bodda skrev:man lägger till en till tjockpackning som man filar snett o så böjer man pinnbultarna så funkar det både på ilo o husqvarna
skillnad på "funkar" och bra. Gör man så får du flottörhuset i princip ända mot blocket på ilo, och gör man en platta av en avkapad fläns till en förgasare, som alltså är tjockare, så får man mer frispel, så det går att köra utan problem, men förgasaren är ändå för långt ner så det går inte att få på en luftburk.
Jag har gjort av en fästfläns till en encarwi som jag kapade sönder o filade till, men det blir som sagt inte bra, funktionellt, men inte bra <!-- </EdIndex> --></div>
Ja norscand kan sälja adaptern löst. jag har frågat för jag hade ochså iden att montera en puchförgasare på flintan. men sen fick jag tag på en fint portad encarvi, så det rann ut i sanden. jag tänkte köra med en 1,5 hk cylinder från en norsjöchopper så då blir det lagom med 12mm förgasare.
norscand är tydligen lite dåliga på att uppdatera med nyheter. packningssatsen till EKFmotorn fanns väl hemma länge utan att den fanns med på deras hemsida.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har här i Finland Husqvarna -63 med E "Flinta" -motor (4342, finsk exportmodell, original: 1,5 hk@5000rpm, 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h)
Jag har gjort följande trimmingsåtgärder:
- nytillverkad vevparti, slag 42mm
- sänkt toppen 1mm för att höja kompressionsförhållandet
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING 1-15-43 förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 2mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat avgasrör före ljuddämpare ca 10 cm
- borrat som större hål av den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15/28.
Nu moppen är stark och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/h på vågrät väg, mätat med gps. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vinner man något på att fila upp fyrkantiga "jack" cylindern i underkant på sidorna som typ zundapp cylindrarna har?? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du menar att öppna upp cylinderfoten vid spolportarna så blir det väl lite bättre flöde. Om det se´n blir nå´n skillnad beror väl lite på trimningsgraden för övrigt. <!-- </EdIndex> --></div>