Jockeb's Suzuki K50...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bengtgoar
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2021, 02:56

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av bengtgoar »

Det stora vita kärlet på höger sida, vad är det?
Köpte en k50 förra veckan och nu när jag kollar så är oljan i det kärlet gul.
Min är från 1983.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av TolvNollNio »

bengtgoar skrev: 14 nov 2021, 20:19 Det stora vita kärlet på höger sida, vad är det?
Köpte en k50 förra veckan och nu när jag kollar så är oljan i det kärlet gul.
Min är från 1983.
Intressant. Hur vet du att den är från -83?
Blå/vit Monark 1209
bengtgoar
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2021, 02:56

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av bengtgoar »

TolvNollNio skrev: 15 nov 2021, 03:54
bengtgoar skrev: 14 nov 2021, 20:19 Det stora vita kärlet på höger sida, vad är det?
Köpte en k50 förra veckan och nu när jag kollar så är oljan i det kärlet gul.
Min är från 1983.
Intressant. Hur vet du att den är från -83?
Sökt via ramnummer på https://suzukimoped.se/teknik-och-tips- ... din-moped/
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av Skåning »

1983 var det första året med (det återinförda) CCI-smörjsystemet. Så den vita tanken innanför höger sidokåpa är till det och ska därför lämpligtvis innehålla någon form av 2T-olja.

Oljan doseras och pumpas in i motorn av en vevaxeldriven pump, styrd utefter gaspådrag. Vanligtvis sker det med huvudmängden in via insuget, men även en mindre dos direkt ner och in till ena ramlagret. Därav att det vanligtvis fungerar dåligt att ersätta det med enbart oljetillsats i bensinen. Lite beroende på generation av motor av dessa.
Andreas.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av ESGEE »

K50 är alltid kul att se, den ser mycket bra ut. Har en 79a som ej gått på 30+år dessutom plocka man delar av den 88-89 är dvs totalobjekt :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
bengtgoar
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 sep 2021, 02:56

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av bengtgoar »

Skåning skrev: 16 nov 2021, 11:25 1983 var det första året med (det återinförda) CCI-smörjsystemet. Så den vita tanken innanför höger sidokåpa är till det och ska därför lämpligtvis innehålla någon form av 2T-olja.

Oljan doseras och pumpas in i motorn av en vevaxeldriven pump, styrd utefter gaspådrag. Vanligtvis sker det med huvudmängden in via insuget, men även en mindre dos direkt ner och in till ena ramlagret. Därav att det vanligtvis fungerar dåligt att ersätta det med enbart oljetillsats i bensinen. Lite beroende på generation av motor av dessa.
Så om man skulle ta bort seprata oljesmörjningen skulle moppen riskera skära då?

Det dåliga med sparat smörjning är ju om smörningen lägger av på något sätt.
Jan en förgasare och andra delar krångla så kan väl smörjningen också göra det?
Och det vill man ju absolut inte ska hända.

För mig känns det säkrare att blanda olja i benisinen direkt men det kanske inte går på denna?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av SS440-80 »

Separatoljesmörjningen ska ge ungefär 2% oljeinblandning.
Är du orolig, så slå i 1% i tanken, då skär den inte om separatsmörjningen fallerar. Möjligtvis så nyper kolven i cylindern, men det är bättre än lagerhaveri. Och 3% totalt är inget som inverkar nämvärt på vare sig rök eller motorgång.
Och så länge separatsmörjningen funkar, så håll koll på förbrukningen genom att tanka både bensin och olja. Då kan du räkna ut oljeprocenten, och vet även om automatiken börjar att krångla.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av Skåning »

Nja, som jag skev innan så fungerar det tyvärr inte att köra utan smörjning via CCI-systemet på dessa motorerna!
Detta då det sitter en skålformad bricka runt ena ramlagret (det på svänghjulsidan) som gör att bränsleblandningen inte kommer fram till det, samt att smörjningen till storändan på vevstaken också får all smörjning via smörjsystemet.

https://suzukimoped.wordpress.com/2012/ ... ljesystem/

Tro mig, jag har tyvärr (av ren okunskap) testat! :roll:
Inte ens med 4% inblandning av en bra 2T-olja funkade det, slutade med en skuren vev och ett ramlager efter typ 10 mil... :cry:

Om man nu tvunget vill köra utan separatsmörjning så måste den skålade brickan avlägsnas (och ersättas med ett lika tjockt shims) samt vevstaken bytas till en "öppen modell" eller modifieras till en motsvarande sådan i storändan. Och såklart plugga smörjkanalen i blockhalvan.
Har gjort så på två K50 motorer nu och de fungerar bra efter "ombyggnaden", men har inte vågat gå ner till 2% oljeinblandning och lär nog inte prova med det heller då jag kör alla min mopeder på 4 %.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Jockeb's Suzuki K50...

Inlägg av SS440-80 »

Ajdå, så pass kinkigt... :hmm:
Ja, då ska man lyssna på dem som skaffat sig erfarenhet den hårda vägen :thumb:
Skriv svar