Sida 1 av 4

Vad håller sachsen för?

Postat: 05 mar 2012, 19:14
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar lite på hur jag ska få min champ att gå lite bättre, har ju en extra motor och en 17mm kyrkport liggandes på hyllan.
Nu är frågan om jag ska köra på en 5,5hk eller en 60cc?
(kommer att köra med 28mm avgass.)

På min 2000 har jag en 3 1/2hk men jag tycker mig känna att motorn tar stryk. Växlarna hoppar ur ibland bl.a. vill inte att detta ska hända med min 3vxl. Klarar en 3vxl fot av 5,5hk alt 60cc i längden? Någon som kört med något av dessa trim en längre tid? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 mar 2012, 19:24
av patrikh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som 15åring hade jag 3pet fot, lite filad 60cc, 17bing och jamarcol dämp.

Den gick väldigt hårt ett par år, och klarade det bra konstigt nog :lol:

Flertalet gånger, minst 5 iallafall, så vibrerade skruvarna som håller ihop motorblocken ur, med resultatet att man såg tydligt att blocken delade lite på sig när man kopplade ur.. det resulterade i drastisk sänkning av oljenivån i motorn och antagligen en del tjuvluft i vevhuset..

Men jag tuffade alltid hem och skruvade ihop den och fyllde på olja och så var det bara att gasa igen :lol:

Så nog tål dom en del stryk dom gamla skrammelburkarna.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 mar 2012, 19:34
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätt renoverad går dom fint , min med 60cc+ går tyst och fint trots att den plågats hårt ända ifrån första metern , hade 60cc på en annan med 28 krök och ljuddämpare gick bra (billig blåsa) , bytte till 32 krök senare märkte ingen förbättring. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 mar 2012, 19:44
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är "samma" prylar i en sachs EKF, där vi kör med 80cc. Dom håller förvånansvärt bra för 80cc. Då bör dom hålla ännu bättre för sketna 60cc. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 mar 2012, 19:59
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj då hade jag lite fel uppfattning, nu ligger det en köpes annons ute och en säljes :) tack för alla kloka svar! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 mar 2012, 20:33
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara dom svenska modellerna som hade låg effekt,den finns i 4,3hp utförande i tyskland med 17mm kyrkport.
Kör den varianten på min till jobbet moppe,funkar perfekt.
Gått så i 4år,kommer nog gå några år till innan renovering.
Så den effekt du funderar på fanns i original utförande.
Trimma lungt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 12:41
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha då var en 60cc Jofrab inköpt! Montering och test sker nästa vecka... Ska bli kul att se om det är någon skillnad mot min 2000 med 3 1/2hk+12mm som jag tycker går bra, säkert 45-50km/h :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 13:19
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oldie skrev:Aha då var en 60cc Jofrab inköpt! Montering och test sker nästa vecka... Ska bli kul att se om det är någon skillnad mot min 2000 med 3 1/2hk+12mm som jag tycker går bra, säkert 45-50km/h :)
"Håll i hatten"
det borde bli en märkbar skillnad
Vad har du för gashantag?
Med "kyrkportaren" går det inte med "glidnippelhandtag" det blir bara 3/4 gas
Kolla att den ger fullt trottelutslag <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 13:25
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Det är "samma" prylar i en sachs EKF, där vi kör med 80cc. Dom håller förvånansvärt bra för 80cc. Då bör dom hålla ännu bättre för sketna 60cc. :wink:
ja så kan man också uttrycka sig. sketna vette tusan. en moped är en moped o inget annat!! de går att o vrida ur bra effekt med 50cc me! min flakis e rejält stark o då väger ju moppen sina kilon me. 100 kilo på flaket e nemas problemas o den har SKETNA 50cc! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 14:52
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snabbgashandtag bör monteras för riviga starter :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 15:50
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Rexxy skrev:Det är "samma" prylar i en sachs EKF, där vi kör med 80cc. Dom håller förvånansvärt bra för 80cc. Då bör dom hålla ännu bättre för sketna 60cc. :wink:
ja så kan man också uttrycka sig. sketna vette tusan. en moped är en moped o inget annat!! de går att o vrida ur bra effekt med 50cc me! min flakis e rejält stark o då väger ju moppen sina kilon me. 100 kilo på flaket e nemas problemas o den har SKETNA 50cc!

Ojdå, någon som haft en dålig dag?

Jag jämförde 80cc med 60cc, och menade då att 60cc inte ger lika mycket effekt som 80cc. Säger inte att 60cc är dåligt, har ju själv en 60cc cylinder på en moped. 50cc är inte heller dåligt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 15:57
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag åker ju 50cc på alla mina mopeder
Det funkar ju för mig också <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 15:59
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ju trots allt mopeder. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 16:01
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ska vi inte börja med "En moped är 50cc och 1hk" diskussion. Den åsikten är väldigt delat, och alla har rätt till sin egna åsikt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 mar 2012, 16:04
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Nu ska vi inte börja med "En moped är 50cc och 1hk" diskussion. Den åsikten är väldigt delat, och alla har rätt till sin egna åsikt.
alla har olika åsikter men jag tycker ekf är lite fusk för då är det ingen moped längre <!-- </EdIndex> --></div>