Alternativ topp till K50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Zwap

Alternativ topp till K50

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte få ett lite vettigare förbränningsrum på en Suzuki K50 motor.
Piaggio Typhoon toppar passar bolt on men finns vad jag kan hitta bara i 40 och ca 47mm, jag har 41 och 45mm cylindrar.
Till Zundapp finns ju 45mm, hur är bultdelningen på en Zundapp?
Något annat förslag på 41 eller 45mm som kan passa Suzuki bultdelning? <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som du själv sa Typhoon toppen passar bra och ger moppen ett härligt botten vrid med 60cc.

jag körde ed typhoon 40mm på k50n med 60cc och jag plana toppen så rummet var mindre än 40mm tom. det kvittar bara inte kolven slår i toppen(vilket den gjorde) men en lite spacer på cylinderfoten så fixa det sig+ bättre effekt i moppen vi gjorde aldrig någon seriös mätning men jag orka ligga bakom bilarna på landsvägen(90) och drog polarens dt vars gjorde 80-85 enligt mätaren. men det var ju inte bara typhoon topp och spacer på den

Men det finns olika typhoon 40mm toppar, den som sitter org på en typhoon är inget och ha, men "trim" toppen har ett fint squisch osv. köpte min för 2 eller 300 på danmobility som konkade för nå år sen

Zyndapp toppen passar ja, men jag har aldrig hittat nån som var mer intressant än typhoon, dt-fs1 topp passar med liten lätt filning i bulthålet

Edit: om man köper typhoon 47mm och planar tills förbränningsrummet blir 45mm sen spacer på cylindern :lol:

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F

Topplock

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Passar inte Yamaha Fs1? <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fs1 måste omarbetas och det ids du nog ej.. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fs1 har inte samma bultdelning, och är inte så mycket att hänga i granen. Jag hade lämnat bort en originaltopp så att ett nytt förbränningsrum kunde svarvas. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker tobbe har en ganska smart lösning, gör så.
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack Tobbe, då skall Typhoon topp testas.
Såg annars att VRM har några intressanta dappe toppar, kostar lite mer men finns i 45mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fs1a toppen är inte så mycket bättre än k50 så det är värt de, fast har sett fina fs1 trimtoppar men de kanske är hemmagjort?.

kan du länka den dappe toppen du tänker på, minitherm resp supertherm är så stora så du kommer mista nästan all kylning till cylindern, men med en "päron" topp bör de gå.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag tänkte Minitherm eller Supertherm, men du har nog rätt, de kommer att ta all fartvind.
Det enda stället jag hittar Thyphoon toppar på som verkar vettiga är på Mop-Shop, något annat tips? <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.rinab.nu/scooter-a/Derbi/Atlantis/Cylinder/Topplock-46mm-Airsal-Piaggio-motor.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns olika typhoon toppar har jag sett.

de som sitter org på typhoon är nästan lika kassa som k50s org.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6467606902&n=1712451325&pn=1712451905

där är den toppen jag köpte för ett par år sen, fast från danmobilty som var sveriges återförsäljare till thansen men konkade, de hade motorrenoveringskitt billigt till k50,fs1 osv.

borde finnas några "seriösa" sider som visar mer bilder på sina toppar än bara kylflänsarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tackar tture! Den har jag inte sett tidigare, 46mm, hade varit spännande att se själva förbränningsrummet.

Tobbe-38, jodå, jag handlade en hel del från Danmobility för några år sedan, väldigt varierande kvalité på deras produkter, men billiga var de.
Men den thansen toppen, har inte den standard Typhoon förbränningsrum?

Hittade annars denna på Mop-Shop:

http://www.mopshop.de/shop/product_info.php?cPath=1_8_26_2_6718&osCsid=6df23913f551d40032c4cd424d05d7e4&osCsid=6df23913f551d40032c4cd424d05d7e4

En billig rackare men bara 40mm (finns i 47,6 också). <!-- </EdIndex> --></div>
Bruun

Inlägg av Bruun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har provat både Typhoon-topp (40mm) och Zündapp-topp på min k50 utan större framgång egentligen.

Det ska finnas ett topplock som är till för TUM179 cylindern (den ostrypta originalcylindern med 4 kanaler). Den har ett bättre förbränningsrum än den vanliga TUM210-toppen. Jag har ett topplock som ser ut som ett originaltopplock på utsidan, men har ett betydligt vettigare förbränningsrum på insidan. Lite udda form på förbränningsrummet har jag för mig, inte helt rotationssymmetriskt, men det ger klart bättre ork i maskin än med standard-toppen. Vet dock ej om det är TUM179-toppen.

Någon annan som har koll på hur det ser ut?

Min tanke är att om det INTE är en sådan topp jag har, så måste det finnas en annan moped med ett väldigt passande topplock :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zwap om du provar någon topp och blir nöjd så kasta ut det här -är lite nyfiken, jag skulle behöva en topp jag med till min k50 motor <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Där e en bild på den halvdant planade toppen, skillnaden jag fick när jag köpte den toppen var att den orka bättre, var en jobbigt backe där jag nu inte behövde växla ner i utan den blev som en 60cc ska vara, han varva inte riktigt lika mycket, men hellre en moppe som orkar med backar utan problem.

den toppen du länka nu duger ju, är ju trotsallt bättre än k50 org, den verkar ha ett smalare squisch band än den jag körde med så den blir väll lite mer åt de höga varven, men vill du ha mer effekt så äre ju bara å plana och höja cylindern.

Jag har två versioner av k50 org toppar bägge 41mm men lite olika förbränningsrum, på första k50n ja köpte kom ja på att de satt fs1a topp det förbränningsrummet var runt och centrerat t-stift men jag råkade sabba den toppen:lol:

Jo danmobilitys kvalite var ju inget vidare, samma taiwan skit som nästan alla butiker krom som rostar så fort de kommer i kontakt med vatten, vajrar som inte stämmer överens med org, tanklock som inte funkar som de ska och cylindrar med otrolig dålig gjutkvalite osv osv. men det är ju nästan bara de man hittar till veteranmopparna idag <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar