Sida 1 av 1

Lackeringsfunderingar monarscoot

Postat: 05 mar 2012, 12:14
av ylva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej allesamman!
Det är nu dags för mig att ta tag i det stora mopedprojektet! :D
Känns både skrämmande och spännande på samma gång!
Det som ska göras först och främst är ny färg!
Själv har jag tyvärr inte möjlighet att lacka om hemma, så jag tänkte se om jag kan hitta någon lackerare som vill.
Det jag funderar på just nu är hur jag ska gå till väga..

Lämnar man först på blästring, för att sedan spackla och slipa hål/fixa rost etc själv, och sedan in på lack?
Hur funkar det med fälgar, måste man ta bort ekrarna eller kan man tejpa dessa?


Någon som har en uppfattning om vad det borde kosta med blästring och lack, så jag inte blir helt lurad?
Jag tänker mig två färger typ turkos och benvit a lá 60-tal..
Om någon har tips på lackerare runt Göteborg är jag väldigt tacksam!


Mvh Ylva <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2012, 14:40
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Ylva!

Kul att du ska renovera en Monarscoot! Först och främst så vill jag fråga om hur omfattande och påkostad renovering du tänkt dig. Vill du att den ska bli i kanonskick eller att den ska få ny färg men lite skavanker gör inget?

Det bästa är att lämna in för blästring så du får plåtrena ytor. Lämnar man kvar bussningar och liknande i ramen så kan det vara bättre med att slipa delarna rena från färg.

Sen kan du välja om du vill att lackeraren spacklar och slipar eller om du vill göra det själv innan lack. Det blir naturligtvis billigare om du gör det själv, men har man missat och det blivit en ojämnhet så kommer den att se 10gånger värre ut med lack på. Underarbetet är en kunskap i sig, skavankerna syns aldrig med blotta ögat utan kräver vana och fingertoppskänsla. Så man kan säga att det är viktigaste för att lacken ska bli bra.
Däremot så är det ganska dyrt att lacka om. Jag vet inte vad firmor i Göteborg tar men jag tror på ca 3000kr för enbart lackeringen.

Ang. blästring så fråga runt på firmor, vet att de ibland inte vill ta små mopeddelar.

När det gäller hjulen så beror det på hur väl du vill att lacken ska hålla. Du kan inte blästra fälgen med ekrarna på och det kan bli sämre vidhäftning på lacken om det inte är bra underarbete. Vill du lämna kvar ekrarna så tycker jag att du ska göra en sprayburkslackering på fälgen istället för att kosta på 2-k lackering av proffs. För det finns risk att lacken inte håller så länge. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2012, 22:02
av Robmic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Ville mest bara stämma i föregående talare. Jag har kommit halvvägs med att lackera om just en Monarscoot med en Volvo silvermetallic och en Toyota blålila metallic.
Hade jag vetat om att det är så mycket jobb och att minsta skavank skulle synas så tydligt plus allt maskeringsjobb pga 2 olika färger och klarlackslagret så hade jag aldrig gett mig in på detta. Hade trots kostnaden ändå lejt bort det.
Nu är det bara bita ihop...
Det man bör tänka på är att i vissa fall kan en omlackering sänka värdet om utgångsobjektet var i gott skick. Å andra sidan om den är i det skick vår var i "so go for it". Moppen är tuff och med rätt färgsättning kan den bli gullig eller se riktigt fet och modern ut.
Niklas Högberg hade någon tråd om en Monarscoot han lackade om i mattsvart med vita fälgar. Tror han körde med pulverlack på vissa delar.
Hur som helst lycka till.
PS: Jag har för mig jag fick det till uppemot 16 delar å lacka./Robban <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2012, 23:00
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag flikar in lite eftersom jag är i branschen! :wink:

Om man ska göra ett bra lackjobb så blir det inte billigt. Varje detalj
ska sprutas uppåt 10ggr sammanlagt.. Och sedan får man lägga till
om det finns baksidor som också ska målas.

Man börjar med att lägga en etsprimer alt. epoxygrund två lager.
Sedan en filler/slipgrund tre lager som sedan ska slipas med p600-p800
papper. Därefter 2 lager baslack och slutligen 2 lager klarlack om det
är en high-solid kvalitet, är det en medium-solid lägger man tre lager
för en perfekt resultat.

