Sida 1 av 3

Etanol i sachsen?

Postat: 15 mar 2012, 06:31
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Tänkte testa etanol i min Compact,kommer ha tillräckligt med förgasare för ändamålet. Undrar dock vilken 2- taktsolja jag behöver?
Har hört att vanlig 2- t olja gärna separerar?

Sen kanske ni kan varna mig om andra saker som inte alls blir bra med etanol i gammal moppe!

/ M <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 06:48
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går faktiskt att köra med ganska så många oljor till E85.
Tricket för att få det att blanda sig är att pytsa i lite T-röd för att bryta ytspänningen som gör att vätskorna har svårt att blanda sig.
INGET jag provat själv, utan jag körde på Castrol R40 den korta stunden jag använde E85. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 07:43
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jim på classic motor testade det(kanske finns artikel på nätet)
En god idé är att innan varje körtur skaka om moppen så bränslet
blandar om sig...då viss olja kan skikta sig mot E85 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 11:26
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns artikeln: http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110331/e10-i-moped

Finns en bra tidningsartikel i Classic Motor på det här ämnet från 2011 också. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 12:09
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxen har kört på etanol. Han skriver nog när han vaknat. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 15:38
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->provat i tre motorer. än så länge bara av nyfikenhet.
1. i min erlan innan jag renoverade den. : orginal gjutjärncylinder som en 15-åring kört en 17mm borr genom insuget på, i övrigt orörd. orginal otrimmad encarvi med ställbart. Den motorn blev mycket rappare på e85.

2. sachs 3vxl fot med orörd gammal s.k. 5,5a troligen zeta och en dellorto UA19 med ställbart munstycke. Märktes ingen skillnad.

3. sachs 2vxl balanserad, mycket noggrant chimsad, justerad överallt där polisen inte har mätvärden. :twisted: borrad 6:e överdim. 52 i huvudmunstycke. den fick jag inte tillräkligt med e85 genom förgasaren med ställbart munstycke. bing 1/8,5/14. behöver antgligen borras i kanalen mellan flotörhus och munstycke.

min lärdom av det hela: mopeder som har en trång strypning i insuget och fullt flöde i resten av cylindern kan gå betydligt bättre på e85. och dra nytta av den kylande effekten hos sprit.
exempelvis puch och treväxlade suzuki K50

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 16:02
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Braxen har kört på etanol. Han skriver nog när han vaknat.
Godmorgon
Det här med E85 började med min gamla 240 Där fick jag borra munstycket som nålen går i (SU förgasare) Först gjorde jag bara det och åkte ett tag, Men den var väldigt törstig (1.5l/Mil)
För att få ner förbrukningen planade jag toppen (3.5mm :shock: ) och då gick den på ca 1.3 men den gick ungefär som förut

Sen prövade jag med moppen Jag gjorde lika som på bilen (borrade munstycket vid nålen) Jag minns inte riktigt storleken men arean (hålets minus nålens) skulle ökas med 25% det var några tiondelar.

Det som satt på då var en tysk "femhalva" med min "garageportare" , samma som nu.
Sen åkte jag med R40 . Jag tyckte nog den gick bättre än med bensin men den sotade nåt "överdjävligt"
och det luktade "skunk" efter den... :roll:

Lika "gott" som R40+bensin luktar , Lika illa luktar det med R40+E85.

Jag slutade för att det blev lite mycket olika dunkar att hålla reda på hemma (Sachs o puch o e85 + Folkracesoppa m.m.) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 18:01
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jätteintessant läsning! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 18:26
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php,

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2012, 19:59
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag testade med E85 så blandade jag med Klotz Kl-200. Det funkade bra och den sotade inte. Svårt att definiera doften men tyckte den luktade rätt så gott. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2012, 16:59
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad behöver man göra för att kunna köra på e85 på en monarped med ilo g50 och bingförgasare, är det bara ett skruva till en fetare blandning på munstycket? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2012, 17:26
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Olle881 skrev:Vad behöver man göra för att kunna köra på e85 på en monarped med ilo g50 och bingförgasare, är det bara ett skruva till en fetare blandning på munstycket?
Jag skulle bara prova. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2012, 17:51
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man är lite osäker på om det funkar så kan man ju alltid blanda i bensin.
Själv har jag kört 50/50 i Ilon och det var inga problem. Dessutom kan man blanda med vilken 2-takts olja som helst utan problem. Sen är det ju bara att öka mängden sprit vartefter om man vill. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2012, 21:25
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men kommer det bli något billigare att köra 50/50 än med bara bensin?
ilo55cc skrev:Om man är lite osäker på om det funkar så kan man ju alltid blanda i bensin.
Själv har jag kört 50/50 i Ilon och det var inga problem. Dessutom kan man blanda med vilken 2-takts olja som helst utan problem. Sen är det ju bara att öka mängden sprit vartefter om man vill.
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2012, 22:19
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite billigare blir det väl,eftersom motorn inte behöver så mycket mera bränsle.Själv gjorde jag det mest som ett interssant prov. Bränslepriset spelar väl inte så stor roll med en moppe som drar ett par dl per mil <!-- </EdIndex> --></div>