Till saken, jag har fått ett stycke saxoped 1125b av min far, dels för att jag vill ha en moped igen och att den jag körde när jag var i den yngre mopedåldern var bara till låns av farsan.
Objektet har stått ute (läs: lutad mot ladugårdsvägg utan tändstift sedan nån gång på 70-talet.), så den har en fin patina på hela chassit, jag trodde till en början att den var mörkbrun i färgen men har tydligen en gång varit duvblå enligt min far.
Jag har några tankar på hur jag ska fixa iordning den. Inget är spikat med vissa lockar mer än andra.
1: Originalskick, allt vad det innebär och så långt pengarna räcker.
2: Blank- eller mattsvart.
3: Militärgrön.
4: Patina (rat-stuk).
På alternativen 2-4 så funderar jag även på om man ska hänga på en fotväxlad motor, men det kan nog lätt bli ett större projekt än vad jag tänkt mig.
Bilder på skärmar, ram, tank och kedjeskydd kommer jag ta nästa vecka då jag ska hem till päronen och hälsa på lite. Motorn har jag hemma hos mig och är den del av mopeden som jag tänkt fixa först om jag inte väljer att fixa en fotväxlad motor.
Jag hoppas att ni inte kommer hata mig om jag väljer att göra något som inte är original. Men jag vill att det ska synas att det är min moped och att den är minst lika unik som jag

Men kom gärna med tips, synpunkter och konstruktiv kritik.