Kopplingen frikopplar inte?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
johanLP

Kopplingen frikopplar inte?

Inlägg av johanLP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena,

Har en Mustang Cross med zundapp päronmotor.

Saken är den att kopplingen tar inte alls, slirar inte ens. Vägrar frikoppla.

Kopplingen har funkat som vanligt i somras, men nu verkar den inte reagera överhuvudtaget. Wiren går som den ska och jag har spännt kopplingen, ingen skillnad.

Någon som har nån idé vad det kan vara innan jag börjar riva isär?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Re: Kopplingen frikopplar inte?

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
johanLP skrev:Tjena,

Har en Mustang Cross med zundapp päronmotor.

Saken är den att kopplingen tar inte alls, slirar inte ens. Vägrar frikoppla.

Kopplingen har funkat som vanligt i somras, men nu verkar den inte reagera överhuvudtaget. Wiren går som den ska och jag har spännt kopplingen, ingen skillnad.

Någon som har nån idé vad det kan vara innan jag börjar riva isär?

Mvh
Känner du nått motstånd när du drar in kopplingshandtaget eller går det lätt hela vägen ? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte mig en KS50 76a i somras och den hade också en suspekt koppling. När jag rev motorn visade det sig att lamellkorgen hade spruckit! Hur det nu kan gå till vet jag inte... <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zyndapp kallar det för lamellkorgssjukan...felkonstruerat typ. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
johanLP

Inlägg av johanLP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är motstånd, känns som normalt ungefär.

Kan lamellerna klibbat ihop sig? Moppen har stått rätt länge orörd och det var nog många många år sedan oljan är bytt(moppen är
mkt lite körd)

Ska eventuellt testa byta olja innan jag river isär den.

Kom gärna med mer tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan vara muttern som håller primäraxeln som lossat eller dom nitade pinnarna som man drar ihop lamellpaketet med som lossat, har jag varit med om. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ett liknande problem på dotterns Honda mt5. När den har stått ett tag kopplar den inte ur. Lägger man i växel och juckar lite fram och tillbaka brukar den släppa, annars for man starta motorn och rulla och lägga i växeln och köra lite. Och det verkar precis som om lamellerna klibbar ihop. När den har släppt så funkar den hur bra som helst. Har inte haft isär och kollat men oljan är gammal så det hjälper kanske att byta. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Zyndapp kallar det för lamellkorgssjukan...felkonstruerat typ. :idea:
Yeah right :!: <!-- </EdIndex> --></div>
johanLP

Inlägg av johanLP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har löst problemet nu, tack för er hjälp. Lät moppen stå ett bra tag på tomgång tills den blev varm, och sedan pumpade jag en hel del på kopplingshandtaget och efter ett tag så funkade den som vanligt. Ska nog byta oljan snart ändå, har legat där länge och är nog bra gammal. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar