Sida 1 av 2

Centrum/Monark M55 -56 - Nu med bilder och på hjul!

Postat: 08 apr 2009, 14:32
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klippt från min tråd på Speedriders:

28/10 -2008
Här kommer en liten kort beskrivning av mina projekt:

Det första projektet var/är troligtvis en Monarped M30 från 1954 ned Pilotmotor. Den köptes från början av min bror, men slitna lameller och en felaktig förgasare (Bing med flänsfäste som våldats på original insugsrör) och allmänt dåligt skick fick honom att tröttna ur och mig att förbarma mig över projektet. Den fick sedan stå och mogna några år innan jag äntligen fick ett eget garage.

När sedan polaren Per (Majesty) köpte en Roulette (verkar lite chansartat tycker jag..) så blev suget för stort, så jag följde med honom till Falun för DAK:s marknad nu i somras, i jakt på en förgasare. Väl där så fick jag reda på att det skulle vara en Pallas F 8/9-förgasare, inte en Bing som jag först hade trott. Detta visade sig vara en liten utmaning (för att inte säga ett litet h**vete) att hitta en dylik då alla säljare bara skakade på huvudet när jag frågade.

Så hittade jag en till, som jag trodde, exakt likadan Monarped som jag redan hade, med förgasaren hängande i gasvajern. Febrig av längtan till en korrekt förgasare och långsamma, vibrerande turer kring grannskapet så frågade jag säljaren om jag fick köpa förgasaren. Svaret blev nej, men när jag hörde priset på hela mopeden så slutade det med att vi fick åka till en närbelägen bensinmack för att köpa spännremmar, för nu åkte hela maskinen med i skuffen på Majestys inte helt villiga BMW.

Motorn fick jag med i icke komplett skick i en isärskuren plastdunk, lortig och rostig.

Efter en snabb avsyning så kom jag fram till två saker: Dels var skicket på nyinköpet betydligt bättre än den gamla, dels så kunde jag av okända ( ) skäl inte börja med projektet förrän lägenhetsrenoveringen var klar. Märkligt hur fysikens lagar fungerar. Nåväl, hjullager, styrlager osv var oväntat glappfria och rullade lätt och mjukt. Av den anledningen så beslutades att det fick bli nyinköpet som skulle sättas fart på först.

Nu har jag dock äntligen fått lite tid att sätta igång!

Statusen på projektet just nu:

Alla motordelar från bägge motorerna ligger nu rengjorda och avfettade i verkstaden. Kolv och cylinder från "Gammelmotorn" är i överraskande bra skick (kunde jag så skulle jag kyssa mannen som beslöt att det skulle vara stålfoder istället för krom!), nya ringar så ska det vara OK.

Ramen står och gottar sig i avfettning och ska även dem rengöras innan rundsmörjning och allmän uppfräschning.

Ambitionsnivån är att se till att allt fungerar, byta det som behövs för detta och som inte kostar så mycket. Låta bli andra kosmetiska åtgärder än en ordentlig tvätt och rengöring och åka med patinan.

------------------------------

7/4 2009

Nu är jag igång så smått igen. Pga ordningen i mitt garage så kommer inga bilder riktigt än

Status just nu:

Motorn utvärderad, ett vevlager med tillhörande packbox ska bytas, liksom kolvringarna. Cylindern kärleksfullt honad, alla motordelar är noggrant rengjorda. Blockpackningen är oskadad men ska givetvis bytas. Fungerar "packning på tub" eller måste jag anställa min papperspyssligt lagda flickvän till att skära/klippa ut en ny av packningspapp?

Hjulnav fram och bak isärtagna, rengjorda, nyfettade och ihopdragna igen. Har lite problem med ett lager bak som inte riktigt vill gå in som det ska, men det ska vara fixat nästa gång jag skriver något. Frambromswire är uppsmord. Nytt däck bak har plockats från M30:n. Framdäcket (av märke Trelleborg Moped) var sprickfritt och höll fortfarande luften!

Saknade delar:
Kolvringar, lager, packbox, tändsystem (arkiverades på ett sånt där bra ställe i somras i samband med att mina föräldrar flyttade från sitt hus och jag förbarmade mig över det mesta av garageinnehållet. Finns, krävs bara lite arkeologi.). Vajrar, nipplar, skruvar o dyl för några hundra. En ny drivrem. Lameller.

Absolut deadline är 30/5 då det är mopedrally i Borlänge, är den inte klar innan dess så säljer jag eländet och börjar med knyppling istället
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 apr 2009, 17:34
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite monologvarning här, men jag fortsätter, helt utan hänsyn till om någon vill läsa det eller inte :wink:

9/4

Fortsatte med baknavet som hade trilskats lite. Sjuttiofjortonde gången jag satte ihop allting på precis samma sätt som de andra gångerna så hoppade allt på plats. Det irriterar mig lite att jag inte vet varför.

Satte på ett nytt Nokia Kurir 24x2" bak och pumpade båda däcken. Jävlades en stund med brickor och remspännare till bakhjulet innan jag fick allt på plats medan jag lyfte med ena handen.

Sedan skruvade jag dit tanken och trampade runt ett par varv på gården, bara för känslan, motivationen och för att känna efter om bromsarna fungerade, naven inte var för hårt eller löst åtdragna osv.

Frambromsen kräver lite jobb, förhoppningsvis så räcker det med att spänna vajern lite grann, i övrigt fungerade allt tillfredsställande!

Nu sitter jag inne i stugvärmen och mäter upp lagret och packboxen jag behöver och laddar inför marknaden i Avesta imorrn!

Lagret har för övrigt måtten 15x32x8 och packboxen 15x24x7. (IDxYDxB)


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 apr 2009, 20:14
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagret heter 16002 och är inte ovanligt, dvs finns att köpa där man köper lager (tex Nomo, momentum eller din lokala järnhandel). Packboxen är inte heller ovanlig utan finns (troligtvis) på samma ställe. Se upp för överpriser på marknader. Ofta kan man hitta "sällsynta" lager och på vilket industrilager som helst... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 apr 2009, 20:32
av Lenne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart du hinner till Borlänge-deadlinen.

Hälsningar från skäve. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2009, 03:36
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Lagret heter 16002 och är inte ovanligt, dvs finns att köpa där man köper lager (tex Nomo, momentum eller din lokala järnhandel). Packboxen är inte heller ovanlig utan finns (troligtvis) på samma ställe. Se upp för överpriser på marknader. Ofta kan man hitta "sällsynta" lager och på vilket industrilager som helst...
Tänkte handla av Jofrab eftersom de har lameller också :) Ska nog kolla om Momentum är billigare först.
Lenne skrev:Klart du hinner till Borlänge-deadlinen.

Hälsningar från skäve.
Tack för den! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 apr 2009, 13:31
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, jag har missat din tråd. Tycker att det är kul och intressant att följa renoveringar på mopeder, och lite extra skoj när mopederna är av tidig modell.

Hoppas du fyndar på marknaden! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2009, 12:46
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Oj, jag har missat din tråd. Tycker att det är kul och intressant att följa renoveringar på mopeder, och lite extra skoj när mopederna är av tidig modell.

Hoppas du fyndar på marknaden!
Jag ska försöka hålla er uppdaterade! Marknaden var mest skit, för övrigt :/

12/4

Liten, mycket liten uppdatering:

Har hittat tändsystemet nu, kondensatorn verkar ha fått fötter (stefa med skruv) och tändspolen är en "mumie". Värt att byta spole även om den fungerade tidigare?

