Sida 1 av 2

Någon här som borrar ?

Postat: 25 feb 2012, 19:55
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tänkt att slänga i en 40mm Flinta kolv i min Monarped
finns det någon på forumet som kan borra eller tipsa om någon som gör det ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 20:06
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här firman lär göra det och de har en cylinderborrmaskin. Jag känner en kille som lämnat in en cylle där och det blev bra resultat. Ska nog ta mig dit någon dag för ett studiebesök....

http://www.kalmardelen.se/foretag/KALMAR_CROSS_CENTER_AKTIEBOLAG-29616315

Nu kommer jag inte ihåg vart du bor men det måste väl finnas firmor som gör sådant där? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 20:19
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad har borrat upp en cylinder åt mig, tror han brukar göra det om man frågar snällt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 20:25
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror på var man bor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 20:31
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu får jag väl på pälsen men dom säger det ska göras i en "riktigt" cylinderborrmaskin som är avsedd för ändamålet.

För en tid sedan såldes det en "nyborrad" cylle på Tradera och jag mejlade säljaren och frågade om den var omborrad i cylinderborrmaskin eller om den var uppsvarvad i en svarv. Svaret kom att den var "svarvad" så jag avstod att buda. Om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte men det kändes säkrast i.a.f. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 20:44
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har det för betydelse om den är borrad eller svarvad för det lilla sista ska ju ändå henas.
Dom flesta cyllarna är nog tagna i svarven skulle tro att det är lättare att centrera cyllen med klocka i svarven än i cylinderborr maskin. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 22:22
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det undrade jag också och då sa dom att en cylinderborrmaskin är mer stabil så hålet blir exakt rakt.

Svarvar blir ofta slitna närmast chucken (bädden) där släden rör sig mest fram och tillbaka och då blir svarvämnet koniskt.

Justermöjlighet finns på dubbdockan men den används inte vid uppsvarvning av en mopedcylle. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 22:51
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kvaliteten på maskinisten är av mycket större betydelse än kvaliteten på maskinen. jag brukar få konisiteten inom ett par tusendelar i den ca 40 år gamla supportsvarv jag har på jobbet. men det tar mig mellan 2 och 3 timmar så därför vill jag inte gärna ta åt mig sådana jobb.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 23:00
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Justermöjlighet finns på dubbdockan men den används inte vid uppsvarvning av en mopedcylle.
man börjar med att justera belastningen på föttern svarven står på. ibland kan man bli tvungen att bulta fast svarven i golvet så man kan förspänna bädden för att få den att gå rakt. men fråga mig inte om detaljer, jag har bara sett när andra gjort det. har alldrig fått fördjupa mig i ämnet.
sen kan man justera in dubbdockan så man får en rak axel.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 23:59
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha! Nu börjar jag att förstå.... :D

En cylinderborrning går smidigare och betydligt snabbare i en för ändamålet avsedd cylinderborrmaskin :idea:


Jag förstår sedan tidigare att du kan det där med metallsvarvning erlan, själv har jag bara fuskat lite som glad amatör. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 03:47
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Aha! Nu börjar jag att förstå.... :D

En cylinderborrning går smidigare och betydligt snabbare i en för ändamålet avsedd cylinderborrmaskin :idea:


Jag förstår sedan tidigare att du kan det där med metallsvarvning erlan, själv har jag bara fuskat lite som glad amatör. :wink:
Cylinderborrmaskin är nog bra till större grejor som inte får plats i svarven (flercylindriska bilmotorer) men att använda en sån till en moppecylinder verkar helsjukt
Jag tror alla firmor om "borrar" skulle sätta en moppecylinder i svarven.

Jag tror inte man tappar nån tid i svarven, men naturligtvis måste man ha en "frisk" svarv och en van "operatör" om det ska bli bra

Och även om man lyckas med borrningen/svarvningen så ska det honas efteråt och det kan bli fel det också <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 08:44
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har svårt att tro att ett svarvstål verkligen kan vara så styvt att det inte flexar när det kommer 150 mm in i ett lopp och därmed ge en viss ovalitet och kanske även konicitet.

Har någon en bild på hur ett sådant svarvstål, och även en uppsatt moppecylinder, vill jag gärna se hur det ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 09:53
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag skriver borra så menar jag och förutsätter att 98% av dom som säger att dom kan "borra" sätter den i svarven, har aldrig hört att det skall vara några problem om nu operatören kan sin maskin

har sett bilder i classicmotor tror jag där Jim skrev en artikel om att svarva
har för mig att svarvstålet var riktigt fett, som en banan i tjocklek typ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 10:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bekymmer !
Antalet cylindrar jag svarvat har jag slutat räkna.
I början nöp cylindrarna för att det var mager bränsleblandning eller ägaren inte hade lust att låta cylindern bli inkörd.
Numera har jag större tolerans, beroende på användnigssätt. En mycket vässad cylinder med små flänsar har jag större tolerans. En otrimmade cylinder har jag tolerans enligt spesifikaton.
Om cylindern är oval eller konisk kan man mäta upp med innermikrometer.
Jag har klocka som jag kalibrerar med vanlig mikrometer. Cylindern skall vara konisk, alltså större upptill. Konisiteten honar jag upp.
Jodå vi har en bekant i grannskapet, han svarvar dom två mittre cylindrarna på en Volvo B18 motor.
När jag var 18 bast och jobbade på ASEA Västerås, var det en man som slipade upp cylindern.
Maskinen såg ut som en karusellsvarv och hade en spindel som en pelarborr med upp och nergående rörelse. I spindeln satt en liten slipskiva. Han behövde inte hona cylindern när den var klar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 11:24
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Har svårt att tro att ett svarvstål verkligen kan vara så styvt att det inte flexar när det kommer 150 mm in i ett lopp och därmed ge en viss ovalitet och kanske även konicitet.

Har någon en bild på hur ett sådant svarvstål, och även en uppsatt moppecylinder, vill jag gärna se hur det ser ut.
Nåt sånt här kör jag med
http://shop.otdtools.se/stalhallare-pcln-95-25-mm-hoger-12-wodex/17160-0

Bild

25mm bom kan man svarva ner till 31mm diameter
32mm bom går ner till 39mm diameter <!-- </EdIndex> --></div>