Axialspel 2-vx sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NV

Axialspel 2-vx sachs

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska helrenovera en 2-vx sachs motor med kick.
Har rivit ner motorn och fick en fundering om vilket axialspel motorn ska ha på vevaxel, transmissionsaxel resp drevaxel.
Har sett rekommendation för vevaxel med spel 0,05 - 0,20 mm, transmissionsaxel 0,05 mm samt drevaxel 0,10 mm.
Motorn ska köras helt original dvs, inte trimmas.

Innan jag rev ner motorn var spelen 0,45 - 0,55 mm på samtliga axlar.

Någon som vet rekommenderade spel för denna motor och renoverat så är jag intresserad av vilka spel som sattes på resp. axel och hur det fungerade.
Spelet på vevaxeln verkar variera efter vem som renoverar.

3-vx finns det en uppsjö av rekommendationer men 2-vx saknar jag. Kanske för enkelt med 2-vx...........??????????? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->står det inte lite info om detta i classicmotors serie om renofixning av en crescentmoppe..? <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Classic Motor nämns axialspel på 0,2 mm på vevaxeln. Vidare förutsätts att de andra spelen är OK då det endast nämns att man ska vara noga med att sätta tillbaka shimsen.
Vore kul att få lite fart på 1259:an efter att den stått i vedbodan i 3 år. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tolerans axialspel:
Mellanaxel: 0,05 (transmissionsaxel)
Drevaxel: 0,10 (huvudaxel)
Trampaxel tolerans 0,1-0,2
Vevaxel 0,05

Kolla även våran sida om schimsning: http://www.raketsport.com/shimsning.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar sätta axialspelet på vevaxeln till 0,10 mm.
Sista motorn (2-vx) jag renoverade fick SKF originallager men gick bara någon mil innan ett lager började tjuta och vid nedmontering konstaterade jag att det gått varmt. Satte sedan spelet till 0,20 mm och bytte för säkerhets skull båda lagerna, dock av annat märke. Spelet har jag mätt upp med indikatorklocka fastriggad på motorn.
Sen har den motorn gått klockrent.

Kan ju iof sig ha varit fel på lagret men man blir lite fundersam när spelet rekommenderas ner till 0,05 mm.
Drev- och transaxlar har jag inte brytt mig om tidigare då de känts stumma och växlarna fungerat bra. Där ska jag gå på rekommenderat spel.
Det är främst vevaxelns spel som jag har fundering över.
Måste ju finnas massor med motorer som renoverats både av er proffs och amatörer.
Är 0,10 mm spel fel? Tidigare renoverade motorer (några 3-vx och några 2- vx) har gått bra med 0,10 mm men det gör ju även den med 0,20 mm spel. Någon som satt 0,05 mm:s spel?
Hör av er med era erfarenheter goda som dåliga. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har monterat ramlager från stumma men lättgående till 0,2 mm och det fungerar bra. Men om det spänner det minsta kan det börja tjuta.
Jag har en EKF som är för tajt och viner när man kör men det har gått bra hitintills ca 2 år
Kopplingsaxeln justerar jag utan spel,.utgående justeras så man känner lite axialspel <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar som om rekommendation om axialspel på vevaxeln 0,05 mm är i minsta laget. På denna motor ska jag försöka lägga det mellan 0,10 - 0,20 mm.
Tack Conrad för ditt svar om de andra axlarna.
Nu återstår några källartimmar fördelade på veckan som kommer. Sen får jag se om 1259:an går som den förtjänar efter den långa sömnen i vedbodan. Med 40 moppar hinns inte alla med utan får vänta på sin tur. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar