saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarvisningsbild
CountDynamo
Inlägg: 72
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Göteborg

saxoped 1125b, renoverings/RAT - projekt.

Inlägg av CountDynamo » 17 aug 2013, 12:02

Hej, tror det har blir mitt första inlägg. Har tittat runt på forumet ett tag och hittat några intressanta trådar :)

Till saken, jag har fått ett stycke saxoped 1125b av min far, dels för att jag vill ha en moped igen och att den jag körde när jag var i den yngre mopedåldern var bara till låns av farsan.
Objektet har stått ute (läs: lutad mot ladugårdsvägg utan tändstift sedan nån gång på 70-talet.), så den har en fin patina på hela chassit, jag trodde till en början att den var mörkbrun i färgen men har tydligen en gång varit duvblå enligt min far.

Jag har några tankar på hur jag ska fixa iordning den. Inget är spikat med vissa lockar mer än andra.
1: Originalskick, allt vad det innebär och så långt pengarna räcker.
2: Blank- eller mattsvart.
3: Militärgrön.
4: Patina (rat-stuk).

På alternativen 2-4 så funderar jag även på om man ska hänga på en fotväxlad motor, men det kan nog lätt bli ett större projekt än vad jag tänkt mig.

Bilder på skärmar, ram, tank och kedjeskydd kommer jag ta nästa vecka då jag ska hem till päronen och hälsa på lite. Motorn har jag hemma hos mig och är den del av mopeden som jag tänkt fixa först om jag inte väljer att fixa en fotväxlad motor.

Jag hoppas att ni inte kommer hata mig om jag väljer att göra något som inte är original. Men jag vill att det ska synas att det är min moped och att den är minst lika unik som jag :)
Men kom gärna med tips, synpunkter och konstruktiv kritik.
Senast redigerad av 1 CountDynamo, redigerad totalt 5 gånger.
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).

Monarscoot
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 mar 2012, 00:00
Ort: Linköping

Inlägg av Monarscoot » 17 aug 2013, 14:03

Jag röstar på patina/rat - finfin patina är omöjligt att återskapa och går du inte lös för hårt med vinkelslipen kan du ju alltid göra en originalrenovering om du skulle ångra dig. Fotväxlat? Varför inte - men behåll alla originalprylar!

Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri » 17 aug 2013, 16:25

Fotväxlat gör ju det hela mycket roligare i min mening.
Rat/patinerat skick är nog min favorit, men ibland funkar det ju inte utan att lacka om vissa delar. Då är mattsvart klart bäst!
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt

Användarvisningsbild
CountDynamo
Inlägg: 72
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Göteborg

Inlägg av CountDynamo » 19 aug 2013, 03:11

Monarscoot skrev:Jag röstar på patina/rat - finfin patina är omöjligt att återskapa och går du inte lös för hårt med vinkelslipen kan du ju alltid göra en originalrenovering om du skulle ångra dig. Fotväxlat? Varför inte - men behåll alla originalprylar!
Det beror väll lite på hur pass mycket rost(patina) det är också,
om jag kommer ha patinan kvar eller lacka om den.
Ja, det var ju något sånt jag tänkt att det skulle bli,
att jag har kvart allt som är orginal, så långt det går, men bara byter ut motorn till en fotväxlad. :)

Naeri skrev:Fotväxlat gör ju det hela mycket roligare i min mening.
Rat/patinerat skick är nog min favorit, men ibland funkar det ju inte utan att lacka om vissa delar. Då är mattsvart klart bäst!
Exakt min tanke också, det kommer nog se lite häftigare ut men fotväxlad.
Jag gillar hur du tänker Naeri! :)
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).

Användarvisningsbild
CountDynamo
Inlägg: 72
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Göteborg

Inlägg av CountDynamo » 20 aug 2013, 14:45

Har nu bestämt mig att det finns två alternativ kvar och det är nr:
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)

Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).

Användarvisningsbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma » 20 aug 2013, 20:39

CountDynamo skrev:Har nu bestämt mig att det finns två alternativ kvar och det är nr:
2. Blank- eller mattsvart(blir matt svart om jag väljer detta alternativ)
och
4. Patina(Rat-stuk)

Oavsett vad så kommer jag försöka få tag på en fotväxlar sachsare, det som jag undrar är om senare motorer passar i fästena på chassiet?
Det är smalt motorfäste på den ramen,så en fotväxlad passar ej bolt on.
Du får trixa lite,på min så breddade jag och förstärkte lite.
Lycka till :thumb:

Användarvisningsbild
Kenneth_
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ » 20 aug 2013, 22:39

Typ allt du gjorde på din Selma :UH:
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs

Användarvisningsbild
CountDynamo
Inlägg: 72
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Göteborg

Inlägg av CountDynamo » 21 aug 2013, 14:50

selma skrev:
Det är smalt motorfäste på den ramen,så en fotväxlad passar ej bolt on.
Du får trixa lite,på min så breddade jag och förstärkte lite.
Lycka till :thumb:

Tack! Sånt som är jättebra att veta innan man börjar göra för mycket på ramen :)
Då är det väll bara att fixa en vinkelslip och en svets och lite skrot och en motor... :D

Som jag skrev tidigare, Bilder kommer under nästa vecka.
Ska fixa så bra bilder som möjligt...så jag kanske kan få en liten aning om hur mycket jobb det är på ramen, skärmar och tank. :)
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).

chaosmamba
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 apr 2012, 23:00
Ort: Vargön /Vänersborg

Inlägg av chaosmamba » 21 aug 2013, 19:59

Kör så det ryker. Jag röstar rat med mattsvarta detaljer. :shock:

Användarvisningsbild
CountDynamo
Inlägg: 72
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Göteborg

Inlägg av CountDynamo » 28 aug 2013, 17:47

chaosmamba skrev:Kör så det ryker. Jag röstar rat med mattsvarta detaljer. :shock:
Vilka delar isf?

Bakskärmen Vänster sida
Bild
Bakskärmen Höger sida
Bild
Bakskärmen Bakifrån
Bild
Framskärmen Vänster sida
Bild
Framskärmen Höger sida
Bild
Ramen
Bild
Emblemet, en äkta Crescent!
Bild
Gamla ägaren
Bild
Gaffeln
Bild
Kedjeskydden Ytter
Bild
Kedjeskyddet inner
Bild
Tanken Vänster Sida
Bild
Tanken Uppifrån
Bild
Tanken Höger sida
Bild
Pakethållaren
Bild


Måste säga att det är riktigt fin patina på den.
Så det avgör att det blir en RAT-moppe, men är inte säker på om det blir fot eller handväxlad...
Hittade delar till förgasaren, sidokåporna till motorn och lite annat när vi väl började rota bland grejerna. :)
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).

Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri » 28 aug 2013, 20:08

Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt

Användarvisningsbild
CountDynamo
Inlägg: 72
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Göteborg

Inlägg av CountDynamo » 29 aug 2013, 17:56

Naeri skrev:Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Det är ungefär det som är planen, måste bara få grejerna skickade och fixa en motor så är den i princip klar sen. :)

Ingen som vet av en 3-4 växlad sachs? :D
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).

Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri » 29 aug 2013, 19:53

CountDynamo skrev:
Naeri skrev:Skitsnygg patina! Bara skruva ihop och i med en 4växlad med 60cc på!
Det är ungefär det som är planen, måste bara få grejerna skickade och fixa en motor så är den i princip klar sen. :)

Ingen som vet av en 3-4 växlad sachs? :D
En köpesannons här på forumet brukar ge fin utdelning 8)
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt

Användarvisningsbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14789
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport » 29 aug 2013, 21:10

Bakskärm som inte är avbruten i bakkant hör inte till vanligheten.
Röstar på patineratskick.
//Jossan
Josefine Andersson

Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri » 29 aug 2013, 21:21

Raketsport skrev:Bakskärm som inte är avbruten i bakkant hör inte till vanligheten.
Röstar på patineratskick.

Med en lagom trimmad motor är den snart ett minne blott...
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt

Skriv svar