Märkligt. Brukar man inte använda en kondensator? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Man kan montera en diod eller en glödlampa på sladden som går ner till spolen. Då blir det inga gnistor över brytaren.
nytt i samlingarna..
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När strömmen bryts så laddar spolen ur sig, i brytögonblicket och det ger upphov till gnista på brytaren. En glödlampa från lindningen på spolen till jod, eller minus äter upp strömmen. Dioden kan man ha över brytare, med riktning från spolen till + på andra sidan brytaren. Skyddsdiod heter det. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm Saaben har brott på halspulsådern å har nu tömt hela sitt förråd på golvet 10liter splitterny 2-taktssoppa 
hålet är precis innan röret går genom torpeden vet ngn om det finns ngn skarv på dettar rör??
Jag har tagit ur hela inredningen å kan inte finna en enda skarv kan det vara möjligt att röret är i ett enda stycke från tanken till pumpen
<!-- </EdIndex> --></div>

hålet är precis innan röret går genom torpeden vet ngn om det finns ngn skarv på dettar rör??
Jag har tagit ur hela inredningen å kan inte finna en enda skarv kan det vara möjligt att röret är i ett enda stycke från tanken till pumpen

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är nog troligt att ett sådant rör är utan skarv. i alla fall på den del som går genom kupen.
jag var ut en snabb sväng på en bilskrot igår. då fick jag se, gömd bakom en Padda, en Saab trubbnos med växellådan kvar. lådan var märkt med en stor 4. det var väl så man kände igen en 4vxlad låda vill jag minnas.
men han visste inget om skicket. och när jag frågade vad lådan kostade om han skulle demontera den så hade han ingen aning, det ville han nog fundera på till våren när bilen töat loss igen.
både Paddan och Saaben såg ut att vara plundrade på det mesta.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jag var ut en snabb sväng på en bilskrot igår. då fick jag se, gömd bakom en Padda, en Saab trubbnos med växellådan kvar. lådan var märkt med en stor 4. det var väl så man kände igen en 4vxlad låda vill jag minnas.
men han visste inget om skicket. och när jag frågade vad lådan kostade om han skulle demontera den så hade han ingen aning, det ville han nog fundera på till våren när bilen töat loss igen.
både Paddan och Saaben såg ut att vara plundrade på det mesta.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kul! om du ids håll koll på den för det är rätt låda 
annars kan du ge mig nr till skroten så kan jag snacka med snubben men då ser han ju ett intresse å det brukar resultera i högre pris..
på tal om pris vad vill du ha för boken conrad? <!-- </EdIndex> --></div>

annars kan du ge mig nr till skroten så kan jag snacka med snubben men då ser han ju ett intresse å det brukar resultera i högre pris..
på tal om pris vad vill du ha för boken conrad? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det beror ju på hur "orginal" man vill ha. det går väl att dra ny gummislang hela vägen också <!-- </EdIndex> --></div>
Det är ju inge högre tryck i den så det går väl att kapa och skarva med vanlig bensintålig gummislangerlan skrev:det är nog troligt att ett sådant rör är utan skarv. i alla fall på den del som går genom kupen.
erlan
Det beror ju på hur "orginal" man vill ha. det går väl att dra ny gummislang hela vägen också <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo skarva med slang var min tanke från början många bilar har ju så original. Dvs. rör fram till motorrummet sen slang till soppapump när soppapumpen sitter på motorn (röret skulle nog annars spricka av vibrationerna..) Men eftersom skadan var prexis där den går genom torpeden blev jag lite osäker om det fanns mtrl att tillgå. Hur som helst.. jag demonterade röret som i övrigt ser splitternytt ut kapade bort den skadade sektionen ca 7cm dit med 10cm slang av icke Biltemakvalla två rejäla märkes bättresortensklammer å tillbaka, lite ombockning av rörets böjar = klart soppa pumpen tickar normalt å bilen går normalt på tomgång. nu är det bara bromsarna kvar att kolla. Sen bort med den i garaget å fram m. nya projekt..

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaa "bara" bromsarna kvar började int så bra..fyllde behållaren å hörde genast hur det rann ut ngn stans i andra änden. mkt riktigt så har även bromsledningen rostat av där den går in i torpeden.. 
å den blir ett riktigt hvete att byta! ligger under styrsnäckan mot torpeden å ringlar sig i kringelikrokar för att tillslut gå ner i huvudcylindern. Dragen utan skarv. För att få den ledningen snyggt dragen krävs en urtagning av motor å låda å även en rörkoningsapparat som kan kona på plats, billigaste av den modellen finns på Biltema men kostar ändå över tusingen. Så jag skjuter det på framtiden har ändå inte tänkt köra med bilen nu å ville bara kunna starta den för flyttningar i garaget å det målet har jag nått så jag skiter i det hela nu..Jag vet att även om jag byter ledningen så måste nog alla cyllar gås igenom även på den här bilen å eftersom jag renoverat bromsarna på 6 bilar i somras (duett,audi,merca,bubbla,wv buss,porsche) så känner jag att jag vill slippa detta just nu iaf..men jag har nu smort in lacken med ett skydd å i övrigt känner jag mig ganska nöjd så här kommer ngn bild mest för att locka raketarn
så här ser golvet ut baktill ngn tidigare ägare har tatt bort pappdämpningen å sprutat ett brunt klet som rostskydd så ingen rost här inte..

golvet fram..

reparerad bränsleledning..

insmord bakdel..(lät ju lite snuskigt..)

å slutligen insmord framdel..
raketaren passa så du inte dreglar över tangentbordet

tjaa..vad säger (säjer) man..

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageSaab <!-- </EdIndex> --></div>

å den blir ett riktigt hvete att byta! ligger under styrsnäckan mot torpeden å ringlar sig i kringelikrokar för att tillslut gå ner i huvudcylindern. Dragen utan skarv. För att få den ledningen snyggt dragen krävs en urtagning av motor å låda å även en rörkoningsapparat som kan kona på plats, billigaste av den modellen finns på Biltema men kostar ändå över tusingen. Så jag skjuter det på framtiden har ändå inte tänkt köra med bilen nu å ville bara kunna starta den för flyttningar i garaget å det målet har jag nått så jag skiter i det hela nu..Jag vet att även om jag byter ledningen så måste nog alla cyllar gås igenom även på den här bilen å eftersom jag renoverat bromsarna på 6 bilar i somras (duett,audi,merca,bubbla,wv buss,porsche) så känner jag att jag vill slippa detta just nu iaf..men jag har nu smort in lacken med ett skydd å i övrigt känner jag mig ganska nöjd så här kommer ngn bild mest för att locka raketarn

så här ser golvet ut baktill ngn tidigare ägare har tatt bort pappdämpningen å sprutat ett brunt klet som rostskydd så ingen rost här inte..

golvet fram..

reparerad bränsleledning..

insmord bakdel..(lät ju lite snuskigt..)

å slutligen insmord framdel..
raketaren passa så du inte dreglar över tangentbordet

tjaa..vad säger (säjer) man..

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageSaab <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire--slang--ror/Bromsror/Skarvnippel-for-bromsror-66450/ <!-- </EdIndex> --></div>
Kan du inte skarva röret med en sån här:dr.novolette skrev:jaa "bara" bromsarna kvar började int så bra..fyllde behållaren å hörde genast hur det rann ut ngn stans i andra änden. mkt riktigt så har även bromsledningen rostat av där den går in i torpeden..
å den blir ett riktigt hvete att byta! ligger under styrsnäckan mot torpeden å ringlar sig i kringelikrokar för att tillslut gå ner i huvudcylindern. Dragen utan skarv. För att få den ledningen snyggt dragen krävs en urtagning av motor å låda å även en rörkoningsapparat som kan kona på plats, billigaste av den modellen finns på Biltema men kostar ändå över tusingen.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire--slang--ror/Bromsror/Skarvnippel-for-bromsror-66450/ <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du inte skarva röret med en sån här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire--slang--ror/Bromsror/Skarvnippel-for-bromsror-66450/[/quote]
jopp det funkar med två såna å en ny stump emellan men att komma åt
är ett helsike. Torpeden är under en djup hylla bakom under kylaren å mellan motor å låda så man måste ha 1 1/2m armar med 6 leder
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire--slang--ror/Bromsror/Skarvnippel-for-bromsror-66450/[/quote]
jopp det funkar med två såna å en ny stump emellan men att komma åt

är ett helsike. Torpeden är under en djup hylla bakom under kylaren å mellan motor å låda så man måste ha 1 1/2m armar med 6 leder

- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och när du väl fått till bromsarna kommer det att bli ljud och vibrationer från dom trummorna också 
Och duktiga skakningar i ratten....
Det är nämligen standard på Saab med trumbromsar. <!-- </EdIndex> --></div>

Och duktiga skakningar i ratten....

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60