Anton heter jag och är hyfsat ny på forumet. Jag startade en tråd i forumets motordel för att be om hjälp med min moped som hade ett underligt läte för sig, men det är nu avhjälpt och mopeden fungerar som den ska. Därför tänkte jag att det är bättre om jag startar en ny lite mer generell projekttråd ifall någon är intresserad av att läsa om vad jag gör med min monarped, istället för att kidnappa min egen tråd och ta den ifrån det ursprungliga ämnet

Lite kort om min moppe då: Det hela började med att en kompis väckte liv i en gammal mopedtråd på ett annat forum där jag är medlem. Tog mig ca 0,3 sekunder från det att jag såg tråden tills jag kom att tänka på den där skruttiga gamla monarpeden som jag hittade på en loppis när jag var 12 men som jag aldrig fick köpa för päronen... Jag tyckte att den vore klockren för mig att lära mig meka på, så kunde jag köra på den när jag fyllde 15. Men föräldrarna tyckte den såg lite väl skruttig ut och att jag kanske aldrig skulle lyckas få liv i den, så de satte P för det projektet. Men jag har alltid velat ha en sån sen dess, monarpeden har bland det vackraste formspelet som finns på någon moped enligt mig... Så jag började googla bilder: "åh, vad fina... undrar vad de ligger på idag?" Ut på blocket: "nämen, det var ju inte så farligt. Där är en alldeles i närheten... jubileumsmodell, renoverad motor, fint patinerat skick... Hmm..." Sen var det kört

Såhär såg hon ut när jag köpte henne:
Tyvärr så skar ett ramlager på första provturen (nyrenoverad motor var det ja), så det blev att riva och renovera mer eller mindre direkt. Så beslutade jag mig för att göra jobbet ordentligt den här gången, byta ut alla lager, packboxar och packningar så jag vet att det säkert blir rätt och ordentligt gjort, och samtidigt passa på att trimma lite. Det tog bara en provtur att hinna tröttna på att puttra fram på ettans växel vid minsta lilla uppförslut