Och innan lackering ska man förståss blästra, slipa och tvätta alla detaljerna.
Sedan tillkommer maskeringstape, finlinjetape, maskeringspapper,
anti-silicontvättmedel, klibbduk, slip-papper i ett antal olika kornstorlekar.

Har säkert skrivit det förrut, som en jämnförelse kostar det ca 5500:-
att lacka om en bakdörr till en S60. Då ingår bort och dit montering
och givetvis färg.

Så får man en komplett moppe seriöst lackad under 10´har man gjort en bra
affär skulle jag vilja säga.

Nu är det ju så här att ingen vill betala 10´för en moppelack och därav
svårigheterna att hitta någon som vill göra jobbet, när han/hon kan lacka
två bakdörrar till en S60 på bråkdelen av tiden det tar att lacka en moppe
och dessutom tjäna mer än det dubbla!

Tråkigt men sant! :cry:

Sedan om man gör det själv eller känner någon som vill åta sig jobbet
är det en annan sak, men den personen kommer aldrig att bli rik på kuppen! :no_no:

Men det kan vara roligt att lacka saker som blir till någon annans belåtenhet -
och det kan vara en nog belöning om man inte bara vill tjäna pengar! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 mar 2012, 23:14
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Farsan lämnade sina Dbs delar på lack till en bekant som jobbar med skyltar och lackar någon skylt detalj ibland. Det kostade 500kr för jobbet och det blev bra. Sen kostade färgen 800kr. Han ska även få lacka hans E-typ i Piratröd :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 mar 2012, 10:09
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Instämmer med Fatchance! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 12:43
av ylva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är i ganska risigt skick nu, så först och främst vill jag kunna köra utan
att skämmas haha
Så mest ny färg, men gärna inte så det ser ut som en 3-åring har gjort det :)
Hur funkar det om man vill lacka själv, kan man göra detta utomhus?
Kanske att jag kan plasta in cykelskjulet med presenningar och göra det där?

Eftersom den är i fult skick kan det inte bli sämre tänker jag..
Om jag vill lacka själv, bör jag ändå låta någon blästra den?
Och angående fälgarna, bara spraya på den befintliga färgen, eller slipa innan? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 apr 2012, 17:37
av Robmic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Lite nyfiken på hur det gått för dig?
Jag är äntligen klar och får väl summera det hela att det var inte riktigt min typ av renovering. Jag skulle rekommendera måla med kåporna på plats. Ang att slipa på färgen på fälgarna så är det väl aldrig fel att matta ner men att slipa plåtrent som jag gjorde resulterar i ekernipplar som går svagt i mässingfärg (tunt lager crom?). Min garagelackering blev ok om man kan acceptera lite "skit i lacken". Sen tror jag att högblank lack gör att minsta skavank syns ännu tydligare.
Lycka till. Hoppas det är ok att jag länkar till min bild.
PS: Saknar guldstrips men de är beställda på Mekonomen Uppsala som tar hem de från Huzells.com tror jag det var....ifall ni som jag INTE tänker ge mig på pinstrajpning.
/Robban
http://asfaltmoppers.forum24.se/asfaltmoppers-about71-15.html <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 apr 2012, 18:56
av ylva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Robmic skrev:Hej. Lite nyfiken på hur det gått för dig?
Jag är äntligen klar och får väl summera det hela att det var inte riktigt min typ av renovering. Jag skulle rekommendera måla med kåporna på plats. Ang att slipa på färgen på fälgarna så är det väl aldrig fel att matta ner men att slipa plåtrent som jag gjorde resulterar i ekernipplar som går svagt i mässingfärg (tunt lager crom?). Min garagelackering blev ok om man kan acceptera lite "skit i lacken". Sen tror jag att högblank lack gör att minsta skavank syns ännu tydligare.
Lycka till. Hoppas det är ok att jag länkar till min bild.
PS: Saknar guldstrips men de är beställda på Mekonomen Uppsala som tar hem de från Huzells.com tror jag det var....ifall ni som jag INTE tänker ge mig på pinstrajpning.
/Robban

