Mcb 1252 4-Växlad

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där är till fyrväxlad (dyr)
Om du lägger i en växel ex tvåan, när alla bitar är på plats. Rulla hjulet fram och tillbaka, lite. Då kan man se att växelpinnen vill utåt eller innåt. Kolla sedan lika på en annnan växel. om pinnen vill röra sig är det fel.
det fins urtag i växelaxeln där växelkilen skall ligga och det måste passa i förhållande till selektorns läge. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Den där är till fyrväxlad (dyr)
Om du lägger i en växel ex tvåan, när alla bitar är på plats. Rulla hjulet fram och tillbaka, lite. Då kan man se att växelpinnen vill utåt eller innåt. Kolla sedan lika på en annnan växel. om pinnen vill röra sig är det fel.
det fins urtag i växelaxeln där växelkilen skall ligga och det måste passa i förhållande till selektorns läge.
okej vad innebär dyr då? vad kostar rätt grejer då?? vilka delar skall ja byta ut? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det bara är den biten som är till 4 vxl, är det bara skaffa dig en sådan fast till 3 vxl. Och till 3 vxl är dom inte dyra, så du kan tjäna en hacka på den biten. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 nov 2011, 00:00
Ort: Huskvarna

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:motoorn i ramen nu efter att ja fann bussningar. fick slipa dem ytterst lite. men endast så exakt att motorn precis gick i ramen. den sitter fint utan att ha massa glapp mot förut. har ju gett motorn ny färg. men vet att det ej är korrekt kulör. men till mig duger det perfekt! vad tycker ni?? sitter fotbryggan rätt eller fel?? ja tycker bromspedalen vinkel vart perfekt på detta viset och det fanns hål att montera så. har fått frågan om den ska sitta så!!

Bild

Bild
Riktigt snygg finish på motorn. Vad är bästa sättet för detta? Lämna in hos en duktig lackerare antar jag... Kan nog bli att jag ska försöka mig på detta vad det lider... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja eller så köper du t ex Hagmans fälgfärg silver och en burk klarlack. Sprayburkar alltså. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Ja eller så köper du t ex Hagmans fälgfärg silver och en burk klarlack. Sprayburkar alltså. 8)
ungefär som ja gjort. fälgfärg fick de bli. endast slipat av de värsta sen målat. kunde lagt ner mer jobb men skall ha den klar så snart som möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska bara tillägga att lack håller bäst på rena blästrade och grundade ytor.

2K lack med härdare håller minst lika bra som fälgfärg. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Ska bara tillägga att lack håller bäst på rena blästrade och grundade ytor.

2K lack med härdare håller minst lika bra som fälgfärg.
lackade med fälgfärg tills vidare. ev kommer ja i framtiden att lämna bort block med kåpor för o lacka dem mer seriöst. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->växelmekanismen i sin ordning nu så ikväll ska ja göra ett försök att justera!! tack för affären selma!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Ska bara tillägga att lack håller bäst på rena blästrade och grundade ytor.

2K lack med härdare håller minst lika bra som fälgfärg.
2K lack håller väl bättre än fälgfärg med klarlack, eller?

Sprayburkning är ju en genväg för oss som är lata eller inte har utrustning/kunskap för att lägga en 2K med spruta.

Men visst, förarbetet är ju helt avgörande för slutresultatet. Att bara torka av med en trasa och sen spraya på brukar aldrig bli bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Raketsport skrev:Ska bara tillägga att lack håller bäst på rena blästrade och grundade ytor.

2K lack med härdare håller minst lika bra som fälgfärg.
2K lack håller väl bättre än fälgfärg med klarlack, eller?

Sprayburkning är ju en genväg för oss som är lata eller inte har utrustning/kunskap för att lägga en 2K med spruta.

Men visst, förarbetet är ju helt avgörande för slutresultatet. Att bara torka av med en trasa och sen spraya på brukar aldrig bli bra.
Varför jag tog upp det var för att det varit diskussioner förut att fälgfärg ska hålla och stå emot bensin bättre än vanlig 2-K, vilket inte stämmer. Har gjort tester. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
Pälle skrev:Men visst, förarbetet är ju helt avgörande för slutresultatet. Att bara torka av med en trasa och sen spraya på brukar aldrig bli bra.
Varför jag tog upp det var för att det varit diskussioner förut att fälgfärg ska hålla och stå emot bensin bättre än vanlig 2-K, vilket inte stämmer. Har gjort tester.
Det bästa med "torka med trasa-grundningen" är att den nya färgen ligger som ett skydd över orginalfärgen
(nu tänker jag mest på ram och skärmar m.m.) så när vi ska återställa till orginallack så behöver vi "bara" torka bort det nya :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->några steg i rätt riktning. fick hem styret idag med en fin ljusomkopplare av äldremodell på. den kommer sitta fint ihop med nya elen. fixade broms fram samt koppling också.

Bild

Bild

Bild

imorgon kommer förhoppningsvis delar till framlyktan så då kan man fixa de o koppla el! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hittade baklyset igår, när jag letade efter annat...dock kommer jag inte kunna lägga ut bilder föränns på måndag. eller tidigast söndag kväll. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:hittade baklyset igår, när jag letade efter annat...dock kommer jag inte kunna lägga ut bilder föränns på måndag. eller tidigast söndag kväll.
kanon. ingen brådka. var sak tar sin tid vettu! har ju ingen skärm än o montera det på!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar