<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då har man ju både känslan å ljudet av en djungeltrumma..eller egentligen ett helt trumset (5trummor) (fan det blev ju snudd på Göteborgshumor.. ) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar kapa röret och kona ut det. Sedan slipar jag mötande rör koniskt och hårdlöder skarven. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette skrev:jaa "bara" bromsarna kvar började int så bra..fyllde behållaren å hörde genast hur det rann ut ngn stans i andra änden. mkt riktigt så har även bromsledningen rostat av där den går in i torpeden..
å den blir ett riktigt hvete att byta! ligger under styrsnäckan mot torpeden å ringlar sig i kringelikrokar för att tillslut gå ner i huvudcylindern. Dragen utan skarv. För att få den ledningen snyggt dragen krävs en urtagning av motor å låda å även en rörkoningsapparat som kan kona på plats, billigaste av den modellen finns på Biltema men kostar ändå över tusingen. Så jag skjuter det på framtiden har ändå inte tänkt köra med bilen nu å ville bara kunna starta den för flyttningar i garaget å det målet har jag nått så jag skiter i det hela nu..Jag vet att även om jag byter ledningen så måste nog alla cyllar gås igenom även på den här bilen å eftersom jag renoverat bromsarna på 6 bilar i somras (duett,audi,merca,bubbla,wv buss,porsche) så känner jag att jag vill slippa detta just nu iaf..men jag har nu smort in lacken med ett skydd å i övrigt känner jag mig ganska nöjd så här kommer ngn bild mest för att locka raketarn
så här ser golvet ut baktill ngn tidigare ägare har tatt bort pappdämpningen å sprutat ett brunt klet som rostskydd så ingen rost här inte..
golvet fram..
reparerad bränsleledning..
insmord bakdel..(lät ju lite snuskigt..)
å slutligen insmord framdel..
raketaren passa så du inte dreglar över tangentbordet
Ha-ha Doc...jodå din bil är ju riktigt fin måste ju erkännas...
Har lagt en plastpåse över tangentbordet ..så det är ingen fara..
kommer ju givetvis inte att ge mig förrän jag hittat en skaplig trumma själv..men inser ju att jag måste få lite utrymme först..så jag får nöja mig med att *leka* lite med v4 an ett tag nu ska börja slipa taket så det går att få lite lack på det lackar-emil börjar ju att ha tid med att lacka det nu....byta nån bromcylinder bak och stötdämparna bak så jag kan besikta den till våren...får se om draget hammnar på v4 an eller den tilltänkta *trumman* så småningom.. men hoppas förstås på att kunna köra ett *trummsolo* inom en nära framtid oxå
Doc är det Jokkmokksjocke som ägt din Trumma med tanke på texten på hanskfacket... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström skrev:Jag brukar kapa röret och kona ut det. Sedan slipar jag mötande rör koniskt och hårdlöder skarven.
Det är ett typiskt sätt att skarva kopparrör men man måste inte kona det mötande röret. Jag brukar slå ut konan med en CTC-dorn men det går med i princip vilken kona som helst. Sedan hårdlöder jag med fosforkopparlod. Ingen särskild rengöring och inget flussmedel - bara värma på med svetsen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det hade nog inte vart ngr problem att skarva med svets om man bara kom åt skiten... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då blev det lite bonusmek bara för att den ändå står i värmen..
klippte av bromsröret inne i kupe'n. Plockade sedan bort generator bränslepump å lite andra grunkor då fick jag ner ena armen i hålet lossade på röret å pillade upp dom plåtklammer som ngn smart fabrikör vikit inåt bakom vxllådan sedan knäcktes en ny rörstump efter den gamla rostdelen å skarvades med en biltemaskarv drog åt den så mkt jag tordes för det är helt omöjligt att efterdra den när den sitter på plats. Tillbaka med röret å bängla bryta fingrarna ett litet tag men så slutligen monterades en biltema skarv till inne i kupe'n så då återstår det att se om dessa håller tätt
Å kanske om jag har tur är det ngn av bromsarna som funkar..
långt där nere i hålet ser man röret som ligger snyggt placerat bakom lådan under styrsnäcka stag å annat skit..
här stack jag ner mobilen å fotade..sån här böj hade även originalet så jag gjorde en likadan..
å här är den invändiga skarven aningens mer lättåtkomlig.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det ser mycket snyggt ut men jag ser du skarvat stålrör med mässingskoppling. Det är inte helt bra för mässingskopplingar är avsedda för kopparrör där klämringen gör en liten midja på röret så det hålls på plats.
Den effekten är svårare att få på ett stålrör då det är hårdare. Därför har kopplingar för stålrör skärringar som skär en liten "hulling" runt röret så det inte kan lossna av vätsketrycket.
Den skarvningen du gjort håller säkert då dimensionerna är så små men det skadar inte att påpeka då det i det här fallet gäller bromsar på en bil och då kanske ännu viktigare en bil med en-krets bromssystem. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hette väl Bundyrör på den tiden och de var ju inte lika hårda som stål vill jag minnas. Kanske har jag fel. Men visst är det olika hårdhet i de båda materialen. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->njoo jag vet men hade inget val i detta läget bilen står undanskuffad på jobbet så det är aningens panik att få bort den.. Men samtidigt ville jag få det halvfunkis tills det att jag byter tillbaka till originalsnurran. När motorn sedan är urlyft igen blir så byter jag nog ut alla rör som legat i golvnivå jag tror nämnligen att dom andra bromsledningarna också kan ha fått sig av rosten.
Jag vet inte riktigt vad originalrören är av för mtrl eftersom dom är hyffsat lättbockade det jag såg när jag putsade av dom är att dom har en ytbehandling som ser ut som förtennad sedan om man putsar med smärgelduk så kommer det fram en kopparfärgad yta. Jag märkte när jag monterade dessa skarvar att det nöp betydligt snabbare fast runt originalröret jämfört med kopparröret.. Sen när jag provade vrida rören så släppte kopparröret å fick efterdras. så om det sviker ngnstans så tror jag det är i kopparrörets sida.. <!-- </EdIndex> --></div>