EKF-frågor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

hur har ni gjort hålet för vevtappen i skinkorna?
delningsapparat, excenrisk chuck ?
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Jag gjorde en byggd vevaxel och hade vevskinkorna ihopsvetsade vid bearbetning. Då får man hålen pararella. Hålen svarvades på planskiva.

Började med 2 fyrkantiga stålskivor, skar av hörnen och svetsade ihop dom. Innan det tog jag ut centrum och slog körnslag. 22 mm från centrum ett till körnslag. Samma för hålen på var sida om vevstaken. Dessutom 2 för 10 mm hål bredvid.
Planskiva i svarven och dubben mot ett av körnslagen. Sedan spändes bitarna fast. Vevtappshålet svarvades cylindriskt. Axelhålet svarvades lite mindre än tunna delen på konan till axlarna. (Jag använde orginalaxlar)
Yttermåttet på skinkorna svarvades på grov axel ca 50 mm som var nersvarvad så mitthålet passade på. (Med noga passning) Tappen på den grova axeln var svarvad så den låg endast mot ytterkanten. Dubben med en stor "bricka" höll fast skinkorna.
Därefter ställdes tvärsliden in efter en orginalaxels kona. Jag hade indikator på toppsliden och provade konan tills klockan stod på noll. Därefter snurrades chucken ett halvvarv och proseduren upprepades. toppsliden justerades tills den visade lika fel vid varje halvvarv.
Därefter indikerades en skinka i taget på planskivan, med insidan mot planskivan. Indikeringen skall vara noll på klockan ! Sedan svarvades konan, i hålet. För att veta måttet på hålet, lade jag i orginalaxeln i en orginalskinka och mätte hur långt den gick in.
Vevtappshålet från insidan, styrdes upp med dubben och spänndes fast på planskivan. Därefter svarvades urtaget för vevstaken, på båda skinkorna.
Längden för vevtappshålet är ca 11 mm. Därefter svarvades en provisorisk tapp till vevtappshålet och en till axelhålet. Passningen var endast så man kunde lägga i dom. Det var för att skinkorna skulle ligga på varandra när 10 mm hålen borrades i pelarborr. Skinkorna spänndes fast med skruvtving på bordet.
Stålskivorna var 12 mm och planslipade från början. Jag använde cylindrisk vevtapp. Motorn har ca 4 hp och har gått ca 50 mil. Den är obalans till halvvarv men därefter går den fint. Nästa axel får volframvikter på motsidan till staken.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

minst tvåtimmars jobb va Conrad :roll:

Jag tänkte prova att göra skinka och axel i ett stycke.
det blir kanske lite mer kött att svarva av men jag slipper ju fixeringen av vevtapparna i stället.

var får man förresten tag i volfram?
satt o googlade lite i förrgår men hittade inget på direkten.
man borde kunna köpa axel och kapa "slantar" ifrån och pressa i hålen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

man tat skaftet från en kvaddad massiv hårdmetallfräs i lagom dim.

erlan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Micke S har skaffat åt mig, från Kina. Det finns två sorter, den ena bearbetningsbar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ett litet tips.
om någon väljer att använda gammal pinnfräs så använd kap och slipskivor avsedda för sten!! det går klart bäst.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:man tat skaftet från en kvaddad massiv hårdmetallfräs i lagom dim.

erlan
är det volfram i dom :?: :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

kejsaren skrev:
erlan skrev:man tat skaftet från en kvaddad massiv hårdmetallfräs i lagom dim.

erlan
är det volfram i dom :?: :shock:
Hårdmetall innehåller bl.a. Wolframkarbid som gör att det har en hög densitet på ca 15 gram per cm3. Bly ligger på 11 och stål på 8 gram.
Wofram och guld på nästan 20 gram.

Att hårdmetall är hårt och sprött märks genom att en pinnfräs kan gå av om man tappar den.
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Inlägg av igasen »

Har nu kommit till elen. Det sitter ett kontaktstycke från Motoplatspolarna med en grön, gul, blå och vit kabel samt en svart som går direkt till tändspolen. Den blå går oxå till tändspolen. Vilken eller vilka går till lyse fram resp. bak ?
Finns det någon dödare ?
Tacksam för hjälp ! :idea:
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

en liten fråga, har EKF bricka 18 på utgående axeln eller har jag sumpat brickan?
EKF har ju inget drev där på utgående axeln utan bara en bricka på pressad som sitter lite längre ut på axeln?
Bild
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Mätardrevet finns inte. Det sitter en ring lika hårt fast som drevet. Brickan mot rullarna och en till finns där.
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av testo »

igasen skrev:Har nu kommit till elen. Det sitter ett kontaktstycke från Motoplatspolarna med en grön, gul, blå och vit kabel samt en svart som går direkt till tändspolen. Den blå går oxå till tändspolen. Vilken eller vilka går till lyse fram resp. bak ?
Finns det någon dödare ?
Tacksam för hjälp ! :idea:
Här har du ett kopplingsschema som jag har för mig funkade för mig!

http://www.motelek.net/schema/hercules/supra4gp_6v.png
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

Conrad Engström skrev:Mätardrevet finns inte. Det sitter en ring lika hårt fast som drevet. Brickan mot rullarna och en till finns där.
Okej, jag antar att jag sumpat bricka 18.

En fråga till då, utgående axeln i min EKF har en liten skada vid 4:ans drev men jag har en NOS axel med hastighetsmätardrev liggandes kan jag använda axeln med drev eller ska jag flytta över ringen från EKF axeln?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

du kan använda axeln med drev, och resten av h-mätardrivningen om du vill.

erlan
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

Tack, då vet jag vad som gäller
Skriv svar