http://asfaltmoppers.forum24.se/asfaltmoppers-about71-15.html
Hej Robban! Vad roligt att du hittade min tråd! Tack för tipsen!
Ska ha det i åtanke när projektet drar igång!
Vad cool din monarscoot är!
Ska jag vara helt ärlig har jag inte kommit någonstans alls på väg..
Moppen funkar tyvärr inte som den bör, vilket jag vill få ordning på
Innan jag börjar lägga pengar på renoveringen...
Och jag här inte haft tid för att skruva :(
Men det kanske blir till sommaren, om jag här tur :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 apr 2012, 19:01
av ylva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med skit i lacken, menar du skräp bokstavligen,
eller lackrinn och annat? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 apr 2012, 20:37
av Robmic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag uttryckte mig lite dumt.
Lyckades faktiskt inte få rinningar. Visst - på en del ställen är inte klarlacken så där riktigt superblank men ok...
Grejen var den att med en 25 liters 1.5hk kompressor och ca 2.5 till 3 bar ut i lacksprutan så kommer du det silvriga partiet på ena sidan av bakskärmen eller ett par lacksprutsdrag fram och tillbaka på hela framskärmen. Dvs du täcker hela framskärmen med ett lager precis innan sprutan kommer ner på för lågt tryck..
Sen börjar kompressorn ladda upp trycket igen. Sprutar du framkåpan så kommer du i stort sett exakt halva framkåpan. Sedan måste kompressorn ladda upp ett tryck igen. Säg att det tar ca 15 -20 långa sekunder-sen går det spruta vidare. Men det funkar. Jag trodde jag skulle få skarvar då lacken liksom blir matt om man inte sprutar hela ytan direkt men det gick bra.
Jag stod i garaget och hade klätt in hela garaget med sån där tunn blå plast man tex täcker möbler vid målning (4x5 meter) ca 25 kr...
Jag tejpade upp som ett blått rum inuti garaget (tejpade plasten direkt i taket och så fick den hänga ner runt om).
Sen körde jag värme från ett elelement (detta var i februari) men utan fläktfunktion och blötte golvet. Det funkar göra så men ha inte på dig en värmande fleecetröja när du lackar. Fleecetröjan släpper små tunna fibrer som singlar ner..det jag menade med "skräpet".
Det blir snabbt dammigt av färgdimman så jag valde lacka i flera omgångar. 3 lager grundfärg. Ca 3 lager silver eller blått och sedan ca 2-3 lager klarlack. Jag lackade också ramen....där går det mer färg än man tror då mycket färg "sprutar förbi". Eftersom jag ofta bara lackade 3 saker samtidigt och tex 3 lager grundfärg (tror det var 16 delar ut och insida) och inte lackade silver/blått vått i vått så fick jag rengöra sprutan mellan gångerna. Sedan ska partierna mellan det blåa och silver maskas. Glöm inte klippa till en mall i papper dvs lägg den på framskärmen och klipp en mall efter guldfärgkanten och peta hål där skärmen har sitt staghål-då har du en referens när du maskar.
Det var riktig bilfärg-märks att det är skillnad i kvalitet (ej vattenbaserad-jag klarar inte lacka med en sådan) så färgen springer snabbt iväg och jag vill inte räkna ordentligt men jag vet att det var nog ca 1300:- (visst det finns lite över så jag kan lacka gräsklipparen också).

Hoppas det kan vara lite vägledning till vad du ska göra (och hur man kanske inte ska göra-säkert en och annan som tar sig för pannan när de läst ovan). I allafall kanske ovan ger dig en hint om alla moment det handlar om .
Tänk även på din hälsa. Använd skydd!!! Det blir snabbt mycket luft/färgdimma i rörelse i ett slutet garage.

Visst om man däremot kan kämpa på och få mer gjort vid varje tillfälle tror jag du kan kapa rejält med tid. Jag fick köra någon grej lite då och då efter jobbet vid 19 tiden och sedan ut i omgångar...

Glöm inte heller att en renovering ska vara kul.
Ha det så bra //Robban <!-- </EdIndex> --></div>