4-takts tändning på en 2-takts motor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

4-takts tändning på en 2-takts motor?

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett sk. Outer Rotor tändning liggande från någon Fiddy historia i verkstaden. Jag blev nyfiken på om man skulle kunna använda detta på en 2-taktare.
Sagt och gjort, jag modifierade tändplattan så att den passade på en FS1 motor, letade upp när tändningen tände och monterade svänghjulet utan krysskil så att den tände ca 2mm BTDC (fick tillverka en kona i 0.7mm tjocklek för att svänghjulet skulle passa på Yaman).
Kickade några gånger och den startade och gick hyffsat stabilt på tomgång.
Men när jag varvade upp över uppskattningsvis 4.000rpm så började den misstända.
Fram med stroben och testade igen;
Vid tomgång tänder den exakt där jag vill men när jag kommer över uppskattningsvis 4.000rpm så flyttar den tändpunkten nästan 50(!) grader
senare! alltså efter TDC.
Jag är väl medveten om att 4-taktare avancerar tändning där en 2-taktare vill ha en senare tändning men hade hoppats på ett denna CDI hade statisk tändkurva utan att avancera, men i vilket fall som helst så skall den ju inte flytta tändningen senare och ca 50 graders skillnad låter mycket även för en 4-taktare.
Vad jag även tänkte på är att på en 4-taktare med brytare så tänder väl bara tändningen vartannat varv? Hur skall en CDI veta vilken tändcykel den skall tända på, eller tänder ett 4-takts CDI system varje varv? (det verkar åtminstone som om denna gör det på tomgång i alla fall).

Trasig CDI?
Skulle det gå att använda en annan CDI där spolen och pickupen har motsvarande impedans som detta systemet?

Vore ytterst tacksam om någon har någon fundering kring detta! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1563
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Nu här och nyfiken på Forumet, jag kanske kan bidra på något sätt.

Rätt är att en fyrtaktare bara behöver tända vartannat varv, då det är kompressionstakt och därefter förbränningstakt.

Normalt löser man det genom att fördelaren roterar med halva hastigheten mot vevaxlen och därmed kan man avstressa fördelaren.

Det har dock funnits ett antal fyrtaktare genom åren som tänt varje varv och detta är inget som man märker, det finns helt enkelt inte förutsättningar för att tända någon bränsleblandning och det stör inte.
Sitter tändgivaren på vevaxeln måste den tända varje varv.

Om vi tittar på din maskin, hur ser det ut med rotationsriktningen, är den samma som på en Fiddy?
Jag tror att rotorn är utformad på ett specifikt sätt avpassad för en given rotationsriktning.
Nu vet jag inte riktigt var du har för tändning, jag tänker på en innerrotortändning som brukar sitta på fyrtakts-Fiddys.
Pickupen och magneten och är ju sidoförskjutna efter ett mönster, se bilden:
http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/Rotorkit.jpg

Detta är för att magneten skall generera spänning i rätt tid före pickupen ger signal till CDI´n att skicka ett OK till tändspolen.

Om rotationsriktningen är fel så kommer magnetladdningen för sent, eller alldeles för tidigt.

Hur pickupen får sin signal i förhållande till rotorns magneter vet jag inte men det går kanske att kompensera fel rotationsriktning genom att vända rotorn ett halvt varv så att det som nu är ut monteras innåt, kanske man då måste följa efter och montera den fasta magneten med motsvarande offset.

Detta blev lite spekulationer, jag har kollat upp det för att jag tänkte göra en likadan montering på en race-Ciao jag bygger, där skulle jag dock använda Ciaon´s CDI som skall ha en tändkurva för tvåtaktare. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen!
Och tack för ditt tips, det hade jag faktiskt inte tänkt på, det kan ju vara så att Fiddy'n roterar högervarv/medsols sett från svänghjulssidan, det skulle förklara att tändningen flyttas åt fel håll samt att det är så pass stor förskjutning.
Den typen av innerrotor till Fiddy du länkade till har jag faktiskt testat på en FS1 och det fungerade helt ok, det var lite därför jag tänkte att även detta ev.skulle kunna fungera, men nu när jag tittar på den du länkar till så ser det ut som om den skulle rotera medsols med tanke på att pickupen sitter placerad närmare spolen åt höger.
Tyvärr kan jag inte vända mitt svänghjul, det ser ut som ett traditionellt svänghjul fast mindre i diameter och med pickupen på utsidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1563
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att jag hört att Kina-Fiddys roterar medurs sett från svänghjulet.
Det hänger ju på hur många växellådsaxlar det sedan sitter till utgående drevet.

Förhoppningsvis kan det förklara fenomenet.
Den tändningen som jag avbildar är till salu om någon är intresserad? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Men tittar man på svänghjulet så ser det ut att rotera åt rätt håll om man skall lita på pilen.
Vad "T" står för vet jag inte men exakt 180 grader mittemot sitter "givaren" som triggar pickupen:

Bild

Samt tändplattan:

Bild

De tre ljusspolarna är inringade rött och primärspolarna inringade grönt.
Det ser ut som om den skall rotera vänstervarv/motsols sett från svänghjulssidan.

Jag måste ha ljusspole, därför tänkte jag att detta skulle kunna vara ett rappt alternativ. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säker på att den vävlindade tredje spolen högst upp i bilden hör till generatorlindningen och inte tändningen? <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är helt säker.
Jag förutsatte att den tillhörde tändlindningen från början men när jag vände på tändplattan så såg jag att den tillhörde generatorlindningen, förstår inte varför de vävlindar en av de tre spolarna, men den tillhör generatorlindningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte en aning om hur mycket en fiddymotor varvar men kan det finnas en varvtalsbegränsning i CDI:n??? <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1563
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Jag har inte en aning om hur mycket en fiddymotor varvar men kan det finnas en varvtalsbegränsning i CDI:n???
Min rotortändning skall kunna varva 15.000 rpm, förmodligen högre än en originaltändning klarar. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ger inte gärna upp men det ser mörkt ut...

Jag fick kontakt med en firma som säljer denna typ av tändning som visst skall vara en kopia på ett Daytona system.
De påstår att rotationen är den samma, alltså motsols sett från svänghjulssidan. De var dock ytterst tveksamma på om det skulle kunna fungera på en 2-taktare men kunde inte riktigt förklara varför, och de kunde inte heller förklara det fenomenet med att tändpunkten flyttas 50 grader senare över ca 4.000rpm.
Jag köpte en passande CDI av dem för att utesluta det felet men tändningen uppför sig exakt samma med den nya CDI'n så problemet ligger inte där.
Jag har provat med 3st olika tändspolar nu och får samma fenomen med ett undantag: En av spolarna lyckas få någon tändpunkt rätt över 4.000rpm och hålla motorn igång men väldigt orent, de andra två spolarna flyttar tändpunkten 50 grader och stannar där tills varvet sjunker vilket det gör automatiskt eftersom motorn inte kan gå med så sen tändning.
En av spolarna är till ett HPI system och fungerar utmärkt tillsammans med det.
Men kan det vara spolarna som spökar?
Jag funderade även på om ett avstört R stift kanske skall användas?

Det som retar mig lite är att jag lyckats få ett inner rotor system till en Fiddy att fungera på en FS1 motor tidigare så jag tycker att även detta systemet skulle kunna fungera någorlunda. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar