Sida 1 av 1
Vacuum bränslepump, vilka är lämpliga?
Postat: 04 mar 2012, 22:19
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bästa moppetrimmare,
Jag håller på med ett racemoppeprojekt och vill sondera vad det finns för lämpliga bränslepumpar OM jag kommer att behöva en sådan.
Eftersom jag inte skall ha varken batteri eller belysningsspolar är de enda alternativet en vacuumpump.
Såvitt jag vet kan sådana hittas i båtmotorer och i snöskotrar, är det rätt?
Förslag på lämpliga varianter?
En funktionsförklaring vore också intressant så jag fattar hur ett vacuum genererar en pumpeffekt, det vore intressant att veta. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2012, 22:36
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna kanske skulle vara nått? Briggs & Stratton.

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Vacuum bränslepump, vilka är lämpliga?
Postat: 04 mar 2012, 22:58
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Bästa moppetrimmare,
Jag håller på med ett racemoppeprojekt och vill sondera vad det finns för lämpliga bränslepumpar OM jag kommer att behöva en sådan.
Eftersom jag inte skall ha varken batteri eller belysningsspolar är de enda alternativet en vacuumpump.
Såvitt jag vet kan sådana hittas i båtmotorer och i snöskotrar, är det rätt?
Förslag på lämpliga varianter?
En funktionsförklaring vore också intressant så jag fattar hur ett vacuum genererar en pumpeffekt, det vore intressant att veta.
Tilotson med vacum puls i lämplig storlek tillsamans med bra hål i bränsle tillförseln till förgasaren så behövs ingen pump

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Vacuum bränslepump, vilka är lämpliga?
Postat: 04 mar 2012, 23:38
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:En funktionsförklaring vore också intressant så jag fattar hur ett vacuum genererar en pumpeffekt, det vore intressant att veta.
En simpel membranpump. Sug/tryckpulserna suger/trycker ett membran fram och tillbaka. På andra sidan membranet finns en kammare med två backventiler på två anslutningar, en som släpper in soppa med en anslutning till soppatanken, en annan som släpper ut soppa med anslutning till förgasaren. När membranet rör sig åt ett håll sugs soppan in, åt andra hållet trycks den ut till förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 mar 2012, 00:15
av Öryd
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna har jag ofta sett på lite vassare mopeder.
http://radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=7043 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 mar 2012, 05:23
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, då har jag fått lite att gå på.
Hur är det med membranförgasare, är dom storleksmässigt jämförbara med vanliga trottelförgasare eller finns dt något att tänka på där?
Jag hade tänkt att köra med en Dellorto men stanna på 19 millimeter för att hålla uppe motorns mellanregister, det verkar klurigt att hitta motsvarande membranförgasare eller i alla fall storleksangivelsen.
Vad som oxå lockar är möjligheten att slippa lösa munstycke och justera blandingen steglöst.
På
www.radne.se finns där bara en förgasare med angiven storlek, den där Tillotson HL360 som är 24 millimeter, hur är övriga i storlek? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 mar 2012, 10:12
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:OK, då har jag fått lite att gå på.
Hur är det med membranförgasare, är dom storleksmässigt jämförbara med vanliga trottelförgasare eller finns dt något att tänka på där?
Jag hade tänkt att köra med en Dellorto men stanna på 19 millimeter för att hålla uppe motorns mellanregister, det verkar klurigt att hitta motsvarande membranförgasare eller i alla fall storleksangivelsen.
Vad som oxå lockar är möjligheten att slippa lösa munstycke och justera blandingen steglöst.
På
www.radne.se finns där bara en förgasare med angiven storlek, den där Tillotson HL360 som är 24 millimeter, hur är övriga i storlek?
Man har då spjällaxel och lucka mitt i vägen vilket reducerar arean en del.
Har kört olika tillotson,Walbro under flera år för att kunna ha förgasaren i den vinkel jag önskar,har just en sådan som RADNE säljer.
Och funkar bra och som du säger,ställbart är kanon.Skaffa dig en avgastemp
så har du full koll på blandningen och då kan du vara lite mer på "the edge"
i fall du vill ta ur det lilla sista ur maskinen.
Jag har gjort spjälaxeln som en flygplansvinge i profil typ,och bytt skruvarna för att få upp flödet till det bättre.
Ska du ha någon som är mindre än 24mm så är det bara och leta,dom finns på lite olika motorer.RADNE kanske har,jag har inte kollat.
Jag kör 24 mm på min 2 växlade sachs på 50cc ,och har ´konstruerat pipan med en bra sug puls för att hålla gas hastigheten uppe,samt att jag kör med reed ventil och får en hög duration på sug sidan.Och den har ett skapligt mellanregister trots allt.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 mar 2012, 13:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rösebäcken har begagnade Tilottson 20 mm. Den var vanlig på gammla motorsågar. Förmodligen har han mambran till dom. Jag har sett dom, det fins massor.
Strömlinjeformat spjäll hade jag redan på min tvåtakt Saab. <!-- </EdIndex> --></div>