80cc topspeed Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra med Sachs? För min del nostalgi, dessutom tömde jag en vind med endast Sachs och MCB delar hos en god vän som hade haft cykelaffär.
Hade det varit Krejdler hade det endast varit Krejdler och inget annat, men Krejdler växer inte på träd. Dessutom fins dom inte i bodar och uthus som moppar med Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För min del var första mopeden en med Sachsmotor. Rex Comet. Och sen har man hållit sig till det. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dom 2 föregående..

Men det är ju inte bara sachsmotorn utan ofta hela MCB konceptet som lockar mig ..lite Made In Sweden
Om 20 år minns man att dom tillverkat bilar i Sverige

Självklart är det ju INGET märke med så många år på nacken som kan jämföras med dagens motorer (ej budget då)

Men vad finns då charmen att ens åka trimmad moppe ? <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kört något med EKF:en ännu ???

Ska bli intressant att höra hur den funkar/håller. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF hemma nu! :D
Bild
Bild


Lite skillnad mot sachs 50cc originalcylinder :shock:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar om det skulle gå "frisera" ner kylflänsarna (ytterdia) eller gå den för varm då? :hmm: (mer proportionelig med motor'n..) tycker jag.. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?

Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.

Ska du köra med originalkoppling osv också ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hammonddme100 skrev:Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?

Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.

Ska du köra med originalkoppling osv också ?
Frågar du mig?

Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En av killarna i hallsta moppers har minskade kylflänsar. Det gick åt två bandsågsblad :x <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är motorn conrad menade.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->8) Det såg ju :cool2: ut <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
hammonddme100 skrev:Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?

Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.

Ska du köra med originalkoppling osv också ?
Frågar du mig?

Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt! :)
Aha! Ja det där är ju fina grejer. 4-skivig koppling blir ju perfekt.
Ska bli kul att se lite GPS-resultat från den där maskinen så småningom.
Den kommer att bli riktigt snabb..... 8)

Själv är jag konservativ och håller mig till 50cc,
men har absolut inget emot de som kör större grejer.
Mycket tufft !
Återkom gärna med mer info framöver.
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Här är motorn conrad menade.
Bild
Precis så jag menade.. thumb_up (proportionelig) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är lackerad nu så den ser hyfsad fräsch ut. Måste ta och beställa en ny vevstake till Veven också. Staken glappar onödigt mycket.. :digging_hole:

Ska beställa en från VRM när jag fått pengar, 895:- för en vevstake! hate-wall.gif Får man ett komplett top-racing vevparti för...

En bild på motorn
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt thumb_up men du har satt toppen åt fel håll på övre bilden :shock: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar