posch skrev:Då det gäller pensionerna i Sverige så är det väl gynnsammast för alla riksdagsmän och riksdagskvinnor, då är dom överens över partigränserna.
Den uppfattningen kan man ju få på grund av besluten fattas av en majoritet men det finns också många riksdagsröster som röstar emot men tyvärr har dom hittills inte varit tillräckligt många men det kan ju bli ändring på det.
Jag tillhör dom som inte vill lyssna på politikerna utan hellre ser till vad dom göööör därför det är det som ytterst gäller.
Politik är ytterst sällan raka sanningar. Tänk på det. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har länge tänkt på hur f-n man ska klara sig på den pension man får enligt prognoserna. Jag kommer nog att jobba så länge man får - om jag har något arbete att gå till. På mitt jobb tvingade man en 67-åring att sluta nyligen. Annars har man de sista åren erbjudÃt alla som fyllt 62 två årslöner om de slutar frivilligt. (Det finns någon regel om att storleken på pensionen inte påverkas om man pensioneras vid 64 istället för vid 65.) Därför har vi också sluppit uppsägningar. Nu finns det nästan inga gamlingar kvar så nästa gång ett besparingsprogram sjösätts så gäller det ha koll på sin LAS-position. När man tänker på grekerna som i vissa fall kunde sluta vid 50... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka upprörda känslor över självklara saker.
1994 gjordes en pensionsuppgörelse mellan Socialdemokraterna och de
borgerliga partierna då man insåg att det dåvarande systemet med att
basera pensionen på de 15 åren med högst inkomst inte skulle hålla i
längden. Istället baseras pensionen på vad man tjänat under alla år fram
till pensioneringen. Det är konsekvenserna av det nya systemet som
Reinfeldt uttalar sig om. Inte att höja pensionsåldern till 75 år.
Utan att ju tidigare man slutar jobba desto mindre i pension.
De pensionsavgifter som betalas in av alla i arbetslivet ska räcka till de
pensioner som betalas ut. Därför är det bra för alla att de som vill, kan
och orkar, jobbar längre. Vi som snart går i pension får nog vara nöjd
trots allt. I framtiden lär det nog bli sämre oavsett regering.
Färre människor måste försörja allt fler.
Åldringar som lever allt längre, fler alkoholmissbrukare och knarkare
som måste ha hjälp t.ex. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"I framtiden lär det nog bli sämre oavsett regering.
Färre människor måste försörja allt fler.
Åldringar som lever allt längre, fler alkoholmissbrukare och knarkare
som måste ha hjälp t.ex."
Nu har du väl missat en grupp som kostar oss en massa pengar? Men det får man inte skriva eller yttra sig om. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett roligt jobb och tycker det är kul att arbeta. Min pappa är likadan, han är 76 och jobbar fortfarande. Men numera på lite mindre än halvtid.
Varken han eller jag behöver egentligen jobba så mycket som vi gör av ekonomiska skäl. Men vi har sett till att ha jobb vi trivs på och som är utvecklande.
Hur kul är det att gå hemma egentligen ?
Det är väl bra att det skall vara ok att jobba längre än till du fyller 67 år. Det handlar ju egentligen om att befolkningen blir äldre i snitt. Om jag minns rätt så blir varje 10-årsgeneration 3 månader äldre än föregående.
Men jag tror att alla numera måste inse att skall det bli en hyfsad pension så gäller det att spara själv också. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Caddylasse skrev:Jag har ett roligt jobb och tycker det är kul att arbeta. Min pappa är likadan, han är 76 och jobbar fortfarande. Men numera på lite mindre än halvtid.
Varken han eller jag behöver egentligen jobba så mycket som vi gör av ekonomiska skäl. Men vi har sett till att ha jobb vi trivs på och som är utvecklande.
Hur kul är det att gå hemma egentligen ?
Det är väl bra att det skall vara ok att jobba längre än till du fyller 67 år. Det handlar ju egentligen om att befolkningen blir äldre i snitt. Om jag minns rätt så blir varje 10-årsgeneration 3 månader äldre än föregående.
Men jag tror att alla numera måste inse att skall det bli en hyfsad pension så gäller det att spara själv också.
Det är roligt att du trivs med ditt arbete, men det gör nog inte alla. Det är stor skillnad på arbeten, tänk en städerska som jobbar och sliter. En del (många) jobb sliter hårt på kroppen.
Nej hur kul är det att gå hemma för att kroppen är utsliten. En del orkar inte skaffa sig en trevlig hobby på grund av skador och sjukdom som dom fått på arbetet de hade.
Så du ska vara glad för att du kan jobba för det är roligt men inte för att du har det dåligt med pengar. Tänk om alla hade det så bra.
Blir man friskare bara för man blir äldre? Hur gör vi med alla som söker jobb vi skall ju jobba tills vi är 75 år? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom rika blir allt fler samtidigt som fattigdomen ökar, och nu även bland unga läste jag nyss, jag tycker framtiden ser mörk ut men inte för dom friska, duktiga och framgångsrika som kan tjäna ihop många pengar som dom kan placera i skatteparadis eller i stora fastighetsinnehav. Nu ska Kalmar kommun sälja ut alla kommunens fastigheter som inrymmer alla äldreboenden i kommunen någon köper mer än gärna för massor av miljoner så kom inte och säg att pengar inte finns.....
