Oljan i Sachs motorer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
umekille

Oljan i Sachs motorer

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför har de flesta Sachs motorer oljeproblem?
På den flaka jag hade blev den grå på några dagar.
Kompis som skruvat Sachs o kan dem utan o innan
får också oljeproblem och byter oljan ofta i sina motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kommer in vatten, oftast vid påfyllningshålet vid motorfästena.

Dock har jag aldrig bytt olja p.g.a grå olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mina kompisar med sachs har samma problem, min Jlo får vit olja om den står ute i regnet ett par dar

på Jlon sitter ventilationshålet mitt uppe på motorn i storlek med ett .
men sen är det nog växelföraren som tar in vatten med. borde ju märkas på handväxlat vs fotväxlat isånnafall? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DOm behöver ju inte ta in vatten, kondens gör ju samma sak.

Jag har inga problem med Ilo, mina står ute jämt, sommar som vinter (just i vinter fick dom faktiskt stå inne), men oljan har alltid varit fin, byter varje sommar. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nähä, jag har bytt olja i min Jlo 9gånger :lol: och då har den inte ens gått 9mil.

tömmer ja i fräsch olja och sen får den stå 2-3dar i regn så är oljan kritvit

men om de inte regnar så kan den stå ute hur länge som helst, men eftersom jag har tillgång till att ha den undertak så oroar de mig inte.

och ventilationshålet har jag svårt att tro att det är det som tar in vatten. men jag tycker ju att allt känns ändå lite skyddat under tanken/kåpan.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->KOndens har jag tänkt på ett par gånger. Skulle ju kunna lösas med en nippel i påfyllnings hålet koppkat via slang till luftfilterburken, typ vevhusventilation. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Böt olja på min Sachs idag och ja... den var inte fin. Såg ut ungefär som kaffe med mjölk i. Jag inbillar mig att det är lamellerna som ger den färgen men så är nog inte fallet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar