Renovering av Monarped -56!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
krokodilen

Renovering av Monarped -56!

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er!

Jag är ny här och bakgrunden är väl inte helt ovanlig- jag har ärvt en moped av morfar. Min morfar hade inget körkort och moppen användes bla till att åka till Norge för att köpa tex smör på 70-talet.:shock: (på den tiden var ju handelsförhållandet tvärs emot idag) :)

Denna klenod ska nu renoveras i sakta mak är det tänkt!

Frågorna runt mopeden är många och de flesta kretsar väl runt vart man hittar delar och hur man friskar upp befintliga användbara prylar. Tanken är att hela mopeden ska få en genomgång putsas det som putsas bör och blästra det som blästras bör,,,,typ +att hela mopeden behöver ny färg och sadeln behöver nytt överdrag etc.

Den är inte i något vidare skick som ni ser på bilden.

Bild
Bild

Första frågorna är: Var hittar man delar till NSU motorn (packningar, kolvringar mm) & vart hittar jag delar till ramen/hjul/reglage etc.

/Christer <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och Välkommen!
Vad kul att få följa en monarped renovering.
Jag tycker att mopeden är i fint patinerat skick som den är, men det är ju en smaksak vad man tycker bäst om.

Packningssats finner du här: http://www.mopedservicestaffanstorp.se/?pid=5

Här finner du lite motordelar (tyskland): http://www.nsu-quickly.de/shop/grobritannien-uk/motorteile/index.php

Här finns mer motordelar, kolvar till nsu moped och mc även denna sajy i tyskland. http://www.nsu-schoenhaar.de/index.php?action=seite&Seiten_ID=9 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
krokodilen

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok ja visst är den i patinerat skick och allt är inte skrivet i sten heller för den delen!! Men vissa delar måste fixas bla motorn för den var sanslöst trött när jag körde den senast. 22-23km/h på plan väg och i uppförsbackarna fick man trampa ordentligt. Därför plockade jag isär den övertygad om att hitta en blåst packning eller brustna ringa men inte då!!

Insuget är löjligt litet och pluggat med vad jag antar är hårdmetall. Men som sagt allt är helt, jag har inte kollat tändningen mera än brytaravståndet då.

Detta är alltså en NSU quickly motor då antar jag!?

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Erik Linding (relativt känd reservdelshandlare) har en hel del till NSU.
men var beredd på att det är dyrt att renovera en NSU.
ostrypta cylindrar dyker upp på tradera och ebay då och då.
du har väl kollat att det inte var ljuddämparen som var igensotad.
om kromet fortfarande är fint så kan du bada den i kaustiksoda och varmvatten.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PS
om du ska riva hela motorn så sök på forumet för jag har nåt minne av någon tråd om trampaxeln som var lite besvärlig när man skulle klyva motorn.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en fin moppe!
En varning, Kicka eller vrid ALLDRIG kickaxeln när pedalvevarna är borta.
Kilar och muttrar skall sitta kvar!!!
Sedan är det synd att du river den innan du vet var felet är :cry:
NSU har ett ynkligt avgasrör, om man vet att det är rent rakt igenom och moppen går sakta, kan man börja kolla andra saker. Dessutom var dom lata när dom var som bäst.
NSU var en av dom motorer som var slitstarkast, av alla.
NSU motorn är inte alldeles enkel att montera ihop.
Om mopeden vore min skulle jag endast rengöra och putsa allting. Ingen lakering! <!-- </EdIndex> --></div>
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt med en Monarpedrenovering av M24 modell! Jag har själv två st, båda med NSUmotorer som är under för tillfället något pausade renoveringar.. :)
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4093&postdays=0&postorder=asc&highlight=monarped&start=0&mforum=raketsport

Användaren Brattis1 på tradera har en hel del prylar på hyllan, bland annat en packningssats:
http://www.tradera.com/packningssats-nsu-nos-auktion_100704_148135934
Han har även lager och lameller om du behöver.
Du kan få hans mob nr om du vill.

Övrigt så kan jag tipsa om http://rosebackenscykelomotor.se/
Dom har oxå NSU prylar..

/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
krokodilen

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för bra info!

Jag lyssnar och lär, man kanske skulle låta den vara som den är och bara ge den en redig genomgång då! Rengöring, smörjning + fix. Prio ett är att få den att orka uppför backarna. Jag ska inte riva motorn utan se över vad som kan vara fel först. Finns ju ingen anledning om det inte visar sig att blockpackningen lämnat in.

Om inget visar sig vara fel utan att den bara är originaltrött så får jag väl handla en annan cylinder & topp + förgasar så det blir lite bättre ork i den.

Jag är inte ute efter 70Km/h utan bara att den orkar 15-20km/h uppför. Som det är nu så stannar den om man inte trampar.

Jag har ägt den i ca 10år men den har bara stått i garaget förutom när jag konstaterade att den var jäkligt trött & rev av cylindern för att felsöka. När jag inte hittade något uppenbart fel så ställde jag den igen i brist på tid.

Har för mig att jag köpte nya dekaler till den,,, typ en "Monark-krona"

Vart hittar man kolvringar enkelt? Ingen här som har till salu per brev??

EDIT: Det ser ut som om loppet i NSU cylindern är hårdgjort, stämmer det?

krokodilen

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bild på mina nya dekaler som jag lyckades rota fram!! :)

Bild

Jag skruvade lite på mopeden förut & jag undrar om inte höger vevhus-box har läckt!? Ska plocka av svänghjulet och titta noggrannare i morgon. Annars verkar ljuddämparen öppen men pipen längst bak är ju bara 7,5mm invändigt och där ska alla avgaser ut! :wink:

Kan nämna att 2-taktaren som står bredvid har 90mm i borr och 41,5mm förgasare så det är med ett smil på läpparna jag skruvar moppe,,,allt är ju i miniatyr för bövelen!! :P :P

Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev: NSU motorn är inte alldeles enkel att montera ihop.
Instämmer! Det är en motor från helvetet! :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
krokodilen

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok vad är det som är så svårt då??

Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->## Kan nämna att 2-taktaren som står bredvid har 90mm i borr och 41,5mm förgasare ##

:respekt: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern är hårdförkromad och då gäller gjutjernsringar!
När vi levererat mopederna kom kunden tillbaka efter en tid och frågade vad det var för fel, när dom gick så sakta. Svaret blev, kör ett par hundra mil, sedan börjar dom gå. Det tog så lång tid innan kolven slet in sig i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
krokodilen

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ropade in en p-sats på Tradera & jag tror jag ska leta upp en extra cylinder en topp och förgasare så det blir lite mera pondus i den. Att trolla ur den dubbelt antal hk bör gå lätt. :)

En lite bonus till er som gillar tvåtaktare som orkar på högsta växeln uppför en brant backe!! :twisted: :twisted:

http://forum.soe.se/showthread.php?38118-CR500AF-f%E4rdigbyggd.-Fortl%F6pande-uppdat-utprovning-p%E5g%E5r.

krokodilen

Inlägg av krokodilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag upprepar en fråga och ställer en ny.

1. Vad är det som är så klurigt/svårt med att klyva/montera NSU motorn?
2. Vart handlar man däck slang bäst/billigast till Monarped -56:an?

Skriv svar