Det stora problemet är konkurrensen då företagen blivit mobila och globala och kan flytta verksamheterna dit kostnaderna, läs löner och skatter, där de är som lägst. De länder och områden som har lägst kostnader för välfärd (=sämst social allmän standard) vinner deras investeringar. Företagen och bankerna har blivit den stora maktfaktorn långt större än länder och regeringar och har då möjlighet att ställa människor mot varandra och samtidigt kan ta kosingen och slinka undan lätt som en plätt. Ingen ifrågasätter bara kollar grannen, jobbarkompisen eller någon annan i närheten.
men, men... låt ojämlikheten öka, förr eller senare kommer upproret och jag tror inte det behöver vara särskilt stort för att det ska hända något positivt. Jag har förut litat på mina demokratiskt valda makthavare men det förtroendet är brutet sedan ett antal år tillbaka så jag hoppas något trovärdigt alternativ ska dyka upp och då är jag inte sen att följa med.
56:an skrev:Dom rika blir allt fler samtidigt som fattigdomen ökar, och nu även bland unga läste jag nyss, jag tycker framtiden ser mörk ut men inte för dom friska, duktiga och framgångsrika som kan tjäna ihop många pengar som dom kan placera i skatteparadis eller i stora fastighetsinnehav. Nu ska Kalmar kommun sälja ut alla kommunens fastigheter som inrymmer alla äldreboenden i kommunen någon köper mer än gärna för massor av miljoner så kom inte och säg att pengar inte finns.....
Det stora problemet är konkurrensen då företagen blivit mobila och globala och kan flytta verksamheterna dit kostnaderna, läs löner och skatter, där de är som lägst. De länder och områden som har lägst kostnader för välfärd (=sämst social allmän standard) vinner deras investeringar. Företagen och bankerna har blivit den stora maktfaktorn långt större än länder och regeringar och har då möjlighet att ställa människor mot varandra och samtidigt kan ta kosingen och slinka undan lätt som en plätt. Ingen ifrågasätter bara kollar grannen, jobbarkompisen eller någon annan i närheten.
men, men... låt ojämlikheten öka, förr eller senare kommer upproret och jag tror inte det behöver vara särskilt stort för att det ska hända något positivt. Jag har förut litat på mina demokratiskt valda makthavare men det förtroendet är brutet sedan ett antal år tillbaka så jag hoppas något trovärdigt alternativ ska dyka upp och då är jag inte sen att följa med.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns många som inte vill jobba, men så finns det folk som är sjuka eller är trafikskadade. Då handlar det inte om att man inte vill jobba men då blir man bestraffad. Kostar inte det man behöver lika mycket när man är sjuk eller om man är så skadad från en arbetsskada eller en trafik skada o s v.
Nej då skall man bli bestraffad och hånad.
Sverige är underbart mitt kära fosterland!!!
Förlåt att jag ändrat mitt inlägg <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hoppar från denna fråga. Så fort det blir rasistiska inlägg så blir jag så förbannad.
Och jag är med på detta forum för att det är kul och inte för att bli förbannad, då får det vara.
Halva min släkt är från latinamerika, och maken till människor att jobba och göra rätt för sig är svåra att hitta. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Himla tjat om pension, vem vet vad som händer imorgon? Du kan halka i duschen och bryta nacken, du kan bli påkörd när du är ute o luftar gammelmoppen den första fina vårdagen. Olycksfågel? Nej men med det som hänt hittils i mitt liv så kan jag bara konstatera att man ska leva i nuet och njuta medans man kan. När jag blir så pass gammal att jag ska gå i pension är mitt mål att vara skuldfri och inte ha en cent på banken för kontot är tömt och placerat i ett bankfack så det sociala inte kan se om jag har några pengar sen ska jag lyfta vartenda bidrag som går att lyfta, för det har jag minsann betalt skatt till ända sen jag var 18 år. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, det där med rasism hör oftast till ålder också, många 50 talister och 40 talister som sitter och roar sig med gamla tankar om rasbiologi och invandrare är slöa skattesmitare som startar pizzerier med mafia pengar...
se det så här angående dessa skatteflyende invandrare som bara ligger och kostar pengar. två föräldrar flyr hit, dom har 4-5 barn, dessa barn får en svensk utbildning och får svensk sjukvård. och om 1 av dessa i barnkullen blir arbetslös eller kriminell, så är det fortfarande minst 3 av barnen som kommer dra in skatt till samhället, är dom då en börda? eller hjälper dom dra lassen framåt? jag betalar varje dag hellre hög skatt för slippa se uteliggare och fattigt folk på gatorna alá östblocket efter kommunismens fall, än behöva kliva över döda som frysit ihjäl...
det finns färre rika under 25, än det finns över 65, så det är viktigare enligt borgarna att hålla dom rika glada än hålla den generation som kommer. och bara ett tips, det är vi som kommer stå och dra ut sladden från era livsuppehållande maskiner när ni blivit gamla... för det kommer vi göra med ett leende på läpparna för tvingat oss jobba i 58 år.
fast för oss proletärer, oss berör ju knappast det där med 75, vi kommer ju alla bli sjukpansionärer vid 65 års ålder för våra leder och kroppar blivit utslitna och vi inte längre är till arbetsmarknadens förfogande, då kommer vi sitta i våra permobiler med sondmatning och skratta åt alla stekare och brats som sitter och knegar tills dom är 75, som senare kommer pensioneras och kunna leva med en fungerande kropp, men då är vi döda, för det är sällan en arbetarklass slyngel lever längre än 75, även i dagens samhälle. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inlägg som är invandrarfientliga hör inte hemma på forumet. Det klassas som hets mot folkgrupp och är absolut inte okej. <!-- </EdIndex> --></div>