Kondensatorn ska bytas i vilket fall som helst.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2009, 19:22
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar inte byta något som fungerar men har jävlats med stefa spole på min Novolette ine på tredje spolen funkar perfekt lindning kan tyligen släppa in fukt i spolen och bränna av tråden så den funkar tils den blir varm lägger av kallnar funkar igen.Så den kan funka i många år men ska du ha en ny så leta en som är gumerad blå efter 1958. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2009, 22:03
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag brukar inte byta något som fungerar men har jävlats med stefa spole på min Novolette ine på tredje spolen funkar perfekt lindning kan tyligen släppa in fukt i spolen och bränna av tråden så den funkar tils den blir varm lägger av kallnar funkar igen.Så den kan funka i många år men ska du ha en ny så leta en som är gumerad blå efter 1958.
Passar en blåing? Har en (äkta Stefa) sådan på hyllan nämligen.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2009, 10:16
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja dom äldre blå är 49cc mått på,du kan ochså byta till ett boschsystem om du hittar det äldre med mindre kona i svänghjulet fördelen med det är att dom nya spolarna passar ,brytare och konden sator. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2009, 12:42
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Ja dom äldre blå är 49cc mått på,du kan ochså byta till ett boschsystem om du hittar det äldre med mindre kona i svänghjulet fördelen med det är att dom nya spolarna passar ,brytare och konden sator.
Då ska jag hålla ögonen öppna, lättare med reservdelar då :) (krångligt nog med Pallasförgasare..) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 apr 2009, 14:32
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->16/4-2009

Liten uppdatering. Beställde lager, packbox, kondensator och lameller från Cykel och Motor här i Säter idag. Skulle vara hemma i början på nästa vecka :) Sen blir det skruva av! <!-- </EdIndex> --></div>

Ett steg framåt och två steg bakåt..

Postat: 25 maj 2009, 06:46
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fortsätter monologen.. Har slängt ihop skönheten nu (och kommit fram till att det är en M57) och hunnit provköra. Tyvärr går den som ett lass skit :( . Symptomen är som följer: Den startar (om än med viss ovilja) och går, men orkar inte accelerera över huvud taget, däremot så håller den hastigheten man trampar upp den i. Det saknas också varje form av tomgång.

Eftersom tändningsinställning inte gjorde någon som helst skillnad så är det inte där problemet ligger, och eftersom den gick precis lika med en Bingförgasare istället för originalets Pallas så antar jag att problemet inte ligger där heller.

Återstår kompression (i min värld, i alla fall..). Topplocket befanns vara tätt, däremot så har jag själv tillverkat blockpackningarna, något som känns som en felkälla bara det :wink: . Mer kompetent hjälp med sådana har tillkallats så i eftermiddag så blir det att klyva motorn igen :/

Den här klyvningen ska jag faktiskt ta bilder på. Note to self: No more tattarlösning! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 maj 2009, 10:08
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad trist att klyva igen, men jag tror du har rätt i att den drar tjuvluft. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Ett steg framåt och två steg bakåt..

Postat: 26 maj 2009, 19:49
av majesty
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Teedee skrev:Fortsätter monologen.. Har slängt ihop skönheten nu (och kommit fram till att det är en M57) och hunnit provköra. Tyvärr går den som ett lass skit :( . Symptomen är som följer: Den startar (om än med viss ovilja) och går, men orkar inte accelerera över huvud taget, däremot så håller den hastigheten man trampar upp den i. Det saknas också varje form av tomgång.

Eftersom tändningsinställning inte gjorde någon som helst skillnad så är det inte där problemet ligger, och eftersom den gick precis lika med en Bingförgasare istället för originalets Pallas så antar jag att problemet inte ligger där heller.

Återstår kompression (i min värld, i alla fall..). Topplocket befanns vara tätt, däremot så har jag själv tillverkat blockpackningarna, något som känns som en felkälla bara det :wink: . Mer kompetent hjälp med sådana har tillkallats så i eftermiddag så blir det att klyva motorn igen :/

Den här klyvningen ska jag faktiskt ta bilder på. Note to self: No more tattarlösning!
Snabba på nu jag är redan klar med min och är redo för en tur :)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>