Ingen gnista på flakmopeden MCB 1187 sachs 505 2vxl(Blå)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ulfen
Kontakt:

Inlägg av ulfen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->G-som:
Nu börjar det likna något!
Jag har ju hunnit att köpa en reservdelsmotor sedan jag fick problemet.
Nu vet jag ju inte om de är precis samma men den har samma sladdar ur motorn iaf. Samt att den heter 505/2dy den med!
Som du misstänkte så sprang jag och mätte på denna och den har 250ohm mellan den röda på motorn och jord.
Så här verkar ju något inte stämma!

Hur får man av svänghjulet eller vad det heter? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med en svänghjulsavdragare som gängas in i svänghjulet. Olika stor gänga på olika svänghjul, har du tur är det samma som det äldre Boschsystemet med brytare. <!-- </EdIndex> --></div>
ulfen
Kontakt:

Inlägg av ulfen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det!
Ska försöka få tag på rätt verktyg och plocka av s-hjulet.
Återkommer med resultatet <!-- </EdIndex> --></div>
ulfen
Kontakt:

Inlägg av ulfen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått tag på rätt s-avdragare en 26 x 1,5 skulle det va om någon fler funderar.
Laddspolen den undre på bilden högre upp i tråden verkar ha gått i pension, gött att felet verkar hittat.

Nu en ny fråga. på mopedens svänhjul står 12v 55w men på den reservmotorn jag har står 6v 17W.
Jag borde kunna ta spolen från reservmotorn va? spolarna ser precis likadana ut. Eller kan det bli fel då?

Tack för hjälpen! <!-- </EdIndex> --></div>
ulfen
Kontakt:

Inlägg av ulfen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag testat med den andra laddspolen och då funkar det, iaf när jag drar kabeln från laddspolen till tändspolen.
Drar jag via dödaren och nödstoppen på hantaget funkar det ej, så det verkar ha blivit något fel på nödstoppen också under felsökningen.
Men nu går ju moppen iaf även om jag inte kan stanna motorn.
Men det löser vi senare.

Tack för hjälpen <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stannar gör det alltid förr eller senare, det svåra är att få igång grejerna! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ulfen
Kontakt:

Re: Ingen gnista på flakmopeden MCB 1187 sachs 505 2vxl(Blå)

Inlägg av ulfen »

Nu strekar samma moped igen, ingen gnista. Nu gick jag på laddspolen eller vad den heter under svänghjulet på stört.
Denna matter nu ca 110ohm. Tack vare denna tråd så ser jag ju att samma spole matte 250ohm när den installerades beg för +3år sedan.
Har jag fått någon form av överslag I spolen då tro. Är det byte av denna som gäller nu?
CC mått på hålen är 53mm, vart köper jag en ny om det behövs. Gärna då av bra kvalite.
Skriv svar