Volvo PV544 B16

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Volvo PV544 B16

Inlägg av mitofar »

HVA59 skrev: 24 jun 2021, 22:03
umekille skrev: 23 jun 2021, 18:42
HVA59 skrev: 21 jun 2021, 21:26 Okej, så baksidan av blocket, mot torpedväggen då... Får ta och kika närmare där och se om jag kan hitta något. Tackar för tipsen! :)
Kanske går bygga in en sådan med volvo originalskalan.
Bild

https://www.sagro.se/sv/artiklar/temper ... OkQAvD_BwE
Kanske det ja, ingen dum idee!
Fick faktiskt igång PVn idag, efter en del grejjande och felsökande, gick bättre än förväntat, gick till och med på den 23+ år gammla bensinen i tanken :)
Men det är lustigt, för jag hittar bara en givare på baksidan av motorn, och den sitter på toppen, för blocket är helt blokerat av "svänghjulskåpan", och resten av transmissionen, så jag tror itnte där kan sitta nån givare... Den givaren som sitter i topplocket går som sagt till oljetryckslampan, och när bilen startade så slocknade lampan, så det verkar ju som att det funkar? Tempsladden hänger fortfarande avklippt, vet inte vart den ska gå om inte till samma givare? nej det kan det ju inte göra...?
Tjenare!
Jag är ganska säker på att tempgivaren är ett kapillärrör som går från mätaren till bakkant på toppen. Det händer ibland att röret blir avkapat och isåfall får man antingen be om hjälp av instrumentmakare eller fylla eter och laga själv om man kan. På en B16-motor ska nog tempgivaren sitta i det tomma hålet bredvid oljetrycksgivaren på bilden.
nedladdning (2).jpg
Glad midsommar!
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av umekille »

Ring Jonas i Malgovik (Vilhelmina) Firma Jonas Veteranbilsrep
073 047 13 44 Han har kunskap i det mesta om gamla pv amazon duetter mm.
Reportage i blaskan.
https://www.vk.se/2020-04-17/han-renove ... -skonheter
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av mitofar »

Skärmbild 2021-06-26 143848.png
Skärmbild 2021-06-26 143848.png (191.7 KiB) Visad 2459 gånger

Här på bilden kan man se både vattentemp och oljetrycksanslutningarna på motorn.
Både denna och föregående bild har jag lånat från "Miper"s tråd på Garaget https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224185
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

Tackar så mycket för trådflyttet, och tackar för bilder/förklaringar Mitofar! Då vet jag hur det ligger till. Får ut och kolla på PV:n, men tror bara det var en plugg i det hålet på min. Ville mest vara säker så att Oljetryckslampan är rätt kopplad. Tempmätaren kan man ta tag i när man fått den att gå lite pålitligare. På tal om det, har haft en lite hektisk vecka och helg, men skulle provstarta den igen idag, dock utan hjälp, så kunde inte snapsa han i insuget bara sådär, och nu ville han inte starta, bara rök om den. Undrar om inte bränslet är för dåligt så att det inte vinner förbrännas som det ska vid kall motor. Ska nog slanga ur det eller nåt och hälla i lite nytt och fint så får vi se om den vill... En annan grej som behöver lite översyn nu är motorfästena. Det är väll gummiupphängingar på något vis, men på tomgång så ville hela motorn och växellådan i princip hoppa ur bilen så jag misstänker att det behöver bytas upphängningar. Och sen behöver bromsarna ses över. Pedalen går rakt i mattan, dock så börjar bromsarna ta precis när pedalen går i golvet så vem vet, kanske är det bara att fylla på lite mer bromsvätska och lufta lite... Får kolla lite på det :)

HSE skrev i "ditt nyaste inköp" att jag kunde prova med hjälp från Maskinist forumet, och ja, det är ett mycket bra forum som jag skriver på nån enstaka gång, men jag känner mig mer hemma här så jag börjar här :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

