväxling i oljebad ska snurra med....

Velmomotorn vet jag inte så mycket om men jag har fått för mig att kvalitén på dom inte var den allra bästa. :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2012, 20:45
av MagnusBj
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis. Jag vill kunna använda cykeln som vanligt också men ha möjligheten att "ge upp" cyklandet och puttra vidare när andan faller på. Och skall jag tycka det är kul att cykla runt så vill jag nog smyga in ett 3 eller 5 växlat nav även om cykeln jag vill använda skall vara äldre (lite praktiskt vill jag ha det)

Jag köper helt ditt argument att det är en motor med rulle som gäller om man vill få den helt fri kopplad.

Utöver Berinin med rulle så har vi också Mosquito motorn som jag sett ett par annonser om senaste åren och gillar skarpt... Också intressant! http://mo-ped.se/help/mosquito.htm

Och ang. Cyclemaster hittade jag precis denna matnyttiga länk: http://www.cyclemaster.web.surftown.se/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 feb 2012, 22:40
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova en fusch fm 40 eller fm38 eller victoria som sitter bak på sidan går rktigt bra orkar mer än dom andra för de är 2vxlade. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 00:47
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Prova en fusch fm 40 eller fm38 eller victoria som sitter bak på sidan går rktigt bra orkar mer än dom andra för de är 2vxlade.
Ja, det är så sant men här vill vi ha möjlighet att samtidigt kunna använda fordonet som cykel på ett någorlunda bekvämt sätt så alla (bra) motorer med fast ingrepp blir därför tyvärr uteslutna. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 00:57
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MagnusBj skrev:....Utöver Berinin med rulle så har vi också Mosquito motorn som jag sett ett par annonser om senaste åren och gillar skarpt... Också intressant! ......

Och ang. Cyclemaster hittade jag precis denna matnyttiga länk: http://www.cyclemaster.web.surftown.se/
Japp.... Mosquition "myggan" är högintressant. Jag tror det är en lätt och smidig motor som inte tar mer plats än nödvändigt. Bra placering med under vevpartiet som då ger utrymmer för lastpakethållare både framtill och baktill om så önskas.

Kul också med det öppna blanka svänghjulet som snurrar runt. Någon sådan motor har jag aldrig haft men skulle gärna tänka mig en. Jag vill jämställa den med JLO F48:an....

Lite trött nu men ska kolla cyclemasterlänken i morgon. Tack för den så länge.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 01:01
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom ut en Cyclemaster på Blocket i kväll: http://www.blocket.se/skaraborg/Cyclemaster__Ovahjul__Pahangsmotor_38466510.htm?ca=15&w=2 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 07:06
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->VICTORIA är överlägset bäst , Råstark och lättmekad.
Sedan kommer KULI.

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 08:35
av MagnusBj
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:VICTORIA är överlägset bäst , Råstark och lättmekad.
Sedan kommer KULI.

:wink:
Victoria är onekligen en läcker motor. Svärfar har en sådan som vi pysslat med i höstas. Kommer nog ut på vägen nu i vår.
Lättmekad är den definitivt och den låter som en arg motorsåg när vi startade upp den :lol:

Men för mig är det nog fortfarande "rulle" som känns lämpligast... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 09:45
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://mo-ped.se/help/lohm53.htm

:D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 14:27
av MagnusBj
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lohmann måste nog vara en av de absolut fränaste påhängarna. Om jag förstått rätt så är de ganska kluriga att få att gå bra. De kräver en väl avvägd blandning av fotogen & diesel samt att man har ett slipat "motor öra" för att få till manövern att samtidigt behöva justera gas och komp med två olika handtag. Tekniskt skitläckert men orkar man med det om man vill använda den till och ifrån jobbet emellanåt.... :?

Sedan läste jag också någonstans att den sliter kolv och foder ganska fort i och med högt varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 15:37
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MagnusBj skrev:
Lohmann måste nog vara en av de absolut fränaste påhängarna. Om jag förstått rätt så är de ganska kluriga att få att gå bra. De kräver en väl avvägd blandning av fotogen & diesel samt att man har ett slipat "motor öra" för att få till manövern att samtidigt behöva justera gas och komp med två olika handtag. Tekniskt skitläckert men orkar man med det om man vill använda den till och ifrån jobbet emellanåt.... :?

Sedan läste jag också någonstans att den sliter kolv och foder ganska fort i och med högt varvtal.
Man får installera ett glödgningssystem :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 16:06
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lohmannmotorn gör sig bäst som samlarobjekt tycker jag. Jag läste i en mopedbok som jag köpt under senare tid att ägarna till dom motorerna i de flesta fall tröttnade så motorn hamnade i en låda. Jag måste nog än en gång säga att en JLO F48 kan bli bra därför den inte har någon särskild status som gör den onödigt dyr att inskaffa. Rent allmänt är JLO pålitliga enkla motorer som oftast bara går och går och det är ju ingen nackdel precis. Får man inte tag på den rätta bränsletanken så kan man montera en tank från en Autoped eller Novolette under sadeln och där är de heller inte särskilt mycket ivägen. De tankarna rymmer också några liter så man klarar sig en rätt lång runda på en tank.

http://www.tradera.com/auction/ImagePage.aspx?aid=146921949

En kul detalj med JLO F48:an är att den har en liten tändmagnetapparat innan för en oval lucka istället för svänghjulsmagnet som var brukligt på de allra flesta andra moped och cykelmotorer. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 22:05
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då borde det här vara pefekt ill pellegrini sitter under vevpartiet delar kjedjan från stora tramp drevet till motorn sedan från motorn till bakhjulett.Jag tänker använda ett trevxlatt bakhjul med då motorns 2 växlar +3 i hjuett så borde farten bli bra. Bild

Uploaded with ImageShack.usBild

Uploaded with ImageShack.usBild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 feb 2012, 22:13
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De va en liten söt sak :shock: <!-- </EdIndex> --></div>