Sida 1 av 1

Vit Skoterett nästan klar..

Postat: 07 apr 2009, 20:57
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har renoverat en skoterett under ca 10 år, inte för att jag varit pedant utan för att det saknats/slarvats bort delar och tid och ork... men i slutet på förra sommaren hoppade den igång.

Slänger in lite bilder i denna tråd allt efter som något händer.

Sommar 2008

Bild

Bild

Frun som kör på bilden, mitt arsle som syns på andra bilden... då vi var försenade blev mopederna trailerqueens till moppecruisingen i borlänge 08. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 apr 2009, 21:07
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin Och kul att det fins någon som har en sådan pakethållarväska, även jag råkar ha en. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 apr 2009, 21:24
av Pierre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Japp har en själv med passar kanon till compacten <!-- </EdIndex> --></div>

todo

Postat: 08 apr 2009, 06:43
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->... men som alla skoteretter så går den inget vidare... den blir varm och orkeslös. Detta är antagligen den första årsmodellen utan några fabriksåtgärder mot värmen.

På planeringen:

* Byta ut och arkivera paddan
* tjockare insugspackningar
* luftburk / slang till friskluften
* 15 kugg drev
* backspeglar (?)
* Stänkskydd bak
* hitta / tillverka dekorlisterna till fotplattan.
* Koppla el, då den är obefintligt
* Wire till choke
* Wire till frambromsen
* Dekal till fronten
* Dekorlister till plåtfalsarna.

Angående ljuddämparen, är det 28mm universal på alvars + 28mm krök som gäller? Passar det rakt på?

15 kuggs drev är det en vettig grej på en slö otrimmad maskin? Den övervarvar så läskigt.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2009, 11:11
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har själv funderat på att dreva upp men å andra sidan behövs kraften i uppförsbackarna när man som jag numera kvalar in på tresiffrig vikt... :roll:
Du har all orginalkylning monterad (svänghjulsfläkt med kåpor, insugsslang till luftburken), antar jag? Själv har jag byggt in en likriktare och monterat en stor 12V datorfläkt innanför gälarna på höger sida för extra kylning. Hann dock inte testa några längre sträckor innan motorn nöp (knappast av värmeslag dock, det var flera minus ute). Det går förstås att ta upp fler gälar som de gjorde från fabrik på senare år eller kanske montera en tåligare motor (Sachs fläktkylt?) men det är ju frågan hur mycket avsteg från orginal man vill göra på en så pass ovanlig maskin. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2009, 11:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På första modellerna kapade vi paddan på mitten, rensade ur och svetsade ihop :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2009, 12:40
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var kan man förresten köpa 15-taggarsdrev till Flinta? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2009, 14:34
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Fin Och kul att det fins någon som har en sådan pakethållarväska, även jag råkar ha en. :shock:
Den är ett ovanligt MCB tillbehör till Compactens pakethållaren. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: todo

Postat: 08 apr 2009, 14:39
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lenne skrev:
På planeringen:

* Byta ut och arkivera paddan
* Dekal till fronten
* Dekorlister till plåtfalsarna.

Angående ljuddämparen, är det 28mm universal på alvars + 28mm krök som gäller? Passar det rakt på?
Vilken snygg Skoterett!!!! :drewl:

*Skoteretten har en mycket speciell krök och den finns inte att köpa, men ljuddämparen är en vanlig 28.
*Dekorlist till front/plåtfalsarna finns på Autoparts. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2009, 16:08
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha.. då lär jag låna kröken från paddan om jag ska byta, dvs skära loss den. hmm.. inte så frestande.

Frågan är hur mycket paddan gör för motorrumstemperaturen. Det skulle ju gå att värmeisolera med moderna tekniker...

Jag har alla motorkåpor men inte slangen och luftburken så jag tänkte lösa det på något vackert dätt. Den gick bara ett par timmar förra året men då den varit i släkten sen ny är värmeproblemet väl dokumenterat.

Och vill jag byta huv har jag ett skoteret vrak med gälar..

Autoparts! tack för det tipset! Sneglade på örebro agentur som verkar ha också..

Skall rota igenom lortlådan där det andra vraket ligger.. kanske tom har en krök med lite tur. <!-- </EdIndex> --></div>