Sida 1 av 1

Ilo, hur mycket kan jag plana ?

Postat: 13 mar 2012, 21:58
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall lämna en cylinder för omborrning, skall bli 40mm
tänkte samtidigt slänga med en topp för planing

Har sett maxplanade Ilotoppar, men funkar det när man kör Flintakolv ?
man får väll lite bonuskomp med den kolven, och det är ju inte bra att ha för mycket <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2012, 22:07
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågan är om du får "bonuskomp". JLO-kolven har väl aningen rundare överdel än Flinta-kolven. Däremot måste det ju finnas plats för den något något högre ytterkanten som Flintakolven har.
Själv filade jag lite runt om på min Flintakolv så att den inte var högre än JLO-kolven.

Det finns fler här på forumet som har andra lösningar vet jag, t.ex. dubbla cylinderfotspackningar.

Avvakta några fler kommentarer. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2012, 22:26
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen aning, har bara läst tidigare att man måste justera för den högre kolven, antingen i toppen eller på kanten på kolven
men att man skall få bättre komp, vilket borde vara sant då kolven går högre

men om flintan är planare så lär det ju inte bli någon skillnad direkt
och frågan är då hur en planing ställer till det
hur mycket kan man slipa av på kolven ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2012, 21:54
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bump :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2012, 22:12
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så långt ifrån expert i frågan man kan komma.
Om jag emellertid förstått rätt så flyttas momentkurvan uppåt med varvtalet med högre komp. Rätta mig om jag har fel ni som kan.
Det skulle innebära att med standardkomp blir motorn mer körbar på lägre varv.
Då kan man själv välja vad man föredrar.

Som sagt rätta mig om jag har fel!!!! :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2012, 22:15
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo,Man kan se på gammla stationära motorer att det är ett stort förbränningsrum. Det för att få ett bra vrid i motorn. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2012, 22:19
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad, då har jag inte fattat helt fel i alla fall. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 22:23
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag hade en 39:50mm kolv och ett helt planat topplock fick jag göra förbrännings rummet lite större i diameter så kolven inte slog i :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2012, 21:34
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Maxplanat ?

Bild

:?

/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 sep 2012, 06:14
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintakolven är planare än JLO-kolven så någon bonuskomp blir det inte, tvärtom. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 sep 2012, 12:06
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:Maxplanat ?

Bild

:?

/ P
Har du distanshylsor under muttrarna ? <!-- </EdIndex> --></div>