Topplockspackning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Topplockspackning

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tips på bra packningsmaterial till Flintatoppen och var man kan köpa on-line <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste väl vara bättre och köpa en färdig packning...... :idea: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det gå med koppar eller alu plåt..! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.toolsmomentum.com/default.asp <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till Sachs så har jag kört med Zündapps kopparpackning och gjort nya skruvhål.
På Momentum så har vi en massa olika packningsmaterial, men om dom ska vara tunna så blir det nog det gamla hederliga pappers varianten.
Hur tjock ska den vara ? <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det inte någon som använde den tunna aluminiumplåten från en ölburk? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plåtpackning, eller ingen-packning-alls kräver finbearbetade tätytor och speciell konstruktion som Sachs. För övrigt är det värmetåligt packningsmaterial som gäller och helst med invävt ståltrådsnät som armering. Det senare går nog inte att hitta som packningsmaterial idag. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aluplåt fungerar utmärkt, ölburk kan bli lite tunn, men det går, jag har kört med det, dock bara kortare tid.

Alu fanns ju både till Ilo och Puch och har fungerat utan problem (kör med det på Transportmonarpeden, på ett planat topplock)

Att försöka hitta packningsmaterial i den grafitblandning man ska ha i toppackning finns nog inte, allrahelst Armerat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det måste väl vara bättre och köpa en färdig packning...... :idea: :?:
De nytillverkade packningarna håller inte, får byta ca 3 per sommar.

Ska mäta originalpackning... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt.... Är dom inte värmebeständiga?

Kan också vara så du behöver plansvarva tätytan på toppen.

Tätytan på cyllen måste också vara väl rengjord och plan. Kolla så inte någon sabbat ytan på något sätt.

Jag brukar rengöra ytan från packningrester med ett skavstål men det går även med en kniv. Var försiktig med toppen bara för det är lätt att göra fula repor i lättmetallgodset. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Konstigt.... Är dom inte värmebeständiga?

Kan också vara så du behöver plansvarva tätytan på toppen.

Tätytan på cyllen måste också vara väl rengjord och plan. Kolla så inte någon sabbat ytan på något sätt.

Jag brukar rengöra ytan från packningrester med ett skavstål men det går även med en kniv. Var försiktig med toppen bara för det är lätt att göra fula repor i lättmetallgodset.
Ytorna är plana har dubbel och trippel kollat.
Har hört andra som får samma problem med ny packningar på vässade Flintor. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag kommer ihåg rätt så kör dom med koppar i DragRacing 402 meter med bilar.

Vid Den/Montering glöddar dom koppartopplockspackningen med gasol, och den används flera gånger om... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packningen är 1mm. De brister vid lilla hålet i framkant.

Bild
bilden visar originalpackningar <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wiklund har samma problem på sina flintor. Dom brister vid hålet du nämnde. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vässad???

Ja, då är ju förhållandena helt annorlunda. Jag trodde inte det förekom sådan verksamhet på tjejernas Rakebas men där ser man det aldrig går ta något för givet.... :D

Ökas motoreffekten ökas även topptrycket och då kan man lätt inse att Flintans toppackning inte håller med tanke på hur den ser ut med dess på sina håll oroväckande smala och klena ytor. Tyvärr är toppen formad på samma vis, jag kollade nyss för jag har i dagarna inhandlat en Flintatopp på Tradera.

Att packningen brister vid det lilla hålet förstår jag därför just där är den klenaste punkten där den tätande ytan är avlastad med andra ytor runtomkring.

Jag hade nog försiktigt planssvarvat toppen, inte mer än absolut nödvändigt, och sedan tillverkat en packning av en bit mjuk aluplåt eller glödgad kopparplåt. Det kommer sedan hålla men kan läcka något, ungefär som Sachsar ibland gör i skarven mellan cylle och topp. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar