"Styrkrona" till MCB 1239 ???

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gjorde en liten mätning igår och det ser ut som om man skulle
kunna ersätta den försvunna styrkronan eller styrplattan, vad den nu kallas, med ett plant järnstycke, som skärs till i rätt storlek.
Måste dock lösa fästena för styret, men det kanske kan funka med överfall från t.ex. compakt ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är inte original styrkronan vinklad i två sektioner, dvs lägre fram vid gaffelrören? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, dom ser ut att vara lika höga faktiskt.
Jag måttade i och för sig bara med en stålskala, men det verkade så.

Så då skulle man ju kunna skära ut något av något lämpligt material.
Gjorde en pappmall av den jag redan har igår, så nu finns det ju kanske möjlighet.

Kan man använda aluminium ?
Håller det ?

Eller ska man be mek.firman skära ut i stål ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså, den är inte i steg!? Vad konstigt.
Om du inte behöver ha den 100% original på en gång, skulle jag testa med en Compact, 1209 krona och använda styrbyglar tills jag hittat den rätta. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag blev själv lite fundersam ska erkännas...
Ska kolla noggrannare i helgen.
Hade också en tanke på att använda någon del från någon kompakt och modifiera lite... <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, visst var det så. Styrkronan är lite vinklad. Det skiljer c:a 7-8 mm mellan de främre små hålen, och det bakre. Hm, får se hur man kan lösa detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju höja/dra upp gaffelbenen i undre styrkronan, de 7-8 mm som diffar. Då skulle en Compactkrona passa. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om inte jag missminner mig så sitter dessa fastsvetsade, så de går nog inte att höja, men man skulle kunna få någon att svarva ett par distanser på 7-8mm, och sedan ta lite längre M8-skruvar. Det kanske skulle funka.

Så compakten har samma "hålbild" som 1239 alltså ? <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ena av 1239:orna är i princip klar nu.
Återkommer med bild på skönheten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hammonddme100 skrev:Om inte jag missminner mig så sitter dessa fastsvetsade, så de går nog inte att höja, men man skulle kunna få någon att svarva ett par distanser på 7-8mm, och sedan ta lite längre M8-skruvar. Det kanske skulle funka.

Så compakten har samma "hålbild" som 1239 alltså ?
Ja just det, de är säkert svetsade. Jag vekan inte säga med 100% säkerhet att Compactkronan passar, men jag tycker att den borde göra det. Har inte vår 1200 på gården utan undanställd, annars hade jag kunnat kolla om det passar.
Har du inte allt för bråttom kanske jag skulle kunna åka till förrådet i veckan och kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det vore ju verkligen jättesnällt i så fall.
Jag har ingen som helst panik med den här delen egentligen.
Detta skulle bli ett vinterprojekt, men så blev jag lite mekarsugen .... :D <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under över alla under!!!
Jag har fått tag på en styrkrona i jättefint skick.
MEN....nu saknas ju de båda överfallen som ska sitta över resp. under styrkronan.....

Någon ?

Vanliga överfall från compakt passar INTE tyvärr.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad bra att du hittat en! Har haft dåligt samvete för att jag inte hunnit åka till "förrådet". <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...**S...Det är ingen fara.
Jag bugar ändå och tackar för all hjälp man fått här det sista året.

NU återstår bara överfalen då......herregud, jag kommer väl att vara 80år innan jag hittar dom.
Det är inte alltid jätteroligt att leta delar till en "udda" modell...*S* <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar