Sida 1 av 1

Moppen går tre bara sekunder åt gången

Postat: 23 mar 2012, 14:52
av Daladurango
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Björn Borg-moppe (Crescent 1262) som jag köpt i säcken.

Efter att ha pumpat däck, oljat kedja, bytt tändstift samt skaffat luftburk med tillhörande chokereglage har jag nu lyckats få den att starta.
Motorn startar ganska lätt men går sedan bara ett par sekunder innan den tycker att det är nog.
Jag har blåst rent lite i förgasaren via trotteln och luftskruvsöppningen, men inte mer. Och hjälpt har det inte gjort heller.

Är tacksam för tips om vad som kan vara fel och vad jag skall göra.

Motorn är en Sachs 504, en automathistoria med trampor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2012, 15:57
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då kan munstycket stå lite lågt pröva skruva upp det lite :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2012, 15:58
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är inget proffs, men tror att det är nålen som är för liten. Sätt dit ett ställbart munstycke.
Kan också vara så att avgassystemet är tätt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2012, 16:19
av OutbackJack
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla att det kommer bensin ur slangen till förgasaren
när du lossar den..
Låter som flödet tank -> förgasare är mer än dåligt.
Sk-t i tanken kanske??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2012, 16:23
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riv av luftburken , för att kolla om den går då <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2012, 16:50
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->plocka ner förgasaren i molekyler o blås rent. låter som att den inte får bensin hela tiden. även soppakran.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 apr 2012, 18:01
av Daladurango
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tömt gammal och fyllt på ny bensin, rengjort soppakranen, plockat ner och blåst rent varenda millimeter jag kunde finna i förgasaren men det hjälper inte. Kompisen provkörde och märkte att den lille mopeden går betydligt längre än tre sekunder om man håller in pys- och centrifugalkopplingen. Men så kan man ju inte hålla på.

Se själv denna video på Youtube

Tacksam för goda teorier och rena spekulationer. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 apr 2012, 18:44
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom du trycker in pysen så sänker du kompressionen då orkar den ge gnista så det räcker därför tror jag felet ligger i tändspolen eller kondingen men kan ha fel det var nära en gång förut men det var en missuppfattning bara :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 apr 2012, 21:57
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Exakt, Cobra! Jag skulle se över tändsystemet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 apr 2012, 06:12
av OutbackJack
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Exakt, Cobra! Jag skulle se över tändsystemet.
Turkmeket är ju att prova med att knacka ihop avståndet på stiftet, 0.2mm t ex.
Mindre avstånd.= lägre tändspänning behövs, lägre krav på tändsystemet.
Inte en permanent rep men en diagnoshjälp. <!-- </EdIndex> --></div>