Utväxling 3v Flinta
Utväxling 3v Flinta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Hade en konversation med en forummedlem om utväxlingen på Flintamotorerna. Han hade för sig, men var inte helt säker, att treans utväxling på de båda motorerna är i stort sett samma. Dvs att den huvudsakliga skillnaden är att det finns en tvåa "emellan" ettan och trean på den treväxlade, för att man inte skall behöva växla ner så långt tex vid en svag uppförsbacke.
Någon som vet hur det ligger till?
/ Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
Hade en konversation med en forummedlem om utväxlingen på Flintamotorerna. Han hade för sig, men var inte helt säker, att treans utväxling på de båda motorerna är i stort sett samma. Dvs att den huvudsakliga skillnaden är att det finns en tvåa "emellan" ettan och trean på den treväxlade, för att man inte skall behöva växla ner så långt tex vid en svag uppförsbacke.
Någon som vet hur det ligger till?
/ Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fel
det skiljer en hel del i utväxling. stockholmarna som jag är mest påläst på har kedjedrev 14-34 på den tvåväxlade (typbet. 1273) och 12-42 på den treväxlade (typbet 1278) och eftersom båda modellerna har samma toppvarv
och samma toppfart så måste det skilja en hel del på utväxlingen inne i lådan.
Ilo däremot har samma kedjedrev på 2 och 3 växlade motorerna, men det skiljer nån enda kugg på dreven inne i lådan, så en 3växlad ilo bör ändå ha en aning högre toppfart.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
det skiljer en hel del i utväxling. stockholmarna som jag är mest påläst på har kedjedrev 14-34 på den tvåväxlade (typbet. 1273) och 12-42 på den treväxlade (typbet 1278) och eftersom båda modellerna har samma toppvarv
och samma toppfart så måste det skilja en hel del på utväxlingen inne i lådan.
Ilo däremot har samma kedjedrev på 2 och 3 växlade motorerna, men det skiljer nån enda kugg på dreven inne i lådan, så en 3växlad ilo bör ändå ha en aning högre toppfart.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, hmm...
Anledningen till att jag klurar på det här är för att jag vill komma fram till om det är värt pengarna och besväret att plocka i en 3-växlad motor i min Skoterett.
Då jag drevar den så att den är lagom rapp och stark, blir det så att den varvar infernaliskt vid toppfart pga de små hjulen. Om man bara drevar ner blir den ju slö istället. Jag skulle vilja ha den som nu, men med en tredje "överväxel" så att säga, men vet inte om det är så de är utväxlade. Hur skulle du säga att växlarna är inbördes på den treväxlade, är det stor skillnad från tvåan upp till trean?
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Anledningen till att jag klurar på det här är för att jag vill komma fram till om det är värt pengarna och besväret att plocka i en 3-växlad motor i min Skoterett.
Då jag drevar den så att den är lagom rapp och stark, blir det så att den varvar infernaliskt vid toppfart pga de små hjulen. Om man bara drevar ner blir den ju slö istället. Jag skulle vilja ha den som nu, men med en tredje "överväxel" så att säga, men vet inte om det är så de är utväxlade. Hur skulle du säga att växlarna är inbördes på den treväxlade, är det stor skillnad från tvåan upp till trean?
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min står pyllan på hyllan och väntar på ramen så du får hoppas att någon annan kan svara på hur den är stegad.
ett tips jag fått från en pensionerad mopedhandlare är att ha den s.k. hjärtfjädern hemma i reserv. den går tydligen av då och då. och då går det inte att växla.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ett tips jag fått från en pensionerad mopedhandlare är att ha den s.k. hjärtfjädern hemma i reserv. den går tydligen av då och då. och då går det inte att växla.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej, utväxling på 3-vxl låda är:
1:an=3,545
2:an=2.125
3:an=1.631
2-vxl låda
1:an=4.0
2:an=2.333
som exempel, om du har samma drevning på en 2-vxl som en 3-vxl
så kommer den 3-vxl att gå fortare på både ettan o tvåan en va den 2-vxl gör på ettan o tvåan. <!-- </EdIndex> --></div>
1:an=3,545
2:an=2.125
3:an=1.631
2-vxl låda
1:an=4.0
2:an=2.333
som exempel, om du har samma drevning på en 2-vxl som en 3-vxl
så kommer den 3-vxl att gå fortare på både ettan o tvåan en va den 2-vxl gör på ettan o tvåan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då tar vi ett litet räkneexempel 
Vi antar att den går i 30km/h nu med 2vxl (2an) då gör den 17,5 på 1an (bara teoretiskt uträknat)
Om du byter till 3vxl och samma drev som du hade på den 2vxl så kommer den att gå (på samma varv som förut)
20 (1an) 33 (2an) och 43 (3an) om den orkar få upp samma varv.
Den kommer nog att kännas slö på ettan så jag skulle rekommendera att du går ner en kugg på framdrevet
(jag räknade på 14-34 till 13-34)
Då blr det 18 (ettan) 30,5 (2an) 40 (3an)
Jag tror det är precis det du vill ha <!-- </EdIndex> --></div>

Vi antar att den går i 30km/h nu med 2vxl (2an) då gör den 17,5 på 1an (bara teoretiskt uträknat)
Om du byter till 3vxl och samma drev som du hade på den 2vxl så kommer den att gå (på samma varv som förut)
20 (1an) 33 (2an) och 43 (3an) om den orkar få upp samma varv.
Den kommer nog att kännas slö på ettan så jag skulle rekommendera att du går ner en kugg på framdrevet
(jag räknade på 14-34 till 13-34)
Då blr det 18 (ettan) 30,5 (2an) 40 (3an)
Jag tror det är precis det du vill ha <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, spännande! När rätt tillfälle uppenbarar sig blir det nog så att jag skaffar en! <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->He he, ja Cobra. Rätt tillfälle har ju många parametrar. Tillgång på en motor till salu, men även den lika kritiska tillgången på spenderbara pengar... <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)