En rolig story, eller inte... Tyckte den gick lite orent när jag hade igång den då innan, ville dö av lite när man gasade försiktigt, men kom igång igen om man gasade på riktigt. Så jag tänkte byta bränsle i den. Konstigt nog så hade den en avtappningsplugg i botten på tanken? Visste inte att det fanns, men det var kanske inte så stor tanke på bränslestöld på den tiden... Desto bättre för mig, tappade av en då där 6-7 liter av nån svart sörja blandat med lite rostflagor... Luktade vedervärdigt minst sagt! Att den ens gått på detta är rena miraklet :shock:
I alla fall, hällde på ny bensin och skulle starta, men nej icke... Inget liv. Så provade att göra som första gången, snapsa lite bensin rakt i förgasaren. Och jo, lite baksmällar och sånt om där ju men inte mer... Kollade gnista, ja, gnista på alla stift. Sen efter en del försök så kom den igång med dunder och brak, men gick fruktansvärt illa, lät som en dålig gräsklippare ungefär. Så nåt var ju fel. kolla genom oljepåfyllningslocket, jaha, en ventil som inte rör sig cocos_acc.gif Av med ventilkåpan, två insugsventiler rör sig inte... Orsak, båda stötstängerna är ett antal centimeter för korta cocos_acc.gif Orsak? Båda ventilerna verkar sitta fast, går ej att rubba för hand, verkar skurna i sätena cocos_acc.gif cocos_acc.gif cocos_acc.gif
Förstår inte hur de kunnat skära medans den stått, för när jag stängde av den sist så gick den hyfsat fint, den gick på alla 4 i alla fall... Min vanliga tur hate-wall.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av erlan »

Ventilerna har förmodligen antingen rostat fast, eller kärvat fast av torkat sot och/eller olja.
nu är risken stor att dom kröktes när du startade motorn första gången. det är gjutjärn i styrningarna på så gamla bilar.

Du har förmodligen dragit med skit från tanken, som sitter i förgasaren och i eventuellt filter i bränslepumpen.

Bromsarna på många gamla bilar med trumbromsar är lite luriga.längst fram i huvudcylindern sitter något som kallas resttrycksventil. den håller kvar ett minimalt tryck i bromssystemet.
det trycket håler packningarna i hjulcylindrarna ute mot cylindern så det är tätt. funkar inte resttrycksventilen så sugs luft in bakvägen i hjulcylindrarna. troligen har packningarna fastnat mot cylinderväggarna, så du behöver plocka isär bromsarna och göra rent och byta packningar.
bak sitter trummorna med kona på drivaxlarna, och där måste du ha någon variant av bromstrummeavdragare. kloavdragare funkar inte.
klassiskt problem var även att bromstrummorna blev slitna, och sviktade.
En mm slitna anses max. Räkneexempel: 9 tums trumma. 9x25,4=228,6. då bör man inte montera tillbaka trummor större än 229,6 mm diameter.

brustna motorkuddar var mycket vanligt på PV och Amazon.

På dom där gamla volvona ingick det även i vissa servicar att justera kopplingen.
Men där är jag borta, det har jag inte gjort.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HSE »

Kärvande ventiler är vanligt på motorer som stått länge. innan man startar en sådan bör man ta av ventilkåpan och smörja alla ventilskaft med en oljekanna. Sedan knackar man på varje ventil/vipparm med en gummi klubba för att känna så ingen ventil har fastnar, har någon fastnat så kröker man ju stötstången som du märkt. Att någon fastnat först efter att man kört motorn ett tag har jag däremot inte råkat ut för, så länge olje flödet till vipparmarna/ventilerna fungerar och oljan är bytt innan man startar motorn första gången så borde det inte hända. Fastnade ventilet kräver oftas att man river toppen och renoverar den. Fått loss ventiler som fastnat i öppet läge i bland genom att lirka/skruva på dem i sidled med ex en polygrip men då har de bara kärvat lite, har de krökt stötstången är det nog renovering som gäller. Jag har också varit där...
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av TolvNollNio »

Behöver du en hel B16 så finns här nog en.
Komplett med topp ventilkåpa och antagligen finns allt såsom vipparmar och stötstänger därunder också ☺ Om den går runt?
Antagligen.
Har bara legat utomhus i kallförrådet 20år, cirka..!
Lär väl aldrig få nytta av den.
Tror vi kan komma överens om ett rimligt pris på den 😉
Vet dock inte exakt vilken variant det är, kan vara från en "cabriolet" av något slag. Men lika gärna från amazon/pv.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

Jag tackar för tipsen, ska ta och plocka av toppen och ventilbrygga, men måste ha in den i en verkstad först då. Har eventuellt en grej på span... Har kanske skrivit det förr men det blev ju så tokigt att jag helt plötsligt inte har någon tillgång till nån verkstad längre... Men det löser sig.
Bra att veta TolvNollNio! Jag återkommer kanske om den när jag kollat närmare på den i bilen :) Alltid bra med en reservdelsmotor.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av TolvNollNio »

Räcker du betalar med mynt, av valfri storlek.. ett mynt alltså!
Men en dunk bensin som betalning går bra det med :D
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av SS440-80 »

TolvNollNio skrev: 02 jul 2021, 02:02 Räcker du betalar med mynt, av valfri storlek.. ett mynt alltså!
Men en dunk bensin som betalning går bra det med :D
slider_score.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HSE »

Många som när det begav sig bytte till B18 motorer i dessa bilarna. Problemet då var ju att B18 bilarna hade 12v och B16 6v. På den tiden fanns det omlindade B18 startmotorer att få tag i så så det fans de som bytte till en sådan 6v startmotor och fortsatte med 6v i bilen. I dag förstår jag inte varför, lättare att byta resten, mest glödlampor, till 12v istället. Jag gjorde det på en Ford för att få bättre ljus och piggare start när det var kallt.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

TolvNollNio skrev: 02 jul 2021, 02:02 Räcker du betalar med mynt, av valfri storlek.. ett mynt alltså!
Men en dunk bensin som betalning går bra det med :D
Nu börjar det nästan låta för bra :wink: Du råkar inte vara hemma nån dag i helgen med? Den borde väll få plats i kofferten på en 245:a... Om man kan lyfta in den?.. Annars kan jag ordna släp. Hör gärna av dig på PM eller mobilen om du har tid :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av TolvNollNio »

Bättre den kommer till någon slags användning än ligger här.
Jodå det går bra i helgen.
Men ta den dagen då det är mycket tid över, för det kommer nog vara tidskrävande att lasta motorn. På släp!!
Kanske då går att lasta med hjälp av kedjeblock, lyftain den i en bil med handkraft :shock: Helst inte.
Var beredd på att den inte går runt, har inte ens kollat på den.. vet bara farsan sparade den utifall att.. till "cabrioleten" som är en Volvo Krabat, där allt är 12 volt förutom startmotorn ☺

Pm med vägbeskrivning kommer strax.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

Efter ett trevligt besök hos TolvNollNio med lite rundtur i sommarhettan så har nu reservdelsmotorn hittat hem säkert och bra :)
Öppnade upp ventilkåpan och möttes av en massiv klump med rost i princip... Oh well, skrapade bort den värsta rosten och blåste bort smulet så man såg vad som faktiskt fanns där under, och jodå, allt fanns där, om än rejält rostangripet. Förutom ventilfjädrarna och just stötstängerna! Var förvånad faktiskt, för ventilfjädrarna är ju klart gjorda av fjäderstål, och det rostar kanske inte så lätt, men undrar vad för annat material stötstängerna kan vara gjorda av..? I alla fall, de är just nu de viktigaste delarna, och de verkar räddningsbara! Kan inte gnälla då priset på hela kalaset var cirka ingenting plus bensinpengar, så jag är nöjd, i nödfall kan jag alltid använda resten av motorn som ankare :wink: Behöver ju en bättre handbroms till 245:an tillexempel :mrgreen:
Får jag tid till det så ska jag nog plocka bort ventilbryggan och lite annat sånt och kolla över hur illa det ser ut i motorn i bilen imorgon...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar