Sida 1 av 1

Olika kolvringar på samma kolv, hur vanligt är det?

Postat: 16 feb 2012, 20:29
av johanLP
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så verkar fallet vara på min Mustang med Zundappmotor. Jobbigt att hålla på att beställa flera gånger (zzz)

Tänkte bara höra, hur vanligt är det egentligen? Är det original på min? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 feb 2012, 01:38
av johanLP
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som vet? <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Olika kolvringar på samma kolv, hur vanligt är det?

Postat: 17 feb 2012, 07:52
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
johanLP skrev:Så verkar fallet vara på min Mustang med Zundappmotor. Jobbigt att hålla på att beställa flera gånger (zzz)

Tänkte bara höra, hur vanligt är det egentligen? Är det original på min?
Har du både L-ring och vanlig kolvring? En sådan kolv har jag liggandes, saknar den vanliga ringen till den. Berätta gärna vad du kommer fram till i slutändan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 feb 2012, 20:41
av johanLP
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp stämmer att den över är L-ring och den nedersta vanlig.

Var till min lokala moppehandlare och hörde om detta. Han påstod att detta var något som fanns på äldre motorer, bland annat 60-tals Zündapp. Denna L-ring fanns inte att beställa hem längre, hade utgått ur deras distributörs sortiment. Fick helt enkelt köpa en ny komplett 39mm kolv, tråkigt nog. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 feb 2012, 22:44
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
johanLP skrev:Japp stämmer att den över är L-ring och den nedersta vanlig.

Var till min lokala moppehandlare och hörde om detta. Han påstod att detta var något som fanns på äldre motorer, bland annat 60-tals Zündapp. Denna L-ring fanns inte att beställa hem längre, hade utgått ur deras distributörs sortiment. Fick helt enkelt köpa en ny komplett 39mm kolv, tråkigt nog.
Jodå, dom där kolvarna minns jag. De var till "7,5 hästars" trimcylindrarna man kunde köpa i cykelaffärerna och hos Hobbex och Hobbyförlaget. Vad jag förstår idag var det egentligen en italiensk piratdel till de fläktkylda motorerna som fanns i Tyskland men hur många hästar de var på vet jag inte.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 feb 2012, 22:47
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade en sån kolv på min 70 kubik gjutjärnscylinder Puch 1979-80.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 feb 2012, 23:08
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Hade en sån kolv på min 70 kubik gjutjärnscylinder Puch 1979-80.. 8)
Vilka tider :D :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 06:08
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På "min" tid hade även Puch 60cc sån kolv L-ring överst o en vanlig underst (fartkyld). <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 10:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min såg ut såhär (45 mm kolv), åsså fick man fräsa ur blocket för att få dit den.. :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 10:44
av mbc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett puch 60cc med såna kolvringar, <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 14:50
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för mått på kolven och vilka mått har L-ringen? Tänkte mest om man hittar eller t.o.m har sånna utan att veta vad de hör till. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 16:08
av johanLP
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vad är det för mått på kolven och vilka mått har L-ringen? Tänkte mest om man hittar eller t.o.m har sånna utan att veta vad de hör till.
39mm. 2mm tjock L-ring. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 16:41
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såna ringar hade vi på sonens första crosshembygge, med Z motor 7,5 hp :D <!-- </EdIndex> --></div>